کد خبر: ۵۷۲۲۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
کانال ویژه مالی اروپا با ایران رسما راه اندازی شد

بیانیه آلمان، فرانسه و انگلیس درباره کانال ویژه مالی اروپا با ایران: "اینس‌تکس" برای حفظ برجام

سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به طور رسمی راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا با ایران را اعلام کردند. شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آلمان فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک از راه اندازی کانال ویژه مالی با ایران خبر دادند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در این بیانیه آمده است: انگلیس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به طور رسمی اعلام می‌کنند که اینس تکس (ابزار حمایت از تبادلات تجاری) راه‌اندازی شد.

چند کشور اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران یک کانال ویژه مالی با ایران ایجاد کرده‌اند که محل استقرار آن در فرانسه و ریاستش به عهده یک بانکدار بزرگ آلمانی خواهد بود.

بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس درباره کانال ویژه مالی با ایران:

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان پس از دیدار با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود در بخارست پایتخت رومانی در جمع خبرنگاران در باره این سازوکار گفت: این اقدام به روشنی مشخص می‌کند که ما در حال حرکت در مسیر خود به گونه‌ای متحد و مصمم در داخل اتحادیه اروپا هستیم، حتی اگر دیگران دیدگاهی متفاوت داشته باشند.

این سازوکار که نام جدید آن اینس‌تکس به معنی ابزار حمایت از تبادلات تجاری است، در فرانسه ثبت شده و توسط پر فیشر ۶۹ ساله، بانکدار برجسته آلمانی و رئیس پیشین کامرتس بانک هدایت خواهد شد. این سه کشور اروپایی، یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان سهامداران آن هستند و امیدوارند که دیگر کشورهای اروپایی پس از این، به آن بپیوندند.

با این حال یک مقام ارشد دولت آلمان روز پنج‌شنبه گفت که انتظار نمی‌رود کشورهای دیگر اروپایی (غیر از فرانسه، آلمان و انگلیس) به زودی به سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به SPV بپیوندند.

بنابر این گزارش، اتحادیه اروپا مدت‌هاست که برای آماده‌سازی این سازوکار تلاش می‌کند. راب مالی رئیس پیشین بخش خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و عضو اندیشکده گروه بین‌المللی بحران معتقد است که تأثیر اقتصادی این کانال کم خواهد بود.

پس از اعلام خبر ایجاد اینس‌تکس توسط انگلیس، فرانسه و آلمان سفارت آمریکا در برلین اعلام کرد که به دنبال جزئیات بیشتر درباره این سازوکار است و این اقدام اروپا تأثیری بر سیاست واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری بر تهران ندارد.

واکنش ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان پس از اعلام ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران در توئیتی اجرای آن را بسیار با تأخیر دانست. او در عین حال گفت که ایران آماده تعامل سازنده در شرایط برابر و احترام متقابل با اروپا است.

ظریف در توئیت خود آورده است: "ایران از # INSTEX ( ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران ) - گام بسیار پر تأخیر اول - در اجرای تعهدات می ۲۰۱۸ اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام با تضمین بهره‌مندی ایرانیان از مزایای این توافق پس از اعمال مجدد تحریم غیرقانونی آمریکا استقبال می‌کند. ما برای تعامل سازنده با اروپا با شرایط برابر و احترام متقابل آماده هستیم."

بیانیه کامل آلمان، انگلیس و فرانسه

متن کامل بیانیه سه کشور اروپایی درباره INSTEX  به شرح زیر است: 

آلمان، انگلیس و فرانسه در راستای تعهد قاطع و تلاش های مستمر خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل رسیده، ایجاد INSTEX SAS که سازوکاری ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع میان عوامل اقتصادی اروپا با ایران است را اعلام می کنند.

سه کشور اروپایی (E3) تاکید می کنند که بهره مندی های اقتصادی برجام مشروط بر پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته ای خود شامل همکاری کامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می کند؛ این تجارت در ابتدا بر بخش های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه های پزشکی و کالاهای کشاورزی-غذایی تمرکز می کند. هدف بلندمدت INSTEX این است که به روی عاملان اقتصادی کشورهای ثالث که خواهان تجارت با ایران هستند باز باشد و سه کشور اروپایی به تلاش برای رسیدن به این هدف ادامه می دهند.

ایجاد INSTEX گام ابتدایی مهمی است که امروز توسط سه کشور اروپایی برداشته شد. عملیاتی شدن INSTEX با رویکردی گام به گام دنبال می شود: سه کشور اروپایی به همراه INSTEX به کار بر روی جزئیات عینی و عملیاتی ادامه می دهند تا روش کار این شرکت را مشخص کنند، سه کشور اروپایی در راستای ایجاد یک نهاد همکاری اثرگذار و شفاف که برای عملیاتی کردن INSTEXT لازم است با ایران همکاری می کنند.
در رابطه با مقابله با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم (AML/CFT) و انطباق با تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل، INSTEXT تحت بالاترین معیارهای بین المللی عمل خواهد کرد. در این راستا، سه کشور اروپایی از ایران انتظار دارند همه عناصر برنامه اقدام اف.ای.تی .اف خود را سریعا اجرا کند.

سه کشور اروپایی بر تعهد خود برای پیگیری توسعه بیشتر INSTEX به همراه کشورهای علاقه مند اروپایی به منظور عملیاتی کردن این ابزار در حمایت از تبادلات تجاری با ایران از طریق پیگیری گام های ذکر شده در بالا، تاکید می کنند.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.

این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.

اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یک بیانیه، اجرای این ساز وکار را اعلام کند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه که اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بکار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
ان وزیر و امثال موقیعت های اقتصادی او , که در شرایط تحریم , چند هزار میلیارد مال اندوزی داشته اند , ایا از این خبر خوب برای اقتصاد سالم نگرانند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
0
کانال ویژه اموزش اقتصاد و سیاست برای عده ای که شیفته مدیریت کشور هستند لازم است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
0
دلتون رو خوش کنید !!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین