کد خبر: ۵۷۲۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹

احتمال راه‌اندازی مجدد عمره‌ پس از حج 98

سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه به صورت مکرر پیگیر حقوق خانوادههای شهدای مسجدالحرام و منا هستند .
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال راه‌اندازی مجدد عمره مفرده پس از انجام مناسک حج ۹۸ خبر داد.

علیرضا رشیدیان در خصوص برنامهریزیها برای حج تمتع 98 گفت: یکی از برنامههای سازمان، بحث آسیبشناسی حج گذشته بوده که این موضوع در قالب 22 کارگروه آسیبشناسی برای رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت انجام گرفته است.

وی افزود: برای موضوع نرخگذاری حج 98 نیز کارشناسان و دست اندرکاران مربوطه برنامهریزی فشردهای را آغاز کردند و سیاستهای سازمان حج و زیارت انقباضی خواهد بود. پیگیریهای مفصلی را با دولت، شخص رییسجمهور و معاون اول رییس جمهور انجام دادیم تا ارز ارزانتری برای حجاج فراهم آوریم.

رشیدیان با یادآوری اینکه ارز تامین شده برای حج سال 97 با نرخ 3800 تومان تامین شده بود، گفت: اگر بنا باشد حج 98 با ارز نیمایی تامین شود، قطعا افزایش بیش از دو برابری نسبت به حج گذشته خواهد داشت اما با تلاشهای صورت گرفته تقریبا افزایش قیمت اینگونهای مهار شده است. امیدواریم با نهایی شدن قیمت ارزی که به ما اعلام می‌شود، قیمت مناسب را برای متقاضیان شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی حج 98 را زودتر از قبل شروع کردهایم، توضیح داد: با توجه به تأمین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی، تاکنون 75 درصد مسکن در مکه و حدود 60 درصد مسکن در مدینه تأمین شده که در مقایسه با سال گذشته 20 میلیون ریال سعودی صرفه جویی شده است.

رشیدیان با بیان اینکه تلاشها برای مدیریت هزینهها در حال انجام است، گفت: امیدواریم با قیمت زیر 30 میلیون تومان هزینههای حج سال آینده را انجام دهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت یکی از عمدهترین هزینههای حج را مربوط به تامین مسکن حجاج دانست و گفت: مسئولان و کارگزاران حج و زیارت در تلاش هستند که افزایش قیمت حج 98 را تا حد ممکن کنترل کنند.

رشیدیان با بیان اینکه بنا داریم فراخوان نامنویسی حج تمتع 98 در دهه اول اسفند ماه صورت می گیرد، اظهار کرد: فراخوان حج 1440 در دهه اول اسفند اعلام میشود؛ در حال حاضر نیز فراخوان تکمیل و بروز رسانی اطلاعات منعکس شده که همه ودیعه گذاران حج تمتع باید به این مهم مبادرت ورزند و تاکنون بیش از 200 هزار نفر این مهم را انجام داده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین اظهار کرد: 125 هزار نفر از افرادی که اطلاعات خود را بروز کردهاند مربوط به متقاضیانی هستند که تا آخر بهمن ماه 85 نامنویسی کرده و دارای فیش هستند که این افراد در نوبت تشرف قرار دارند.

وی با اشاره به هزینههای حج تمتع توضیح داد: هزینههای حج تمتع برای هر نفر بین 3100 تا 3300 دلار است بنابراین تفاوت نرخ ارز در هزینهها تاثیر گذار است؛ تمام تلاش دست اندرکاران اعم از دولت و کارگزاران حج این است که افزایش قیمت را حتی الامکان برای متقاضیان کنترل کنیم و هزینه ها را کاهش دهیم.

پیگیری‌های سازمان حج و زیارت در خصوص دیه شهدای مسجدالحرام

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص آخرین وضعیت دیه و حقوق خانوادههای شهدای مسجدالحرام و منا توضیح داد: سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه به صورت مکرر پیگیر حقوق خانوادههای شهدای مسجدالحرام و منا هستند و حتی در سفر اخیر و مذاکرات حج تمته 98، موضوع احقاق حقوق شهدای مسجدالحرام و منا انجام گرفت که وزیر حج عربستان در آنجا اعلام کرد چک دیه شهدای مسجدالحرام کشیده شده و به نمایندگی عربستان در سازمان ملل تحویل داده شده است.

رشیدیان تصریح کرد: بعد از این موضوع ما از طریق وزارت امور خارجه پیگیریهای لازم را انجام دادیم و حتی اطلاعات وراث که قرار بود اعلام شود از طریق سازمان ملل به طرف سعودی ارسال شد اما آخرین خبری که از طریق وزارت امور خارجه و دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل دریافت کردیم این است که آنها هنوز راجع به چک یا نحوه پرداخت به طرف ایرانی اعلام عدم اطلاع کرده‌اند که ما از طریق دفتر نمایندگی سازمان حج در عربستان به طرف سعودی اعلام کردهایم که علی‌رغم اعلام وزیر حج عربستان ، نمایندگی آنها در سازمان ملل از این موضوع اعلام بی‌اطلاعی کرده که ما نیز این موضوع را پیگیر هستیم.

وی با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای احقاق حق خانوادههای شهدای مسجدالحرام و منا افزود: اما در خصوص احقاق حقوق خانواده های شهدای منا نیز هنوز به سرانجام نرسیده و منتظر هستیم تا طرف سعودی حقوق شرعی خانواده ها را نه تنها نسبت به شهدای ایرانی بلکه نسبت به همه شهدای منا اعمال کند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اشاره به اعزام 86 هزار و 500 نفر زایر از ایران برای حج 98 گفت: درخواست 10 هزار نفر اضافهتر را به طرف سعودی اعلام کردهایم که در صورت موافقت 96 هزار و 500 نفر اعزام میشوند.

احتمال راه‌اندازی عمره مفرده بعد از حج 98

رشیدیان در خصوص راهاندازی مجدد عمره مفرده نیز توضیح داد: حدود 6 میلیون نفر از هموطنان در نوبت تشرف به عمره مفرده قرار دارند.

وی یکی از مشکلات برای راه اندازی عمره را شرایط سیاسی دو کشور دانست و گفت: در حال حاضر کنسولگری در کشور عربستان نداریم و مسلماً برای حضور اتباع ایرانی، داشتن یک کنسولگری و حمایت کنسولی مهم است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه موضوع عمره در جلسه شورای عالی حج مطرح شد، خاطرنشان کرد: این موضوع در جلسه مطرح شد و بحث پیگیریها نیز بر عهده ما گذاشته شد. اگر شرایط لازم یعنی حمایتهای کنسولی فراهم شود و دفتر حافظط منافع توسط سوییس که مورد موافقت قرار گرفته راهاندازی شود و نمایندگان کنسولی مستقر شوند، امیدواریم راهاندازی مجدد عمره مفره بعد از حج تمتع 98 انجام شود.

رشیدیان درخصوص واگذاری و خرید و فروش فیش حج نیز اظهار کرد: با توجه به مصوبات موجود هرکس متقاضی واگذاری فیش حج به کس دیگری باشد میتواند یک بار این کار را انجام دهد و در این رابطه به همراه خریدار به دفاتر کارگزاری مراجعه و اقدامات قانونی را انجام دهد. برای حضور فروشنده و خریدار که خودشان با هم در خصوص قیمت نیز به توافق رسیدهاند، احتیاجی به وجود واسطه و دلال نیست؛ برخی افراد فضای غیرواقعی برای کسب سود ایجاد میکنند که مردم باید نسبت به این موضوع نیز آگاه باشند.

وی تصریح کرد: قیمت و توافق آن به عهده فروشنده و خریدار است و بعد از توافق میتوانند به دفاتر کارگزاری سازمان مراجعه کنند و دفاتر نیز در قیمت هیچ نقشی ندارند و به طور حتم باید مردم نسبت به واسطه ها و دلالها آگاه باشند؛ نیروی انتظامی نیز باید با این افراد برخورد کند.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین