کد خبر: ۵۷۲۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
بانک انگلستان از پرداخت 1.2 میلیارد دلار بها برای 31 تن طلا به ونزوئلا خودداری کرده است

پشت‌پرده جنجال "طلا" در کاراکاس| چه کسی ۳ تن طلای ونزوئلا را به امارات فروخت؟

یک شرکت اماراتی اعلام کرد ۳ تن طلا از ونزوئلا خریداری کرده است.خبرگزاری "رویترز" نیز اشاره کرده است که پول نقد حاصل از خرید امارات از ونزوئلا صرف واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز کارکاس خواهد شد. مقام‌های ایالات متحده آمریکا که از اپوزیسیون ونزوئلا حمایت می‌کنند و خواستار برگزاری انتخابات زودرس در این کشور هستند به بانک‌ها و سرمایه گذاران هشدار داده‌اند که از خرید طلای ونزوئلا خودداری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- مؤسسه نور کپیتال در بیانیه‌ای اعلام کرد این آخرین خرید طلا از ونزوئلا تا زمانی خواهد بود که این کشور به ثبات نسبی سیاسی برسد و استانداردهای بین‌المللی بر این کشور حکمفرما شود. پیش‌تر رویترز گزارش داده بود ونزوئلا سه تن طلا را به مقصد امارات بارگیری کرده است و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده ۱۵ تن طلای دیگر از این کشور روانه امارات شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ یک مقام ارشد دولت ونزوئلا اعلام کرد این کشور در نظر دارد تا ماه فوریه ۲۹ تن طلا را به امارات بفروشد تا نقدینگی لازم برای واردات کالاهای اساسی را تأمین کند. سه منبع آگاه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به رویترز گفته‌اند در اعتراض به تصمیم دولت، دو نفر از مقامات ارشد ونزوئلا که حاضر به امضای قرارداد فروش طلا به امارات نشدند، از سمت خود استعفا دادند.

پشت‌پرده جنجال

به نوشته خبرگزاری ایسنا، دولت آمریکا که در تلاش برای به رسمیت شناخته شدن خوان گایدو، رهبر مخالفان ونزویلا توسط کشورهای جهان است به معامله‌گران و بانکداران اطلاع داده است که از معامله طلا با دولت فعلی این کشور پرهیز کنند. مارکو روبیو، سناتور آمریکایی در توییتی اعلام کرد مؤسسه نور کپیتال امارات به دنبال خرید طلای بیشتری از ونزوئلا است.

به دنبال تحریم‌های آمریکا و ابر تورم که به فروپاشی اقتصاد ونزوئلا منجر شده است، دولت این کشوردر تلاش برای فروش طلاهای خود به منظور تأمین ارز برآمده است. فروش گسترده طلاها به افزایش سرعت بی‌ارزش شدن بولیوار، واحد پول ونزوئلا منجر شده است.

طبق آمارهای بانک مرکزی ونزوئلا، این کشور تا پایان ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ در انگلیس و ونزوئلا ۱۳۲ تن ذخیره طلا داشته است.

یکی از مقام های دولتی ونزوئلا تایید کرده که فروش و انتقال طلا به امارات با ارسال 3 تن طلا از طریق کشتی در تاریخ 26 ژانویه آغاز شده است و صادرات سال پیش 900 میلیون دلار طلای خام به ترکیه بود. "راشا تودی" نوشته منابع مختلف شایعه روزهای اخیر درباره نقش داشتن مسکو از طریق هواپیمای روسی برای خروج طلا از ونزوئلا را رد کرده‌اند. 

"راشا تودی" در ادامه می‌نویسد: "کاراکاس برای واردات کالاهای اساسی و فروش آن به قیمت یارانه‌ای به مردم نیازمند پول نقد است. به دلیل تحریم‌های امریکا نیز احتمالا دولت آن کشور مجبور به فروش طلا در ازای دریافت یورو شده است تا تاثیر محدودکننده دلار بر اقتصاد ونزوئلا کاهش یابد. بانک مرکزی ونزئلا در ماه ژانویه 2018، 150 تن ذخائر طلا در اختیار داشت. در ماه نوامبر این ذخایر در نتیجه تحویل آن به بانک انگلستان به 132 تن کاهش یافت. بانک انگلستان اما از پرداخت 1.2 میلیارد دلار بها برای 31 تن طلا به ونزوئلا خودداری کرده است. بانکداران بریتانیایی مدعی شده‌اند که مقام‌های ونزوئلایی طلای دولتی را برای سود شخصی فروخته‌اند". 

مقام‌های ونزوئلایی در ماه دسامبر گذشته با مقام‌های بانک انگلستان دیدار داشتند اما نتوانستند آنان را برای بازگرداندن طلاها متقاعد کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین