کد خبر: ۵۷۱۴۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
افزایش آمار پناهجویان ایرانی در کشورهای اروپایی

روایتی از رنج پناهجویان ایرانی در تلاطم آب‌های اروپایی به امید زندگی بهتر| در سال 2018 چند ایرانی به امید پناهدگی در اروپا از کشور خارج شدند؟

بیش از 500 مهاجر اغلب ایرانی که برخی از آنان کودک بودند تلاش کرده‌اند تا با کمک قاچاقچیان به بریتانیا سفر کنند. چهار نفر از هر پنج نفر آنان در سه ماهه گذشته سال جاری میلادی این تلاش را انجام داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- در میانه آشفتگی‌های اقتصادی و سیاسی، پناهجویان ایرانی دل به دریا می‌زنند تا شاید زندگی بهتری را در بریتانیا روایتی از رنج پناهجویان ایرانی در تلاطم آب‌های اروپایی به امید زندگی بهتر| در سال 2018 چند ایرانی از کشور خارج شدند؟تجربه کنند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری "رویترز" در گزارشی با اشاره به افزایش آمار پناهجویان ایرانی در کشورهای اروپایی، می‌نویسد:"در سال 2018 میلادی بیش از 21 هزار ایرانی از کشورشان خارج شدند به امید پناهدگی در اروپا، ترکیه، ایالات متحده، کانادا و استرالیا. "فردین غلامی" یکی از آن پناهجویان ایرانی است. قاچاقچیان به فردین غلامی گفتند که یک قایق ماهیگیری او را نیمه شب از فرانسه به بریتانیا می‌برد اما او و پنج پناهجوی ایرانی دیگر به ساحلی ناشناخته رسیدند. غلامی 16 هزار یورو (18 هزار دلار) به قاچاقچیان انسان داد تا او را از کامیاران در غرب ایران به بریتانیا برسانند. با این حال، قاچاقچیان آنان را فریب دادند به ساحلی در نزدیکی کاله رساندند. او و هموطنان دیگری که همراهی‌اش می‌کردند اکنون برای نجات خود از آن ناحیه تلاش می‌کنند. غلامی 31 ساله یکی از هزاران ایرانی است که برای نجات خود از مخمصه  ریسک عبور از کانال انگلیسی را به جان خریده است. او می‌گوید: "آنان به ما نور قرمز رنگی را نشان دادند و گفتند که باید به آن سمت حرکت کنیم". 

این کانال یکی از شلوغ‌ترین خطوط حمل و نقل جهان است و قایق‌های پناهجویان که ایمن هم نیستند از آنجا عبور می‌کنند. در آب و هوای سرد زمستانی همراه با وزش باد عبور از این کانال دشوارتر می‌شود. غلامی می‌گوید "گاهی اوقات کشتی‌های بزرگ عبور می‌کردند. می دانستیم اگر به آن برخورد کنیم این پایان زندگی‌مان خواهد بود". "محمد صالحی بختیاری" 47 ساله در ماه اکتبر از آن کانال عبور کرد. او می‌گوید: "باد از هر طرف می‌وزید این یک کابوس بود. ما ظرف مدت چهار ساعت واقعا مرگ را به چشم دیدیم". او می‌گوید در این چهار ساعت احساس می‌کرد چهار ماه گذشته است. 

"رویترز" در ادامه می نویسد: "بیش از 500 مهاجر اغلب ایرانی که برخی از آنان کودک بودند تلاش کرده‌اند تا با کمک قاچاقچیان به بریتانیا سفر کنند. چهار نفر از هر پنج نفر آنان در سه ماهه گذشته سال جاری میلادی این تلاش را انجام داده‌اند. برخی از آنان به فرانسه بازگشتند. "ساجد جاوید" وزیر امور داخلی بریتانیا به‌خاطر این موضوع تطعیلات خانوادگی خود را نیمه کاره رها کرد و دستور افزایش تعداد قایق‌های گشت‌زنی بریتانیایی به میزان چهار برابر و افزایش تعداد کشتی‌های دریایی به میزان دو برابر را صادر کرد. یک ماه پس از عبور از کانال غلامی بازداشت شد. او اکنون در خوابگاهی در لیورپول زندگی می‌کند که محل اقامت موقت دولتی است تا روند درخواست پناهندگی‌اش بررسی شود. هم‌اتاقی او "بابک حاجی‌پور" 40 ساله است که در ماه دسامبر از کانال عبور کرده است. او می‌گوید:"ما فکر می‌کردیم اگر موفق نشویم می‌میریم و این یک بار و برای همیشه خواهد بود". 

رسانه‌های بریتانیایی می‌گویند تمام ایرانیانی که برای ورود به بریتانیا تلاش می‌کردند پیش از طرح موضوع خروج آن کشور از اتحادیه اروپا به این فکر افتاده بودند اما پناهجویانی که خبرنگار "رویترز" با آنان صحبت کرده گفتند گه اصلا این موضوع عاملی برای تصمیم‌گیری آنان نبوده است. یکی از آنان حتی موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را نمی‌دانست. غلامی، معلمی بود که ایران را ترک کرد. "بختیاری" در ایران مدیر پروژه برق بود. حاجی‌پور می‌گوید: در نهایت امیدوار بود با خانواده‌اش به بریتانیا برسد از جمله با دختر 7 ساله‌اش. 

"رویترز" می‌نویسد: در سه ماهه سوم سال 2018 میلادی، تعداد پناهجویان ایرانی در بریتانیا 30 درصد بیش از سال گذشته بوده است. نهادهای دولتی بریتانیا می گویند که اکثر متقاضیان پناهندگی در سال گذشته از ایران آمده‌اند. " غلامی" می‌گوید: "در اینجا و شاید در سایر کشورها پناهندگان ایرانی بیشتر از سوری‌ها هستند. 

"رویا کاشفی" پژوهشگر ایرانی اما می‌گوید: پناهجویان ایرانی اغلب از طبقه متوسط و تحصیلکرده هستند. برخی از آنان به اندازه کافی ثروتمند بوده‌اند که 16 هزار دلار به قاچاقچیان بدهند. او می‌گوید پناهجویان ایرانی بدین خاطر در کاله دست به اعتصاب غذا می‌زنند و یا لب‌های خود را می‌دوزند چرا که از طبقه متوسط برآمده‌اند. او می‌گوید:"آنان از لحاظ مالی زندگی شخصی مناسبی داشتند در حالی که شرایط زندگی در کاله بسیار وحشتناک است. آنان در ایران در خانه زندگی می‌کردند در اینجا اما باید در چادرهای گل آلود در سرما زندگی کنند. در نتیجه، آنان نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. آنان می‌گویند ماندن در کاله مانند مرگ است. آنان آماده هستند هر چیزی را برای رهایی از این وضعیت امتحان کنند. آنان حتی ریسک حرکت با قایق‌های غیر ایمن را نیز می‌پذیرند. می‌گویند شاید بمیریم اما با مرگی سریع و نه تدریجی و فرسایشی. شمار ایرانیان در داخل و حومه کاله از اواخر سال 2017 میلادی افزایش یافت پس از آن که صربستان قانون روادید برای شهروندان ایرانی را لغو کرد. این ابتکار عمل اما از سوی صربستان 14 ماه بعد لغو شد پس از آن که 1100 پناهجویان ایرانی در آنجا حضور یافتند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
2
واقعا حیف چرا مردم ایران پناهنده اروپا بشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
2
من نمیدانم اگر اینقدر خوب ومناسب برای زندگی است این افراد برای چه فرار می کنند ؟
ناشناس
|
Armenia
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
1
راحت ترین گزینه دولت برای رفاه ایرانیان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
1
0
ایران خودمون که خیلی خوبه
مطلقا مشکلی وجود نداره ،حتی یک ذره کوچولو
واسه چی می رن اروپا ؟؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین