کد خبر: ۵۷۰۷۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳

واشنگتن‌پست: عربستان کارخانه تولید موشک‌های بالستیک ساخته است

روزنامه «واشنگتن‌پست» با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از وجود یک کارخانه تولید موشک‌های بالستیک در عربستان سعودی پرده برداشت.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه «واشنگتن‌پست» روز پنج‌شنبه با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، نوشته است که عربستان سعودی برای اولین بار یک کارخانه تولید موشک‌های بالستیک ساخته است.

بنا بر این گزارش، این کارخانه که در صورت عملیاتی شدن توان تولید موشک‌های بالستیک را به سعودی‌ها می‌دهد، در یک پایگاه موشکی در منطقه «الوطح» واقع در جنوب غربی ریاض واقع شده است. واشنگتن‌پست مدعی شده است که راه‌اندازی این کارخانه می‌تواند نشاندهنده میل سعودی‌ها به دستیابی به تسلیحات اتمی باشد.

«جفری لوئیس» کارشناس تسلیحات اتمی موسسه مطالعات بین‌الملل «میلدبری» که همراه همکارانش هنگام بررسی تصاویر ماهواره‌ای به وجود این کارخانه پی برده، می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که عربستان سعودی در حال ساخت موشک‌های بالستیک دوربردتر و به دنبال تسلیحات اتمی است. ما تصور می‌کنیم که نمی‌توانند چنین کاری کنند. با این حال، ممکن است که این نشانگر میل و توانمندی آن‌ها باشد.»

واشنگتن‌پست به نقل از دو کارشناس موشکی دیگر هم تایید کرده که تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌شده از این منطقه، وجود یک کارخانه ساخت موتور موشک و تست‌های موشکی را تایید می‌کند. با این وجود، این تصاویر مشخص نمی‌کند که آیا این کارخانه که احتمالا در سال ۲۰۱۳ پایه‌گذاری شده، اکنون تکمیل و عملیاتی شده است یا نه.

سخنگوی سفارت سعودی در واشنگتن، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا و آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده‌اند.

لوئیس با بررسی تصاویر ماهواره‌ای این مرکز، به واشنگتن‌پست گفته است که طراحی اجزای این کارخانه، به خصوص مرکز تست موشکی آن، چینی به نظر می‌رسد. چین در دهه‌های گذشته به عربستان سعودی موشک‌های بالستیک فروخته است، با این حال مشخص نیست که آیا پکن در ساخت این کارخانه نقشی داشته است یا نه.

این تصاویر همچنین نشان می‌دهند که این کارخانه مساحت کوچکتری در مقایسه با کارخانه‌های موشک‌سازی در دیگر کشورها دارد. همین امر نشان می‌دهد که این کارخانه احتمالا از ظرفیت پایینی برخودار است. علاوه بر این، نبود خودرو در محوطه و همچنین عدم تکمیل تأسیسات محافظ حول کارخانه، این گمانه را که این مرکز هنوز تکمیل نشده باشد، تقویت کرده است.

واشنگتن‌پست: عربستان کارخانه تولید موشک‌های بالستیک ساخته است

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین