کد خبر: ۵۷۰۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲

واردات جسد از سریلانکا و هند برای آموزش آناتومی در دانشگاه‌ها

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در حال حاضر برای تامین جسد از طریق کشورهای خارجی به ویژه سریلانکا و هند اقدام کرده‌ایم اما به دلیل کمبود اعتبار و محدودیت منابع ارزی واردات جسد با مشکل مواجه شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی به مشکل برخورده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد نعیم امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات نبود جسد برای تشریح دانشجویان در دانشکده‌های پزشکی کشور گفت: در این زمینه برخی مشکلات فقهی وجود دارد که نمی‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم و بهتر است فقها و مراجع در خصوص اقدامات آموزشی صورت گرفته بر روی اجساد اظهار نظر کرده و فتوا صادر کنند. و اگر بودجه اختصاصی برای تامین جسد درباره اقدامات آموزشی صورت نگیرد دچار مشکلاتی خواهیم شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: چون مسائل آموزشی وزارت بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان مربوط نیست و آنها موضوعات خود را از طریق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دنبال می‌کنند به نظر می‌رسد که می‌توانند از طریق هیأت رئیسه برای کسب تکلیف در این خصوص و دریافت نظرات علما و مراجع اقدام کنند. در حال حاضر برای تامین جسد از طریق کشورهای خارجی به ویژه سریلانکا و هند اقدام کرده‌ایم اما به دلیل کمبود اعتبار و محدودیت منابع ارزی واردات جسد با مشکل مواجه شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی به مشکل برخوردند.

امینی‌فرد گفت:‌ از برخی اجساد مجهول‌الهویه هم در دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌شود اما چون تعداد دانشجویان و دانشکده‌های پزشکی افزایش یافته این تعداد جسد دیگر جوابگو نیست چرا که پیش از انقلاب 10 دانشکده پزشکی و 600 دانشجوی این بخش را داشتیم اما در حال حاضر 3500 دانشجوی پزشکی داریم.

وی در پایان گفت: کالبدشناسی و آموزش آناتومی فقط محدود به آموزش از طریق جسد نیست و می‌توان از فناوری‌های نوین در این بخش استفاده کرد. هر چند که استفاده از روش‌های دیگر نمی‌تواند جایگزین جسد شود.

منبع: فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین