کد خبر: ۵۷۲۳۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱
توافق کنونی میان دهلی نو و تهران شامل روش پرداخت پول از طریق ارز مبادلاتی یورو نیست

تدبیر ظریف برای گذر از پیچ تحریم‌ها؛ چگونه ایران می‌تواند از روپیه برای تجارت با هند استفاده کند؟

ایران و هندوستان در حال امضای توافقنامه درباره چگونگی صادرات نفت ایران به هند با استفاده از سیستم پرداخت از طریق روپیه واحد پول ملی هند هستند. این موضوع می‌تواند در وضعیت دشوار کنونی همراه با تحریم امریکا کمکی به اقتصاد ایران باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- سایت "المانیتور" در گزارشی با اشاره به توافق ایران و هند درباره گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی می‌نویسد:"در اوایل ماه جاری میلادی، مقام‌های ایران و هند در نهایت به توافقی دست یافتند که هندی‌ها چگونه در ازای واردات نفت به ایران پرداخت پول خرید را انجام دهند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این توافق در تاریخ 7 تا 10 ژانویه در جریان دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از دهلی نو حاصل شد. در جریان این سفر هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی ظریف را همراهی کرده بودند. در این توافق تصریح شده که درآمد حاصل از صادرات نفت ایران به هند در حسابی در بانک دولتی UCO به روپیه نگهداری خواهد شد. این وجوه معاف از مالیات خواهند بود و می توان از آن برای خرید کالا از بازار هند، پرداخت ماموریت‌های دیپلماتیک، سرمایه‌گذاری در بازار سهام و یا هرگونه هدف دیگر که مورد علاقه ایران باشد استفاده شود. همچنین، توافق شد که بانک پاسارگاد ایران شعبه‌ای را در دهلی نو افتتاح نماید و تهران بتواند نقل و انتقال درآمدهای صادرات را از طریق این بانک انجام دهد.

تدبیر ظریف برای گذر از پیچ تحریم‌ها؛ چگونه ایران می‌تواند از روپیه برای تجارت با هند استفاده کند؟

این سایت در ادامه می‌نویسد: "این توافق از چندین  جنبه حائز اهمیت است. برخلاف دور قبلی تحریم امریکا علیه ایران، توافق کنونی میان دهلی نو و تهران شامل روش پرداخت پول از طریق ارز مبالاتی یورو نیست. پیش از حصول برجام، هندوستان موافقت کرده بود تا 45 درصد از بهای خرید نفت ایران را به روپیه و بقیه را به یورو پرداخت کند. در آن زمان ایران راه‌های فرار از تحریم را از طریق طرفین ثالثی به ویژه در ترکیه پیش‌بینی کرده بود. با این حال، با تحریم وضع شده از سوی اتحادیه اروپا در اوایل سال 2013 میلادی، مسیر ترکیه به سرعت بسته شد و ایران مجبور شد تا حساب‌های خود را در هند حفظ کند. 

پس‌اندازهای ایران در هند تنها پس از امضای برجام در سال 2015 میلادی به کشور بازگشتند. در آن زمان، کار برای ترکیه به مراتب دشوارتر شده بود چرا که با تحریم‌های آمریکا مواجه شده بود. آمریکا اعلام کرد که چندین بانک ترکیه تحریم‌های آمریکا را نقض کرده و با ایران همکاری داشته‌اند. البته باید توجه داشت که استفاده از ارزهای غیرقابل تبدیل مانند یوان و روپیه مخاطرات متعددی را شامل می شوند. از جمله تلفات ناشی از نوسانات نرخ ارز. بنابراین، بسیار بعید به نظر می‌رسد که ایران بتواند به طور کامل تجارت نفت خود را با ارزهای غیردلار برای بلند مدت انجام دهد. از سوی دیگر اما با اجرای سازوکار مالی ویژه توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان؛ ایران می‌تواند بخشی از درآمد صادرات نفت خود را کسب کند که خود به خود امکان دسترسی به ارز مورد نیاز آن کشور را فراهم می‌کند. با این حال، ایران نمی‌تواند بر روی این سازوکار مالی اروپایی حساب زیادی باز کند از این روست که قصد دارد بخش عمده مبادلات مالی و نفتی خود را با هند انجام دهد. از سوی دیگر، در صورتی که ایران روابط تجاری خود را با هند گسترش دهد یک رابطه اقتصادی استراتژیک می‌تواند راه را برای همکاری سیاسی گسترده‌تر نیز فراهم کند. به عنوان مثال واردات سویا از سوی ایران از هند در سال مالی منتهی به مارس نسبت به سال قبل افزایشی 20 درصدی داشته است که بالغ بر یک سوم صادرات سویای هند را به خود اختصاص می دهد". 

این سایت در پایان می‌نویسد: "در صورتی که برنامه‌های هدفمند و بلندمدت طراحی شوند زمینه‌های همکاری بیشتری نیز میان دو کشور فراهم می‌شود. حضور ایران در بخش پالایشگاهی هند می‌تواند ایران را در طول چندین دهه آینده به بازاری پایداری برای نفت تبدیل کند. با توجه به این که تحریم‌های قبلی در مورد ایران سبب ایجاد ضایعات عظیم و خسارات فراوانی در خانه شده است، سرمایه‌گذاری درآمدهای نفتی در هند می‌تواند از تلف شدن درآمد با ارزش جلوگیری کند و راه را برای مشارکت استراتژیک اقتصادی با قدرت در حال ظهور فراهم سازد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
4
آقای ظریف کم کم پیچ تحریمها دارد خطرناکتر وتنگ تر می شود راه حل اساسی برای نجات کشور ومردم پیدا کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین