کد خبر: ۵۶۹۶۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
اروپا، چین و روسیه باید دلایل ملموس‌تری برای ماندن ایران در برجام ارائه کنند

جزئیات دیدار پرتنش دیپلمات‎های اروپایی و ایرانی در تهران| پیام اروپا به ایران: دیگر برنامه موشکی بالستیک را تحمل نخواهیم کرد| رویترز: دیپلمات‌های اروپایی، ایرانی‌ها را به خشم آورده‌اند| صبر اروپا درقبال ایران تمام شده است| روابطمان پر تنش‌تر می‌شود

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد: کشورهای اتحادیه اروپا به ایران اعلام کرده‌اند که دیگر برنامه موشکی بالستیک این کشور را تحمل نخواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری رویترز در گزارشی ادعا کرد که دیپلمات‌های اروپایی از فرانسه، انگلیس، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک روز هشتم ژانویه (18 دی‌ماه) جزئیات دیدار پرتنش دیپلمات‎های اروپایی و ایرانی در تهران| پیام اروپا به ایران: دیگر برنامه موشکی بالستیک را تحمل نخواهیم کرد| رویترز: دیپلمات‌های اروپایی، ایرانی‌ها را به خشم آورده‌اند| صبر اروپا درقبال ایران تمام شده است| روابطمان پر تنش‌تر می‌شوددر تهران با مقامات ایرانی دیدار داشتند با این پیام که اروپا دیگر نمی‌تواند برنامه موشکی بالستیک ایران و طرح‌های نسبت داده شده به ایران برای آن چه سوءقصد در خاک اروپا خوانده شده را تحمل کند و ایرانی‌ها را به خشم آورده‌اند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ به گفته چهار دیپلمات اروپایی، مقامات ایرانی در جلسه هشت ژانویه با اروپایی‌ها در اتاقی در وزارت امورخارجه ایران ناگهان از جای خود برخاسته و برخلاف پروتکل اتاق را ترک کرده‌اند.

یکی از این دیپلمات‌ها در این‌باره گفت: هیجان زیادی (در جلسه) وجود داشت و آنها دیدگاه ما را دوست نداشتند اما احساس کردیم باید نگرانی‌های جدی خود را ابراز کنیم. یک دیپلمات دیگر نیز اظهار داشت: این نشان می‌دهد که روابطمان پر تنش‌تر می‌شود.

به گزارش رویترز، یک روز پس از این نشست، اتحادیه اروپا اولین تحریم خود علیه ایران از زمان اجرای توافق هسته‌ای را صادر کرد. اگرچه این تحریم‌های اروپا بیشتر نمادین بود، این نشست پر تنش منجر به تغییر غیر منتظره دیپلماسی اروپا از پایان سال گذشته (میلادی) شد. اکنون به نظر می‌آید که صبر اروپا درقبال ایران تمام شده است.

همچنین به گفته این دیپلمات‌ها، کشورهای کوچک‌تر و کمتر جنگ‌طلب اروپایی نیز به فرانسه و انگلیس پیوسته و خواهان رویکرد سخت‌تر درقبال ایران شده‌اند که شامل بررسی تحریم‌های اقتصادی جدید می‌شود.

سه دیپلمات در این باره گفتند که این رویکرد ممکن است شامل مسدود کردن اموال و ممنوعیت سفر اعضای سپاه پاسداران و افرادی باشد که با برنامه موشکی بالستیک ایران همکاری می‌کنند.

رویترز در ادامه گزارش داد که این رویکرد جدید اروپا را به سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای منزوی کردن ایران سوق خواهد داد هرچند که اروپایی‌ها هنوز از توافق  هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 که در 2015 حاصل و آمریکا در ماه مه 2018 از آن خارج شد، حمایت می‌کنند.

یک دیپلمات اروپایی مستقر در خاورمیانه گفت: اتهامات ماه‌های اخیر علیه ایران تعدادی از کشورها که با رویکرد تند درقبال ایران مخالف بودند را برانگیخته است. به عنوان مثال، هلند. آنها تا پیش از حمله دانمارک ساکت بودند اما اکنون از فرانسوی‌ها تندتر شده‌اند.

هلند هم زمان با اعلام تحریم جدید اروپا علیه ایران با ادعای اینکه این کشور قصد داشته در خاک اروپا چندین سوءقصد انجام دهد، ایران را به کشتن دو مخالف خود در سال‌های 2015 و 2017 در اروپا متهم کرد. تهران هرگونه دخالت در این ماجراها را رد می‌کند. اتحادیه اروپا سپس روز نهم ژانویه یک نهاد اطلاعاتی و دو فرد ایرانی را در فهرست تحریم خود قرار داد.

یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا گفت که واشنگتن از این اقدام اروپا استقبال می‌کند و اکنون یک نگرانی مشترک رو به گسترش درباره تهدیدات ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند که این اتهامات سناریوهایی است که برای تخریب روابط ایران و اروپا مطرح می‌شود و جمهوری اسلامی هیچ نقشی در سوءقصدها یا طرح حمله در خاک اروپا نداشته است.

شورای روابط خارجی اروپا: اروپا، چین و روسیه دلایل ملموس‌تری برای ماندن ایران در برجام ارائه کنند

همچنین یک اندیشکده اروپایی اظهار کرد که چین، روسیه و اروپا باید دلایل بیشتری را برای ایران به منظور تداوم عمل به تعهداتش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک، فراهم کنند.

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در توییتی نوشت: با توجه به شدت دور دوم تحریم‌های آمریکا، ایران به احتمال قوی تنها در شرایطی به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای (برجام) عمل خواهد کرد که اروپا، چین و روسیه دلایل مسلوس‌تری را برای چنین کاری ارائه کنند.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از رویتر در همین‎باره نوشته است: خبرگزاری رویترز روز شنبه جزئیات دیگری به همان خبر قبلی خود اضافه کرده است.

براساس جزئیات تازه رویترز، یک دیپلمات اروپایی درباره روند مذاکرات دیپلماتیک با ایران گفت: نوعی ناامیدی بین بریتانیا، فرانسه و آلمان بعد از فاز اول دیپلماسی با ایران به وجود آمده است. ما فکر می‌کردیم که می‌توان در حوزه‌های مختلف با ایران وارد مذاکره شد.

رویترز با اشاره به اجرایی نشدن وعده اروپا درباره ساز و کار ویژه مالی(SPV) که قرار بود بعد از خروج آمریکا از برجام برای تسهیل مقابله با تحریمها ایجاد شود گزارش داد؛ ایران معتقد است که اروپا قادر نیست ادامه برجام را تضمین کند و کشورهای اروپایی را متهم می‌کند که (از وعده های خود) پا پس کشیده‌اند.

رویترز براساس اسنادی که مشاهده کرده گزارش داد، ماه مارس سال 2018 کشورهای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس برای متقاعد کردن «دونالد ترامپ» به ماندن در توافق هسته‌ای، پیشنهاد توقیف داراییها و ممنوعیت سفر برای مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکتها و گروههای تجاری که در برنامه موشکی ایران دخیل هستند، را به واشنگتن ارائه کرده بودند.

سه دیپلمات اروپایی می‌گویند که اقدامات و تدابیر مشابه پیشنهاد قبلی اکنون آماده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در این زمینه گفت: ما ترجیح می‌دهیم که این اقدامات(تحریم) را اتخاذ نکنیم اما نیاز است که آنها(ایران) تلاش برای کشتن افراد را در قلمرو ما متوقف کنند و در سه سال گذشته نیز آنها برنامه موشکی خود را توسعه داده‌اند.

پلیس دانمارک آبان‌ماه سال جاری بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد. ایران قویاً این ادعا را تکذیب کرده است. دولت فرانسه نیز پیش از دانمارک چنین ادعایی را مطرح کرده بود.

رویترز به نقل از دیپلماتهای اروپایی می‌گوید که همه 28 عضو اتحادیه اروپا با اتخاذ این تدابیر موافق هستند.

چهار دیپلمات اروپایی در این زمینه گفته‌اند که «فدریکا موگرینی»، که از بانیان اصلی برجام است، نگران این مساله است که اتخاذ فوری این تدابیر به فروپاشی کامل توافق هسته‌ای بینجامد.

براساس این گزارش، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی کم سابقه قصد دارند روز 21 ژانویه یک بیانیه مشترک درباره مداخله ایران در منطقه و درخواست برای پایان دادن به آزمایشهای موشکی صادر کنند. اما دیپلماتها می‌گویند که موگرینی به دنبال این است که اول سازوکار مالی ویژه ایجاد شود.  

با این حال یک مقام اتحادیه اروپا هرگونه شکاف بین موگرینی و دولتهای اتحادیه اروپا را رد کرده و گفته، بیانیه به محض اینکه ساز و کار مالی راه بیفتد منتشر خواهد شد.

رویترز به نقل از همین دیپلماتهای اروپایی گزارش داد که کشورهای اروپای شرقی به دلیل تهدید روسیه و دریافت تضمینهای امنیتی ممکن است بیشتر به سمت آمریکا متمایل شوند.

این دیپلماتها همچنین می‌گویند که برگزاری نشست ضد ایرانی به میزبانی لهستان می‌تواند منجر به شکاف بین کشورهای اروپای غربی و اروپای شرقی شود.

رویترز در ادامه نوشت، فدریکا موگرینی در این نشست حضور نخواهد یافت و هنوز مشخص نیست که فرانسه، انگلیس و آلمان در چه سطحی در این نشست شرکت کنند.

یک دیپلمات اروپایی در این زمینه می‌گوید حضور در این نشست خطرهایی دارد. درحالیکه ما فکر نمی‌کنیم که ایران از برجام خارج شود، ما نیاز نداریم که آنها را به سمت عمیقتر شدن یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه هل دهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
0
ماهم دیگر وعده های دروغ واجازه گرفتن شما از ترامپ راتحمل نمی کنیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین