کد خبر: ۵۶۹۵۰۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
رویکرد دولت آمریکا بعد از ترک برجام، ایران را به میز مذاکره نیاورده است

احتمال تمدید معافیت خرید نفت ایران از سوی آمریکا برای ۵ کشور

چین، هند، ژاپن، کره و ترکیه احتمالاً پس از اتمام مهلت معافیت‌های فعلی در ماه مه، دوباره معافیت می‌گیرند و ایتالیا، یونان و تایوان از لیست معافیت‌های فعلی تحریم نفتی ایران حذف می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آمریکا احتمالاً معافیت از تحریم واردات نفت از ایران را در ماه مه تمدید می‌کند، ولی تعداد کشورهای دریافت‌کننده این تحریم‌ها را کاهش می‌دهد تا خشم خریداران اصلی نفت ایران، چین و هند را آرام کند و احتمال افزایش قیمت نفت را پایین بیاورد.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از رویترز، واشنگتن پس از اعطای معافیت به هشت کشور خریدار نفت ایران برای واردات نفت، بازارهای نفت را شوکه کرد. شاخص نفت خام برنت در ماه نوامبر 22 درصد کاهش یافت و معافیت‌ها باعث شدند اوپک در دسامبر برای کاهش تولید نفت در 2019 با متحدانش به توافق برسد.

احتمال تمدید معافیت خرید نفت ایران برای ۵ کشور| اعتراف دولت ترامپ به بی‌ثمری فشار بر ایران

کاهش تعداد معافیت‌ها صادرات نفت از ایران را محدود می‌کند ولی آمریکا را به هدفش برای صفر کردن این صادرات نمی‌رساند.

چین، هند، ژاپن، کره و ترکیه احتمالاً پس از اتمام مهلت معافیت‌های فعلی در ماه مه، دوباره معافیت می‌گیرند. ایتالیا، یونان و تایوان از لیست معافیت‌های فعلی حذف می‌شوند.

تحلیلگران گروه اوراسیا گفتند: «سایر اولویت‌های ژئوپولیتیکی تمایل دولت برای متوقف کردن صادرات را متعادل می‌کند مخصوصاً با دو خریدار بزرگ نفت ایران؛ چین و هند».

این کاهش‌ها احتمالاً به اقتصاد ایران ضربه می‌زند مخصوصاً چون دولت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قصد دارد بودجه را بر اساس انتظاری غیرواقعی از درآمد بالای نفتی ببندد.

واردات نفت آسیا از ایران در نوامبر پس از آغاز تحریم‌ها به پایین‌ترین حد طی 5 سال گذشته رسید.

چین و هند به واردات نفت از ایران ادامه دادند، در حالی که ترکیه در دسامبر واردات از ایران را از سر گرفت.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، انتظار می‌رود کره جنوبی در ماه جاری پس از 4 ماه میعانات گازی از ایران دریافت کند، در حالی که محموله‌های ژاپن هنوز منتظر تأییدیه بانک‌ها برای روند پرداخت هستند.

به‌نظر می‌رسد آمریکا نتواند کاملاً نفت ایران را از بازار خارج کند چون کمبود عرضه نفت باعث افزایش قیمت آن می‌شود.

گزارش المانیتور از اعتراف دولت ترامپ به بی ثمری فشار بر ایران

همچنین پایگاه خبری آمریکایی 'المانیتور' گزارش داد، دولت 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا با انجام یک ارزیابی داخلی از سیاست باصطلاح فشار حداکثری علیه ایران به این نتیجه گیری رسیده که این سیاست موفق نبوده و جواب نداده است.

موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی موسوم به 'گروه بین المللی بحران' در گزارشی به مناسبت سومین سالگرد اجرای برجام به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا خبر داده که دولت آمریکا در ماه جاری یک ارزیابی داخلی انجام داده و نتیجه گیری کرده، تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر اینکه دولت آمریکا به اهداف احتمالی خود رسیده باشد، در دست نیست.

این ارزیابی داخلی حاکیست که رویکرد دولت آمریکا موجب تغییری در سیاست های ایران نشده و همچنین ایران را به میز مذاکره نیاورده است.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در تماس خبرنگار المانیتور از هر گونه اظهارنظری در خصوص این ارزیابی یا مباحثات داخلی دولت آمریکا در این زمینه خودداری کرد.

همچنین یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به المانیور گفته است که وزارت خارجه وجود چنین ارزیابی را نه تایید و نه تکذیب می کند.

این مقام وزارت خارجه مدعی شد: خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم های شدید و کارزار جاری فشار حداکثری موجب محروم شدن ایران از صادرات میلیونها بشکه نفت و میلیاردها دلار درآمد شده است.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، 'علی واعظ' کارشناس گروه بین المللی بحران گفت: این ارزیابی داخلی دولت آمریکا که ایران ممکن است بتواند دوران کارزار فشار حداکثری را پشت سر بگذارد، ممکن است مقامات دولت را متقاعد سازد که لازم است برای موفقیت این سیاست اروپایی را بیشتر با خود همراه سازند.

واعظ به المانیتور گفت: اگر به هدف های مختلف اعلام شده دولت آمریکا نگاه کنید، از ایجاد اعتراضات داخلی تا تغییر رفتار یا بازگشت ایران به میز مذاکره، هیچکدام از اینها محقق نشده است.

وی افزود: اکنون به نظر می رسد که دولت آمریکا به این نتیجه رسیده که لازم است سایرین را نیز با خود همراه سازد تا این کارزار فشار موفق شود و همچنین از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در سال 2020 جلوگیری کنند زیرا اگر این تحریم ها لغو شود، ایران می تواند با خرید تسلیحات متعارف از روسیه و چین توانایی دفاعی خود را تقویت کند. واعظ تاکید کرد: اما برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران در سال 2020 هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه برجام نابود شود.

با اعلام خروج آمریکا از سوریه، دولت ترامپ ممکن است تلاش کند تا از طریق تشدید فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی، متحدان منطقه ای از جمله اسراییل را راضی کند. یکی از نشانه های اینکه دولت آمریکا ممکن است چنین مسیری را دنبال کند، توئیت هفته گذشته 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی آمریکا بود.

بولتون در جریان سفر به اسراییل در روز ششم ژانویه گفت: تردید نداریم که ایران هنوز بطور راهبردی متعهد به دستیابی به سلاح هسته ای است.

'ریچارد نفیو' مذاکره کننده هسته ای سابق دولت آمریکا با ایران گفت: برخی اعضای دولت ترامپ ممکن است در تلاش باشند که نوعی بحران بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران ایجاد کنند تا از این طریق ایران مجبور شود از توافق هسته ای خارج شود.

نفیو به المانیتور گفت: همه افراد در دولت ترامپ از اینکه آژانس همچنان پایبندی ایران به توافق هسته ای را مورد تایید قرار می دهد ناراضی هستند. بدترین سناریو برای آنان این است که کارزار فشار حداکثری لطمه وارد کند اما ایران از برجام خارج نشود.

وی افزود: برخی اعضای دولت ترامپ مانند بولتون بسیار خواهان این مساله هستند که ایران از برجام خارج شود. از این رو افرادی مانند بولتون ممکن است در تلاش برای ایجاد یک بحران در زمینه بازرسی ها از سایت های باصطلاح 'مظنون' ایران باشند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
0
نفت در برابر غذا!!!؟؟؟
مجید
|
United States of America
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
0
گرفتین مارو ؟
دو تا خبر پایین تر مصاحبه نوبخت رو که خودتون منتشر کردین بخونید ... بد نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
...سال هر سال تحریم شدید تر از پارسال .
..روسیه خشنود تر از پارسال .
...فقیر تر از پارسال .
...یک عده مدعی...پر حرف تر از پارسال.
علت : اقتدار تهران خلاف منافع مسکو است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
واقعا ؟دلار با خاک برابر شده قیمت ارزاق چند برابر آمده پایین،،،؟خودرو ارزان .،،فراوانی از همه جور ! ترامپ ول معطله! خوب شد اعتراف کرد؟ والا با همون فرمون پیش بره باید اعلان استعفا وورشکستگی آمریکا را اعلام کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
معافیت به شرط کاهش واردات نفت به چند کشور ارائه شده است. از طرف دیگه وقتی صادرات نفت شما عملا به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده چطور از بی ثمری صحبت می کنید؟ هنوز سه ماه هم از بازگشت تحریم ها نگذشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
عکس رو تیتر عوض کن عکس کیروش گذاشتین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
الهی شکر معافیت گرفتیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین