کد خبر: ۵۷۲۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۸

یک تالاب ایران دوباره جان گرفت+تصاویر

تالاب بندعلیخان در جنوب شهرستان ورامین و در حاشیه کویر که متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تأمین نشدن سهمیه آب از رودخانه شور و شیرین در معرض خشک شدن بود با آبگیری حدود ۶ هزار هکتار حیات تازه‌ای پیدا کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
تالاب بندعلیخان تنها تالاب استان تهران است که با وسعتی بالغ بر 25 هزار هکتار در 35 کیلومتری جنوب ورامین جزیی از کویر مرکزی ایران به شمار می‌آید که هر ساله از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجر از کشورهای شمال ایران و مناطق سیبری است که متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کمبود آب و بسته شدن سد ماملو و اختصاص نیافتن حق‌آبه تالاب و برداشت‌های غیرمجاز کشاورزان شهرری و ورامین از آب‌هایی که زمانی وارد تالاب می‌شد به مرور چهره خشکی به خود گرفت و ترک‌های ناشی از بی‌مهری برخی مسئولان هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد به گونه‌ای که دیگر نه رنگ آب به خود دید و نه پرندگان مهاجری که روزگاری برای زمستان‌گذرانی به این منطقه کوچ می‌کردند.

اما امروز این تالاب که روزی از آن به عنوان مقصد گردشگران در جنوب شرق استان تهران نام برده می‌شد پس از گذشت حدود 5 سال از خشکسالی در روزهای اخیر با آبگیری حدود 6 هزار هکتار از این تالاب حیات مجددی در آن جریان یافته است.

کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران امروز در آستانه فرا رسیدن ٢ فوریه روز جهانی تالاب‌ها در بازدید از تالاب بندعلیخان در جنوب ورامین در حاشیه کویر در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تالاب بندعلیخان به عنوان یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند شهرستان ورامین اظهار داشت: در حال حاضر با آبگیری حدود 6 هزار هکتار از این تالاب حیات مجددی در آن جریان یافته است.

وی با بیان اینکه تالاب‌ها و کوه‌ها جزو مظلوم‌ترین اکوسیستم‌های کشور هستند که همواره در معرض تخریب قرار دارند تصریح کرد: حفظ تالاب‌های مستقر در میانه کشور و حواشی کویری سبب می‌شود که پایداری اکوسیستمی بیشتری در این مناطق و مناطق مرکزی کشور ایجاد شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: تالاب بندعلیخان یکی از بهترین زیستگاه‌های جانوری است که در داخل منطقه حفاظت شده کویر استان تهران قرار گرفته و یکی از زیستگاه‌هایی است که از دست‌اندازی و تخریب مصون مانده است.

وی سپس با اشاره به مشکل کمبود آب و تأمین حق‌آبه تالاب خاطرنشان کرد: امید است با همکاری وزارت نیرو، تأمین حق‌آبه مناسب این تالاب که می‌تواند خدمات شایسته‌ای برای کاربری‌های اطراف منطقه فراهم کند به بهترین شکل محقق شود.


منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین