کد خبر: ۵۷۲۶۶۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
توزیع گوشت گرم وارداتی، تأثیری بر کاهش قیمت‌ها نداشته است

مردم در صف‌ها گله‌مندند| توان پرداخت قیمت ربع شقه را هم نداریم| قحطی گوشت آمده؟!

با توجه به اینکه مسؤولان ستاد تنظیم بازار عنوان کرده بودند که توزیع گوشت گرم وارداتی بازار را کنترل کرده و در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش قیمت گوشت هستیم اما متأسفانه قیمت گوشت قرمز در برخی قصابی‌ها از رقم 100 هزار تومان نیز عبور کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
قیمت گوشت قرمز همچون قیمت طلا و دلار، به چشم برهم زدنی هر روز از روز گذشته گران‌تر می‌شود.مردم در صف‌ها گله‌مندند| توان پرداخت قیمت ربع شقه را نداریم| قحطی گوشت آمده؟!

یک ماه پیش قیمت گوشت قرمز کیلویی 75 هزار تومان بود درحالی‌که با وارد شدن مستمر گوشت گرم و توزیع به هنگام آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی، شرایط عجیب امروز به‌وجود نیامده بود، اما امروز که در برخی از قصابی‌ها گوشت با کیلویی 102 تا 110 هزار تومان به فروش می‌رسد واقعاً نمی‌توان شرایط بازار گوشت را یک اوضاع عادی معرفی کرد.

بسیاری از همشهریان قزوینی گلایه‌مند هستند چراکه از ساعت 6 و نیم صبح تا 1بعدازظهر در سرما می‌ایستند تا گوشتی با نرخ کیلویی 38 هزار و 500 تومان دریافت کنند؛ مردم از این وضعیت ناراضی‌اند و در این زمینه حرف‌ها و دغدغه‌های بسیاری با مسؤولان امر دارند.

این درحالی است که منوچهر حبیبی معاون اقتصادی استاندار در نشست خبری هفتۀ گذشته تنها دلیل ایجاد صف‌های طولانی را دونرخی بودن قیمت گوشت دانست و تأکید کرد مشکلی در تأمین گوشت نداریم!

 گوشت را کوپنی کنید

یکی از بانوانی که در صف طویل اخذ گوشت گرم وارداتی و در کنار فروشگاه جهاد کشاورزی استان قزوین ایستاده بود  می‌گوید: اگر گوشت قرمز را همچون دوران ریاست جمهوری شهید رجایی کوپنی کنند آنگاه هر کس می‌تواند با در دست داشتن یک کوپن، گوشت مصرفی خود را دریافت کند.

وی می‌افزاید: به این صورت هر فرد می‌داند که چه زمانی باید برای دریافت گوشت قرمز به فروشگاه‌های تعاونی مراجعه نماید و این بی‌نظمی‌ها سامان می‌یابد.

این فرد ادامه می‌دهد: نزدیک یک ماه است که ما تقریباً هرروز در صف می‌ایستیم و پس‌ازاینکه چند ساعت در صف ماندیم به ما می‌گویند امروز گوشتی نیامده ما نیز دست از پا درازتر به خانه بازمی‌گردیم اما این در حالی است که بعد متوجه می‌شویم نه‌تنها گوشت قرمز به فروشگاه جهاد کشاورزی داده‌شده، بلکه آن را بین چندنفری که حضور داشتند تقسیم کردند.

وی اظهار می‌کند: درصورتی‌که گوشت قرمز کوپنی شود به تمام متقاضیانی که در صف ایستاده‌اند می‌رسد، اما متأسفانه وقتی که درب محل توزیع گوشت قرمز فروشگاه باز می‌شود، افرادی بدون اینکه صف را رعایت کنند به گوشت‌ها حمله برده و بازهم دست ما از دریافت گوشت کوتاه می‌ماند.

 روز و ساعت توزیع گوشت قرمز را اطلاع‌رسانی کنید

یکی دیگر از بانوانی که در صف ایستاده بود نیز می‌گوید: بهتر است روز و ساعت توزیع گوشت قرمز اطلاع‌رسانی شود تا این‌قدر در زمان اسراف نشده و وقتمان بیهوده تلف نشود.

وی می‌افزاید: برخی از مردم تمام خانواده و اقوام خود را از توزیع گوشت آگاه می‌کنند و به‌این‌ترتیب 20 نفر به‌طور هم‌زمان صف را به هم زده و گوشت‌ها را دریافت می‌نمایند.

این فرد ادامه می‌دهد: به‌این‌ترتیب به یک نفر هیچ گوشتی نمی‌رسد و به یک نفر حدود 100 کیلو گوشت خواهد رسید که این امر از عدالت به دور است.

توان پرداخت قیمت ربع شقه را نداریم

درحالی‌که از مردم خداحافظی می‌کردم؛ بانویی دیگر در این صف اظهار کرد: به مسؤولان بگویید ما توان پرداخت قیمت 5 کیلو گوشت را نداریم.

وی می‌افزاید: از صبح زود تا ظهر در صف می‌مانیم تا نهایتاً دو کیلو گوشت را دریافت کنیم درحالی‌که اگر از دست مردمی که صف‌ها را به هم می‌زنند رهایی یابیم و گوشت به ما نیز تعلق گیرد باید مبلغی حدود  200 هزار تومان برای یک شقۀ 5 کیلویی پرداخت کنیم درحالی‌که ما توان پرداخت این مبلغ را نداریم.

این فرد ادامه می‌دهد: بهتر است گوشت‌ها دربسته‌های دو کیلویی بسته‌بندی شود تا هم تعداد آن بیشتر شده و هم ما بتوانیم این گوشت را خریداری کنیم.

قحطی گوشت نیامده!

شهرام رحمانی جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در حوزۀ نظارت بر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی نیز می‌گوید: قیمت ربع شقه ران و سردست وارداتی به ترتیب 38 هزار و 500 و 36 هزار و 500 تومان است.

وی می‌افزاید: به دلیل اینکه این گوشت گرم وارداتی است متأسفانه مشخص نمی‌شود که چه زمانی این گوشت توزیع خواهد شد چراکه زمان وارد شدن گوشت به داخل کشور مشخص نیست اما آنچه قطعیت دارد این است که به‌محض ورود گوشت جلسه کمیته تشکیل‌شده و نهایتاً طی سه روزبه دست مصرف‌کننده می‌رسد.

رحمانی بیان می‌کند: برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای توان پرداخت هزینه گوشت قرمز را ندارند و یا اینکه می‌گویند طی یک ماه این مبلغ را پرداخت می‌کنند

درحالی‌که شرکت بسته‌بندی و توزیع‌کننده گوشت نیز پول خود را به‌صورت نقدی می‌خواهد به همین جهت به فروشگاه‌هایی که هزینه را نقداً پرداخت نمی‌کنند گوشت تحویل نمی‌دهیم.

جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه نظارت بر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی می‌گوید: مقدار 4 و نیم تن گوشت گرم وارداتی بین فروشگاه‌‌های جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، استانداری، تروکا، مرکز خرید ولی‌عصر(عج) در خیابان مولوی، تعاونی علوم پزشکی، تعاونی کالاپخش بازار مینودر و الغدیر غیاث آباد در 9 بهمن‌ماه توزیع‌شده است.

وی با اشاره به اینکه تنظیم بازار هدف ما است و تأمین بازار در برنامه کاری ما قرار ندارد، تصریح می‌کند: هدف ما این است که مردم بدانند قحطی گوشت نیامده فقط کم و گران شده است.

 ما تنظیم‌کننده بازار هستیم نه تأمین‌کننده

رحمانی بیان می‌کند: توزیع گوشت گرم وارداتی سبب می‌شود که روند افزایشی قیمت گوشت قرمز ثابت‌شده و از این میزان بالاتر نرود.

جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه نظارت بر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی اظهار می‌کند: به‌موجب جلوگیری از هدر رفت زمان مردم، روزهایی که قرار است گوشت گرم وارداتی توزیع شود را اعلام می‌کنیم تا مردم دچار سرگردانی نشوند.

وی افزود: صادارت گوشت قرمز و دام زنده در چند ماه گذشته ممنوع شده و این در حالی است که جلوی قاچاق گوشت نیز گرفته می‌شود.

این مسؤول در پاسخ سوالی که چرا دام زنده گوسفندی را پرورش نمی‌دهید تا مردم بدانند این فشار گرانی گوشت قرمر حداکثر برای یک تا دو سال آینده است، خاطرنشان کرد: ما مسئول تأمین بازار نیستیم و صرفاً تنظیم کننده بازار هستیم.

افزایش قیمت‌ها و نرخ‌هایی که رعایت نمی‌شود

طبق قیمت مصوبی که جهاد کشاورزی استان قزوین گفته است، هر کیلو گوشت قرمز ران و سردست باید بین 85 تا 90 هزار تومان فروخته شود درحالی‌که قیمت دام زنده گوسفندی نیز بین 35 تا 36 هزار تومان است اما آنچه در بازار مشاهده می‌شود رقم‌هایی فراتر از 90 هزار تومان برای هر کیلو گوشت است.

بر اساس جدول، قیمت مصوب گوشت مرغ تنظیم بازاری 10 هزار 500 تومان است درحالی‌که گوشت مرغ تازه در درب مغازه 13 هزار و 200 تومان است. بر همین اساس سری به مرغ فروشی‌های سطح شهر زده و دریافتیم قیمت مرغ تازه از قرار هر کیلو 13 هزار و 700 تومان فروخته می‌شود.

تخم‌مرغ تنظیم بازاری 13 هزار 800 تومان در نظر گرفته‌شده درحالی‌که هر شانه تخم‌مرغ در مغازه‌ها باید حداکثر 15 هزار و 500 تومان به فروش برسد حال‌آنکه در بسیاری از مغازه‌های سطح شهر تخم‌مرغ از شانه‌ای 15 هزار و 500 تا 17 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود.

قیمت میوه و تره‌بار نیز جهشی صعودی و افزایشی نسبت به هفته گذشته داشته؛ قیمت سیب از کیلویی 8 تا 12 هزار تومان، خیار از کیلویی 4 تا 6 هزار و 500 تومان، پرتقال از کیلویی 6 تا 8 هزار تومان و قیمت سیب‌زمینی و پیاز نیز از کیلویی 2 هزار و 500 تا 4 هزار 500 تومان در تلاطم بود.

چه کسی پاسخگو است؟ نهاده‌های دامی کجا می‌رود؟

به‌راستی چه کسی پاسخگوی این گرانی‌های اخیر است؟ هر چه فکر می‌کنم بیشتر به این نتیجه می‌رسم که تحریم‌های داخلی بسیار اثرگذارتر از تحریم‌های خارجی است و به نظر سوء مدیریت در وضعیت کنونی بازار بیش از هرچیزی دخیل است.

استاندار قزوین از سرمایه‌گذاری سعودی برای خروج دام مولد از کشور پرده برداشت که استان قزوین را نیز دچار خود کرده است، گذشته از رفتار خیانت‌بار افرادی که با قاچاق دام مولد و دام گوشتی، مردم را در این فشار و تنگنا قرار می‌دهند، باید پرسید چرا با عوامل قاچاق برخورد نمی‌شود. در حالی که معاون استاندار نیز در هفته‌های قبل گفته بود دامداران و مرغداران نهاده با ارز دولتی دریافت می‌کنند اما مرغ و دام تحویل کشتارگاه نمی‌دهند. چرا کسی به سراغ آن‌ها نمی‌رود تا ببیند مرغ و دام تولید شده با یارانه دولتی کجا رفته است؟

متأسفانه مشاهده شده برخی از سودجویان نیز با هجوم به‌صف توزیع گوشت قرمز و دریافت 100 کیلو از این گوشت دولتی، آن را در بازار آزاد می‌فروشند تا پول بیشتری به دست آورند.

وضعیت کنونی بازار قزوین نیازمند نظارت دقیق، مدیریت جهادی، دقیق و 24 ساعته و برنامه‌ریزی اثرگذار است که متأسفانه شرایط فعلی از نحوه تأمین تا شبکۀ توزیع گوشت و دیگر محصولات نشان می‌دهد سوء مدیریت نقش مهمی در آشفتگی بازار دارد.

منبع: خبرگزاری فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
0
10
چهل سال قول توزیع ثروت .
توزیع گوشت قابل کنترل نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
0
8
با روحانی به زمان جنگ تحمیلی بازگشتیم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
1
19
قحطی گوشت نیامده قحطی مدیر خوب و مدبر آمده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
1
1
بله قحطی نیامده فقط بدلیل بالا بردن دلار و صادرات کم و گران است!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
1
0
بله قحطی نیامده فقط بدلیل بالا بردن دلار و صادرات کم و گران است!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
1
0
واقعا برای مدتی کوتاه تامل کنید و گوشت نخرید.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0
0
به خدا قسم لیاقت ملت ما بیش از این نیست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین