کد خبر: ۵۷۱۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸

چرا سفر نوبخت به جنوب کرمان تاریخی شد؟

سال‌ها و سال‌هاست که رسانه‌ها و بعضاً مسئولان از محرومیت مناطق جنوبی استان کرمان گفته و نوشته‌اند و البته که اقداماتی برای رفع محرومیت انجام شده اما در برابر حجم زیاد مشکلات، کفایت نکرده است حال در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، شاید شاهد آغازی تحولی نوین در جنوب استان کرمان باشیم چراکه در این سفر مصوبات بسیاری تصویب شد و این سفر را به یک سفر تاریخی تبدیل کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
روز پنجشنبه ۲۷ دی‌ماه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به جنوب استان کرمان سفر کرد و بازدید از چند روستای کپری و محروم جنوب یکی از برنامه‌های این سفر بود، در این بازدیدها معاون رئیس جمهور به عمق محرومیت جنوب استان پی برد و مشاهده کرد که برخی از مناطق جنوب استان کرمان حتی از حداقل امکانات همچون سرویس بهداشتی برخوردار نیستند که ساخت سرویس بهداشتی برای منازل این مناطق را یکی از هدیه‌های سفر خود اعلام کرد.

در طول این سفر وقتی وارد روستاها می‌شدیم مردم شریف اما محروم به سمت ما می‌آمدند و درخواست می‌کردند تا برای آنها نامه بنویسم تا به دکتر «نوبخت» بدهند تا که وی مشکلاتشان را حل کند، حجم درخواست‌ها برای نوشتن نامه زیاد بود و در کنار آن باید حواسم به صحبت‌های دکتر نوبخت و سایر مسئولان می‌بود تا بتوانم خبر آن را سریع مخابره کنم لذا تنها راهکاری که به ذهنم آمد این بود که فقط مشخصات و شماره تماس درخواست کننده را می‌نوشتم و یک توضیح کوتاهی از مشکلاتشان (اگر لهجه آنها را متوجه می‌شدم) به آنها می‌دادم تا نامه‌هایشان را به همراه دکتر نوبخت بدهند.

مردمان این خطه بسیار مهربان، خونگرم و مهمانواز هستند با وجود آنکه با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند اما همان نان خشک خود را با گشاده رویی تعارف می‌کنند، مطمئن باشید حتی اگر خودشان گرسنه بمانند نان‌شان را به شما خواهند، بخشید.

در این روستاها با دیدن کفش‌های پاره از جنس پلاستیک در پای مردمان مخصوصاً کودکان عرق شرم می‌ریختم، نمی‌دانم رئیس سازمان برنامه و بودجه با دیدن این صحنه‌ها در آن لحظه چه حسی داشت. بعدها کلیپی دیدید که خانمی دکتر نوبخت را به منزلش دعوت می‌کرد و دکتر هم به آن خانم محترم می‌گفت بیش از این من را شرمنده نکنید. نمی‌دانم وقتی پیرزنی که دست دکتر نوبخت را گرفت و به خانه خود برد تا وضعیت همسر ناتوانش را مشاهده کند، با خود چه فکری می‌کرد؟

اما تصورم این است که دکتر نوبخت تحت تأثیر این صحنه‌ها قرار گرفته بود زیرا در جریان این بازدیدها به دکتر «جعفر رودری» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان مأموریت داد تا به مناطق جنوب سفر کند و وضعیت مردم جنوب را دقیق مورد ارزیابی قرار دهد و گزارش آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند.

ساعت پنج صبح روز شنبه ۲۹ دی‌ماه همراه با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مدیر کل بهزیستی استان و مدیر کل کمیته امداد استان کرمان به سمت جنوب استان کرمان حرکت کردیم، حوالی ظهر به روستای محمدآباد شمبونی رسیدیم که در آنجا فرماندار قلعه‌گنج نیز به جمع ما اضافه شد.

وارد همان کپری که دکتر نوبخت رفته بود، شدیم، وسط کپر یک آتش روشن که روی زغال‌های آن یک قوری گذاشته شده بود. وجود داشت، همان آتش روشنایی کپر را نیز تأمین می‌کرد اما با این وجود کپر روشنایی زیادی نداشت، که به ناگاه مردم روستا همه وارد کپر شدند و هر کدام مشکلات خود را مطرح می‌کردند صداها و هم‌همه‌ها نمی‌گذاشت که متوجه شویم، چه می‌گویند اما آنها را آرام کردند تا نوبتی صحبت کنند.

زمین‌های اجدادی مردم را ثبت ملی کرده‌اند

خانم "مرادی چاه‌نصیری" یکی از بانوان این روستا گفت: زمین‌های ما که از اجدادمان به ما به ارث رسیده است اکنون به عنوان منابع ملی ثبت شده‌اند و امروز ما جا و مکان نداریم، ما نیاز به کمک کمیته امداد و بهزیستی نداریم، مشکل ما زمین‌های ماست که گرفتند و دیگر نمی‌توانیم روی آنها کار کنیم.

این روستا جز حوزه شهری قلعه‌گنج شده است اما این قسمت از شهرستان قلعه‌گنج حتی بیشتر منازل آنها سرویس بهداشتی نداشتند و زمین‌های این روستا به عنوان منابع ملی ثبت شده‌اند و مردم روستا می‌گفتند که حتی نمی‌توانیم روی زمین‌های خودمان یک کپر بسازیم چه برسد به خانه یا هر کار دیگری. برای هر گونه اقدامی ابتدا باید زمین را از اداره راه و شهرسازی خریداری کنیم وقتی مبلغ درخواستی راه و شهرسازی برای هر قطعه را پرس و جو کردیم گفتند؛ ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان باید پرداخت کنیم تا زمین خودمان را دوباره خریداری کنیم!!؟

دولت باید رنج مردم محروم این منطقه را از بین ببرد.

دولت سوخت چاه‌های کشاورزی این منطقه محروم را قطع کرده است

"ربابه چاه‌نصیری" با صدای بغض کرده و عصبانی فریادزنان از بنیاد مستضعفان شکایت کرد و افزود: درخواست وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای احداث یک شترداری کردم بنیاد مستضعفان از بنده یک وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی و پروانه چاه درخواست کرده است اما هر چه می‌گویم که چاه‌های ما فرم شماره یک هستند و پروانه ندارند، قبول نمی‌کنند.

به دلیل عدم آگاهی مردم این منطقه همه چاه‌های این منطقه فرم شمار یک هستند و هیچ کدام از آنها پروانه ندارند که این مهم مشکلات عدیده‌ای برای مردم این منطقه ایجاد کرده است، به‌طوری‌که سه سال سوخت چاه‌های کشاورزی برای آبیاری باغات و مزارع آنها قطع شده است و مردم می‌گفتند به دلیل آنکه باید گازوئیل برای پمپ‌های چاه‌های آب خریداری کنیم و ما متأسفانه بودجه‌ای برای خرید گازوئیل نداشتیم، این امر باعث خشکیده شدن درختان و مزارع شده است.

"منیره مارزی" زنی بسیار آرام و مظلوم، در کنارم نشست و درد و دل کرد و گفت: همسرم من را رها کرده و زن دیگری اختیار کرده است و اکنون مشکل کلیه دارم که بودجه‌ای برای درمان ندارم. هرچه به او گفتم که مشکل خود را به مدیر کل بهزیستی بگوید، نرفت تنها کاری که توانستم برایش بکنم اسم و شماره تماس وی را به دکتر رودری دادم تا کمکی به او شود.

یک پیرزن به سمتم آمد و آستین خود را بالا کشید، رگ‌های دستانش بسیار کلفت و بیرون زده بود او خود را "کلثوم جوزاپور" معرفی کرد و گفت: ماهانه سه بار باید به کهنوج برای دیالیز بروم.

یک معلم خانم که به صورت شرکتی کار می‌کرد، جلو آمد و از دکتر رودری درخواست کرد از کپر او نیز دیدن کند، فاصله زیادی داشت، سوار خودروها شدیم و به سمت منزل وی حرکت کردیم، در طول مسیر این خانم که در خودروی ما سوار شده بود، از سختی کار خود و اینکه هنوز آموزش و پرورش حقوقی به وی پرداخت نکرده است و فقط یک میلیون تومان امسال به وی پرداخت شده گله و ادعا کرد که سال گذشته نیز حقوقش را به صورت کامل ندادند.

وی با بیان این مطلب که اداره راه و شهرسازی چند بار اعلام کرده است که کپرت را آتش می‌زنیم، ادامه داد: برادرم ۱۳ ساله و ناشنواست که با من زندگی می‌کند.

به خانه‌اش رسیدیم، در یک زمین خالی، یک کپر احداث شده بود و در گوشه زمین یک سرویس بهداشتی نیمه کار بود که عنوان کرد هزینه ساخت بقیه آن را ندارم که مدیر کل بهزیستی استان کرمان متقبل شد تا سرویس بهداشتی او را کامل بسازد.

گفتنی است که این هیئت از پیرزنی که دست دکتر نوبخت را گرفته بود و بر بالین همسر خود برد نیز دیدن کردند.

دستاوردهای سفر نوبخت به جنوب استان کرمان

دکتر "جعفر رودری" رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص ره‌آورد سفر دکتر نوبخت به جنوب استان گفت: در این سفر ۱۶ طرح با اعتبار ۶۸۶ میلیارد تومان مصوب شده بود.

وی ابلاغ مانده مصوبه ردیف ارتقا شاخص‌های جنوب استان و پایدار شدن ردیف مذکور در بودجه سنواتی، ابلاغ مانده تعهدات سفرهای رئیس جمهور به استان، تأمین اعتبار لازم جهت شروع پروژه آبرسانی به شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ و اختصاص اعتبار لازم جهت ساماندهی رودخانه‌های منطقه جنوب استان را از مصوبات این سفر برشمرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان ادامه داد: اختصاص اعتبار لازم جهت ارتقای شاخص بهره‌مندی آب آشامیدنی روستایی جنوب به شاخص استان و کشور طی سال‌جاری و آینده؛ اختصاص اسناد بند تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به طرح روش‌های نوین آبیاری در منطقه جنوب و افزایش سهم اعتبارات آبخیزداری و بیابان‌زدایی در طی سال‌های آتی از دیگر مصوبات سفر دکتر نوبخت به جنوب استان کرمان بود.

وی اختصاص اعتبار جهت تقویت زیرساخت‌های عشایری منطقه جنوب و همچنین اختصاص اعتبار لازم جهت مبارزه با آفات و بیماری‌های کشاورزی از محل اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲؛ اولویت مطالعات اکتشافات طرح‌های معدنی منطقه جنوب در طرح‌های سازمان زمین‌شناسی؛ اختصاص اعتبار لازم جهت پرداخت مطالبات راه‌های روستایی و راه‌های اصلی و فرعی منطقه جنوب و همچنین تأمین اعتبار جهت تکمیل سایر پروژه‌های نیمه تمام بخش راه در منطقه جنوب از دیگر مصوبات سفر معاون رئیس جمهور به جنوب استان کرمان می‌باشد.

روردی تسریع در گاز رسانی به ۸۰۰ روستای منطقه جنوب در راستای بند (د) تبصره یک قانون بودجه؛ تخصیص کامل اعتبار پروژه‌های برق روستایی جنوب استان از ردیف ۱۳۰۱۰۱۴۰۰۰ و همچنین اختصاص اعتبار جهت تکمیل پست‌ها و خطوط شبکه‌های برق در جنوب استان؛ لحاظ نمودن ردیف اعتباری ویژه در پیوست قانون بودجه جهت احیای تالاب جازموریان پس از تکمیل مطالعات اجرایی را از دیگر مصوبات این سفر نام برد.

وی افزود: صدور مجوزهای لازم جهت احداث بیمارستان ۲۲۰ تخت‌خوابی کهنوج و ۶۴ تختخوابی فاریاب و همچنین ابلاغ تخصیص کامل اعتبار تکمیل بیمارستان‌های جیرفت و عنبرآباد و پروژه‌های نیمه تمام شبکه بهداشت و درمان منطقه جنوب؛ اختصاص اعتبار از محل اعتبارات تخریب و بازسازی ملی جهت تکمیل مدارس نیمه تمام جنوب به‌گونه‌ای که تا پایان سال ۱۳۹۸ به اتمام برسد و احداث و استاندارد سازی ۴۱۷ مدرسه غیراستاندارد طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ از دیگر مصوبات بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان ادامه داد: تقویت منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور جهت ارتقای شاخص‌های سرانه فضای ورزش جنوب به سرانه‌های استان؛ اختصاص اعتبار لازم به‌منظور برگزاری سالیانه مراسم و برنامه‌های فرهنگی و هنری و جشنواره‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب؛ افزایش سهم استان کرمان از منابع مالی مربوط به تبصره ۱۸ قانون بودجه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ جهت افزایش اشتغال در منطقه و کاهش نرخ بیکاری؛ تخصیص اعتبارات استانی سال ۱۳۹۷ منطقه جنوب از دیگر مصوبات این سفر بوده‌اند.

ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در جنوب استان

وی در خصوص انجام تفاهمی در راستای ساخت ۱۰ هزار مسکن با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان برای گروه‌های هدف در جنوب استان کرمان، به ایسنا گفت: بین سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام (ره) و بنیاد مسکن تفاهم‌نامه‌ای در رابطه با تأمین مسکن در مناطقی از استان کرمان منعقد شد.

رودری با اشاره به اینکه ۵ هزار واحد این تفاهم‌نامه به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و ۵ هزار واحد دیگر آن به افراد واجد شرایطی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، واگذار خواهد شد اظهار کرد: ۲۵ درصد منابع ساخت این ۱۰ هزار واحد مسکونی را کمیته امداد امام (ره)، ۲۵ درصد آن را بنیاد مسکن و ۵۰ درصد مابقی منابع آن را سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار خواهد کرد.

این مقام مسئول یکی از الزامات اجرای این طرح را لحاظ شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی منطقه دانست و اظهار کرد: باید جوانب فرهنگی و اجتماعی برای اجرای طرح در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در خصوص مشکل مردم این منطقه در رابطه با زمین‌هایشان، اظهار کرد: با توجه به اینکه زمین‌های این افراد در این منطقه جز اراضی ملی ثبت شده بود لذا باید سازمان اراضی ملی کشور تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد، که در این راستا مقرر شده است دکتر نوبخت با رئیس سازمان اراضی ملی کشور در خصوص رفع این مشکل مذاکراتی انجام دهد ضمن آنکه برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز نیاز داریم که این مشکل رفع شود.

وی با بیان این مطلب که حمام و سرویس‌های بهداشتی، ضمانت‌های وام‌ها از دیگر موضوعاتی که طرح مساله شد و گزارش آن به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد، تصریح کرد: ساخت ۱۰ هزار مسکن، اختصاص ۳۰ میلیارد تومان به کمیته امداد جنوب استان، اختصاص یارانه به افرادی که تا کنون یارانه دریافت نکرده‌اند جز دیگر مصوبات ویژه سفر دکتر نوبحت به جنوب استان کرمان بوده است که می‌تواند اتفاقات مه و تاریخی را در جنوب استان کرمان رقم زند.

رودری زمان اجرایی شدن مصوبات این سفر را دو ساله دانست و بیان کرد: این پروژه در سال جاری آغاز و سال آینده به اتمام خواهند رسید.

دکتر"محمدجواد فدایی" استاندار کرمان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مصوبات سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به جنوب استان کرمان اظهار کرد: در این سفر که حدود دو هفته قبل برگزار شد، قرار شد آقای نوبخت برای ساخت تعدادی مسکن در جنوب و شرق استان کرمان به ویژه برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و محرومان کمک کند و تصمیم کلی در منطقه گرفته شد.

وی افزود: در راستای پیگیری این مسئله، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور جلسه‌ای در تهران با رؤسای بنیاد مسکن و کمیته امداد برگزار و توافق شد ۱۰ هزار واحد مسکونی برای جنوب و شرق استان کرمان با شرایط ویژه ساخته شود تا خیلی زحمتی برای این افراد نداشته باشد و صاحب خانه شوند.

فدایی تصریح کرد: ساماندهی رودخانه‌ها نیز از دیگر مصوبات سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به جنوب استان کرمان بود که باید نحوه اجرایی آن را تنظیم کنیم.

استاندار کرمان درباره دیگر مصوبات این سفر بیان کرد: تصمیمات مختلفی گرفته شد که به مرور با پیگیری عملیاتی هر کدام از موضوعات، اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین