کد خبر: ۵۷۱۳۱۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
ونزوئلا اسیر انفحاری سیاسی بین دو مرد یعنی مادورو و گوایدو شده است

بحران بزرگ در کاراکاس| 5 سناریوی احتمالی که می‌تواند برای آینده ونزوئلا اتفاق بیفتد

مادورو در ماه مه 2018 میلادی به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا مجددا انتخاب شد و گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا است. او مدعی است که در انتخابات 2018 میلادی تقلب گسترده‌ای شده است و خود را رییس‌جمهوری قانونی ونزوئلا می‌داند. مادورو انگیزه‌ای برای واگذاری قدرت به گوایدو ندارد./از سال 2015 میلادی به این سو بیش از سه میلیون ونزوئلایی آن کشور را برای یافتن فرصت بهتر برای زندگی عموما به مقصد کلمبیا ترک کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- تصمیم ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره برسمیت شناختن "خوان گوایدو"، رییس مجلس ملی ونزوئلا به عنوان رییس جمهوری آن کشور و نادیده گرفتن نیکلاس مادورو رییس جمهوری فعلی به بحرانی جدی در ونزوئلا دامن زده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت "ووکس" با اشاره به اینکه ونزوئلا اسیر انفحاری سیاسی بین دو مرد یعنی مادورو و گوایدو شده است، می‌نویسد: "مادورو در ماه مه 2018 میلادی به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا مجددا انتخاب شد و گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا است. او مدعی است که در انتخابات 2018 میلادی تقلب گسترده‌ای شده است و خود را رییس‌جمهوری قانونی ونزوئلا می‌داند". 

بحران و بزرگ در کاراکاس| 5 سنارویی احتمالی که می‌تواند برای آینده ونزوئلا اتفاق بیفتد

این سایت امریکایی در ادامه به وقوع پنج سناریوی احتمالی برای ونزوئلا پرداخته است: 

1-مادورو در قدرت باقی می ماند 

علیرغم هرج و مرج در روزهای اخیر، مادورو احتمالا سعی می کند تا جایی که امکان پذیر است در قدرت بماند. علت اصلی این موضوع آن است که رهبری نیروهای مسلح ونزوئلا تاکنون نسبت به مادورو وفادار مانده‌اند. برای مثال، روز دوشنبه ارتش به سرعت 27 تن از اعضای گارد ملی که قصد داشتند ضد مادورو اقدام کنند را بازداشت کرد. همچنین برخی از نهادهای دیگر چون دادگاه عالی و نهادهای قضایی مهم دیگر نیز کماکان وفادار به مادورو هستند. در نتیجه، مادورو انگیزه‌ای برای واگذاری قدرت به گوایدو ندارد. به همین خاطر است که از روز چهارشنبه او دستور قطع روابط دیپلماتیک ونزوئلا و آمریکا را صادر کرد و به دیپلمات‌های امریکایی فرصتی 72 ساعته برای ترک ونزوئلا داد. ماندن مادورو در قدرت خبر بدی برای بسیاری از مردم ونزوئلا است که به دلیل سوءمدیریت اقتصادی دولت سوسیالیست تحت رهبری او در فقر زندگی می‌کنند. طبق گزارش صندوق بین المللی پول نرخ تورم در ونزوئلا در سال جاری رشدی یک میلیون درصدی داشته است. قیمت غذا و دارو نیز در ونزوئلا بسیار بالاست. از سال 2015 میلادی به این سو بیش از سه میلیون ونزوئلایی آن کشور را برای یافتن فرصت بهتر برای زندگی عموما به مقصد کلمبیا ترک کرده اند. 

فشار سیاسی و اقتصادی بر مادورو مطمئنا او را تضعیف می کند و وضعیت اقتصادی ونزوئلا را پیچیده‌تر خواهد کرد. با این حال، علیرغم فشارهای فعلی ممکن است او در قدرت باقی بماند هر چند آسیب‌پذیرتر از گذشته. 

2. مادورو از قدرت کناره‌گیری می‌کند اما ایدئولوژی سیاسی او و وضعیت اسف‌بار اقتصادی ادامه می‌یابد 

مادورو ممکن است از قدرت کناره گیری کرده و رهبر جدیدی را به عنوان جایگزین خود انتخاب کند که ایدئولوژی سیاسی او را دنبال کند. 

او از طرفداران هوگو چاوز است؛ اسطوره سوسیالیست و پوپولیست اقتدارگرای ونزوئلا که چندین سال پیش درگذشت. او صنایع ونزوئلا را ملی کرد و بخش اعظمی از سرمایه ونزوئلا را به برنامه های اجتماعی اختصاص داد. در اوایل دوره زمامداری او نرخ بیکاری در ونزوئلا کاهشی 50 درصدی یافت و درآمد سرانه شهروندان بیش از دو برابر افزایش یافت و نرخ فقر به نصف کاهش یافت و میزان مرگ و میر نوزادان نیز کاهش یافت. با این حال، او برای روزنامه‌نگاران منتقد محدودیت ایجاد می کرد و به طور مداوم به دنبال راه هایی برای تصویب قوانینی بود که دولت بر حوزه‌های مختلف کنترل بیشتری داشته باشد. مادورو سعی کرد تا راه او را دنبال کند اما کاهش قیمت نفت از اواخر سال 2014 میلادی، اقتصاد ونزوئلا را با بحران مواجه ساخت. او هر روز رویه اقتدارگرایانه‌تری در مقایسه با گذشته در پیش گرفت و اقتصاد ونزوئلا نیز در این وضعیت در معرض سقوط قرار گرفته است. اکنون تقریبا 80 درصد از کشور مخالف او هستند. مادورو ممکن است با مشاهده این وضعیت از قدرت کنار برود و حاضر شود به جای خود از میان فرمانداران و یا شهرداران یک نفر به قدرت برسد تا دستکم میراث چاوز حفظ شود. این فرصتی است که اطرافیان مادورو برای آن لحظه شماری می کردند. در این سناریو چهره‌ای جدید می اید اما دولت همان دولت مادورو خواهد بود. 

3: اپوزیسیون قدرت را در دست می‌گیرد 

افزایش فشارهای داخلی و خارحی ممکن است در نهایت مادورو را متقاعد کند که باید با اپوزیسیون به توافق برسد و کناره گیری کند. ممکن است او حاضر شود تا زمان برگزاری انتخاباتی عادلانه البته در صورت جلب رضایت اپوزیسیون در قدرت باقی بماند. یک احتمال دیگر آن است که مادورو قدرت را به طور کامل و سریع به گوایدو واگذار کند تا انتخاباتی جدید در ونزوئلا برگزار شود. گوایدو روز پنجشنبه گفت که ممکن است مادورو را عفو کند. در آن صورت ونزوئلا با رهبری غیرسوسیالیست می‌تواند به سوی دموکراسی حرکت کند. البته رهبر تازه انتخاب دشواری برای پایان دادن به وضعیت اقتصادی کنونی دارد. سیاست های مادورو و چاوز برای صرف بودجه کلان برای برنامه‌های اجتماعی مانند مراقبت های پزشکی رایگان به ضرر اقتصاد بوده‌اند و رهبر تازه باید این بودجه را کاهش دهد. این موضوع ممکن است باعث ایجاد نارضایتی عمومی شود. در نتیجه، کار گوایدو دشوار خواهد بود. 

4: ارتش ونزوئلا قدرت را در دست خواهد گرفت 

ارتش ونزوئلا یکی از مهمترین نهادهای آن کشور است. رهبری نظامی از مادورو حمایت می کند. اگر وضعیت بحران سیاسی بدتر شود ارتش می تواند در نهایت تصمیم گیرد که اکنون باید وارد عمل شود، مادورو را کنار بگذارد و خود زمام امور را در دست گیرد. احتمال دارد که رهبران نظامی فراخوانی برای برگزاری انتخاباتی ازادانه و منصفانه دهند تا پس از آن قدرت را به دولت جدید واگذار کنند. 

اما تاریخ نشان داده که معمولا این سناریوی خوش بینانه روی نمی‌دهد. بساری می ترسند که روزهای وحشتناک دیکتاتوی نظامی ونزوئلا و به طور کلی امریکای جنوبی زنده شود. در فاصله سال‌های 1948 تا 1958 میلادی، رهبران نظامی در ونزوئلا در قدرت بودند و شکنجه و بازداشت‌های گسترده‌ای در جریان بود. فساد نیز شیوع زیادی داشت و بخش اعظم بودجه کشور به جیب نخبگان نظامی می‌رفت. در این سناریو آزادی‌ها محدودتر شده و سرکوب‌ها گسترده‌تر خواهند شد. معترضان ضد مادورو نیز در تاریخ 23 ژانویه به دلیل خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفتند: شصت و یکمین سالگرد سقوط دیکتاتوری نظامی در ونزوئلا. 

البته وقوع این سناریو بعید است چرا که رهبران نظامی ونزئلا روز پنجشنبه اعلام کردند که پشت سر مادورو ایستاده اند و با هرگونه کودتایی علیه او مخالف هستند. در نتیجه، احتمال قدرت گیری ارتش بسیار بعید است. اما رویدادهای عجیب هیچ وقت ناممکن نبوده‌اند. 

5. حمله نظامی خارحی باعث سرنگونی مادورو و ایجاد جنگ داخلی در ونزوئلا خواهد شد

گفته می شود ترامپ در مورد احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا با چند تن از یاران‌اش صحبت کرده است. "اچ ار مک مستر" مشاور سابق امنیت ملی پیشتر ترامپ را متقاعد کرده بود که از این گزینه استفاده نکند. 

امروز اما وضعیت در ونزوئلا با زمانی که مک مستر مشاور ترامپ بود بسیار متفاوت است: اپوزیسیونی وجود دارد که امریکا به طور رسمی از آن حمایت کرده و پشتیبانی بخش قابل توجهی از مردم را با خود دارد. اکنون مشاورانی اطراف ترامپ هستند که برخلاف "مک مستر" و "جیمز متیس" وزیر دفاع سابق طرفدار استفاده از گزینه نظامی هستند به خصوص جان بولتون مشاور فعلی امنیت ملی ترامپ 

چنین حمله نظامی نتایج مرگبار، پرهزینه و بلند مدتی خواهد داشت و می تواند کشو را درگیر جنگ داخلی کند. در آن زمان ارتش به دفاع از مادورو می‌پردازد. حتی در صورت ساقط شدن مادورو نیز ممکن است میان جناح‌های مختلف سیاسی در ونزوئلا درگیری روی دهد و ونزوئلا اسیر جنگ داخلی شود و هر یک از جناح ها و گروه ها کنترل بخش مجزایی از ونزوئلا را در دست گیرند. در آن زمان ونزوئلا فاقد یک دولت مرکزی یکپارچه خواهد بود. این بدترین سناریو و سناریویی مشابه لیبی و سوریه است. خوشبختانه، این سناریو محتمل به نظر نمی رسد. البته ترامپ این گزینه را به طور کامل رد نکرده و گفته همه گزینه ها روی میز هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
1
اینها مهم نیست ...اون مهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
1
0
فرانسه را ولش زیرا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
3
مردم ونزوئلا بر دیکتاتور تاریک کشورشون پیروز خواهند شد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
2
0
خیلی جالبه ، اقتصاد کشور را بی رحمانه تحریمها فلج می کنند بعد از مردم حمایت میکنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین