کد خبر: ۵۶۹۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

عفو بین‌الملل: چین باید حکم اعدام برای شهروند کانادایی را لغو کند

عفو بین‌الملل اعلام کرد که چین باید حکم اعدام صادر شده علیه یک شهروند کانادایی را به اتهام قاچاق مواد مخدر لغو کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به‌ گزارش اسپوتنیک، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات چین تعداد بالایی از افراد را به اتهام قاچاق مواد مخدر و دیگر اتهامات که جرایم بسیار جدی نیستند، اعدام می‌کند. در حالی که استفاده از حکم اعدام باید تحت قوانین بین‌المللی محدود شود.

به نوشته این بیانیه، دولت‌ها باید تحت قوانین بین‌المللی، قوانین کیفری خود را مورد بازنگری قرار دهند تا حکم اعدام برای متهمان قاچاق مواد مخدر صادر نشود.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: رابرت لوید شلنبرگ، این شهروند کانادایی در ابتدا به 15 سال حبس به دلیل قاچاق مواد مخدر، اتهامی که او رد می کند، محکوم شده بود و دادگاه در جلسه تجدید نظر حکم اعدام برای وی صادر کرد.

به نوشته این بیانیه "برگزاری ناگهانی دادگاه دوباره و تعجیل در صدور حکم، وجود نواقص زیادی در سیستم قضایی چین را آشکار می‌کند. ما امیدواریم که به این شهروند کانادایی زمان کافی داده شود تا او به شواهد و اتهامات مطرح شده پاسخ دهد."

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه این بیانیه تاکید کرد که این سازمان مخالف صدور حکم اعدام در همه پرونده‌ها بوده است.

دادگاه چین روز دوشنبه این شهروند کانادایی را به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم کرد. این حکم پس از آن صادر شد که حکم حبس پانزده ساله اولیه برای وی بسیار سبک اعلام شد.

شلنبرگ 36 ساله علیه حکم اولیه دادگاه درخواست تجدید نظر کرده بود که این درخواست تجدید نظر پس از بازداشت مدیر اجرایی هوآوی در کانادا پذیرفته شد اما دادگاه لیائونینگ در شمال شرقی چین پس از تجدید نظر در حکم پانزده سال که در سال 2016 علیه این شهروند کانادایی صادر شده بود، وی را به اعدام محکوم کرد.

روابط کانادا و چین پس از بازداشت یکی از مدیران اجرایی هوآوی در کانادا و درخواست استرداد وی به آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایران، دچار تنش شده‌ است.
عصرایران 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین