کد خبر: ۵۶۹۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵

واکنش نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی به انتخاب سرپرست وزارت بهداشت

دکتر عزت اله گل علیزاده نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی در واکنش به استعفای وزیر بهداشت در گفتگویی به برخی از انتظارات جامعه پزشکی از سرپرست جدید وزارت بهداشت پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر عزت اله گل علیزاده نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی در واکنش به استعفای وزیر بهداشت در گفتگویی به برخی از انتظارات جامعه پزشکی از سرپرست جدید وزارت بهداشت پرداخت.

در بخشهایی از این گفتگو آمده است : 

دکتر نمکی کار مدیریتی خود را از سطوح پایین در سیستم بهداشت و درمان کشور شروع کرده و  با مشکلات اصلی و زیربنایی این سیستم کاملا آشناست.
ایشان در رزومه خود سابقه مدیریت شبکه بهداشت و درمان ،ریاست دانشگاه علوم پزشکی،قائم مقام معاونت بهداشتی و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و نیز معاونت علمی،فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه دارند.

انتظار جامعه پزشکی از وزیر بهداشت آینده ، توجه به مشکلات  موجود در طرح تحول سلامت و اجرای دقیق قانون برنامه ششم توسعه از جمله اجرای سیستم سطح بندی ، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به مفهوم واقعی آن،تدوین راهنماهای بالینی،تدوین بسته پایه خدمات ،خرید راهبردی خدمات و اعلام به موقع تعرفه خدمات بر اساس قیمت واقعی خدمات است.

برگزاری دوره های توانمند سازی که در سال ۹۲ آئین نامه توانمندسازی پزشکان عمومی ابلاغ شد یکی از خواسته های جامعه پزشکان عمومی است.

در تمام کشورهای پیشرو در زمینه پزشک خانواده و نظام ارجاع 80 تا 85 درصد خدمات در سطح یک و توسط پزشکان عمومی ارائه می شود .

بر اساس مصوبه  سال گذشته هیات دولت ، مدت زمان ویزیت برای پزشک عمومی و متخصص و فوق تخصص گذاشته شده است . اگر قرار است با این مبنا عمل شود و مثلا یک پزشک فوق تخصص در یک ساعت حداکثر دو بیمار را ویزیت کند ،‌باید مریض فوق تخصصی مربوط به خود را ویزیت کند و از سوی دیگر تعرفه  متناسب با آن هم از محل بیمه ها پرداخت شود نه از جیب مردم .

متاسفانه هم اکنون جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت مشخص نیست .اینکه چرا اکثرا از دوران اینترنی و یا حتی در دوران طرح مشغول آماده کردن خود برای شرکت در آزمون دستیاری هستند در واقع به دلیل نادیده گرفتن جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت است. در واقع وقتی تفاوت درآمدی و جایگاه اجتماعی زیادی بین پزشکان عمومی و متخصصان وجود دارد - هر چند پزشکان متخصص نسخه نویس هم از درآمد متناسبی برخوردار نیستند - فارغ التحصیلان پزشک عمومی برای شرکت در امتحان رزیدنتی و اخذ مدرک تخصص تشویق می شوند  .

اگر به قانون عمل شود و جایگاه پزشکان عمومی به درستی باز تعریف شود از هدر رفت منابع جلوگیری می شود و این هم به نفع نظام سلامت و هم همه جامعه پزشکان عمومی است .

در خصوص منابع مالی نظام سلامت معتقدم که همین منابع موجود هم در نظام سلامت نسبت به  نیازها ،خواسته ها و توقعات ایجاد شده کافی نیست .از سوی دیگر همین منابع محدود هم به درستی مدیریت نمی شود و باعث ایجاد مشکلات متعدد و از جمله افزایش شکاف درآمدی بین اقشار مختلف جامعه پزشکی گردید. 

ارتباط وزارت بهداشت با بدنه جامعه پزشکی همواره دچار مشکل بوده و از طرفی برنامه ها بدون نظر خواهی از نمایندگان جامعه پزشکی اجرایی می شد که بعدها در هنگام اجرا موجب دچار مقاومت و بعضا مخالفت یا عدم پذیرش این برنامه ها از سوی جامعه پزشکی می گردید که ما از این تجربیات تلخ بسیار داشته ایم

برای اجرای صحیح قانون باید یک تیم قوی اجرایی و هماهنگ در کنار وزیر بهداشت قرار گیرند تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود .اگر هم قانون ایراد دارد ، باید قانون اصلاح شود .  اگر مدیریت منابع و اجرای صحیح قانون صورت نگیرد ، با توجه به هزینه هایی که اکنون در نظام سلامت تعریف شده است ،همچنان با کمبود منابع روبرو خواهیم بود .

دکتر نمکی ارتباط بسیار خوبی هم با نظام پزشکی و هم مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی دارند .دیدگاه های ایشان  بسیار مثبت و روشن است و امیدواریم که ایشان در دوره مدیریت خود بتوانند این دیدگاه ها را به خوبی اجرایی کنند

اینجانب از طرف خود و همکارانم در شورای عالی نظام پزشکی و انجمن های علمی آمادگی همکاری کامل با سرپرست وزارت بهداشت را اعلام می دارم و از طرفی این تقاضا را داریم که چه بر اساس قانون سازمان نظام پزشکی و چه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه در تدوین لوایح و... نظر مشورتی سازمان نظام پزشکی لحاظ شود و معاونین وزیر نیز ملزم به مشورت با سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی که متشکل از نمایندگان جامعه پزشکیست گردند. این روند باعث کمک به خود وزارت بهداشت و درمان می شود .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین