کد خبر: ۵۷۲۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

اقدام هماهنگ کشورهای اروپایی علیه نیکلاس مادورو

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، با انتشار توییتی اعلام کرد این کشور آقای گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می شناسد.
آفتاب‌‌نیوز :
با اتمام مهلت هشت روزه اتحادیه اروپا به رئیس جمهور ونزوئلا، شماری از کشورهای اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند، اتریش، دانمارک، پرتغال و سوئد خوان گوآیدو رئیس پارلمان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت شناختند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با انتشار توییتی ضمن حمایت از حق شهروندان ونزوئلا در اظهار آزادانه و دموکراتیک نظرات خود، اعلام کرد کشورش آقای گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت می شناسد تا وی مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم سازد.

کشورهای اروپایی

پدرو سانچز، وزیر خارجه اسپانیا، نیز در پیامی تلوزیونی اعلام کرد این کشور خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می شناسد.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، با انتشار توییتی نوشت: «نیکلاس مادورو در ظرف مهلت هشت روزه که تعیین کرده بودیم انتخابات را برگزار نکرد. بنابراین بریتانیا و متحدین اروپایی‌اش از اکنون گوایدو را تا زمان برگزاری انتخابات معتبر به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت خواهد شناخت.»

ژان ایو لودوریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز روز دوشنبه ۴ فوریه اعلام کرد: «با امتناع رئیس جمهور مادورو از برگزاری انتخابات شفاف در ونزوئلا، ما آقای گوایدو را واجد ظرفیت و مشروعیت برگزاری انتخابات آزاد می دانیم.»

وزرای خارجه سوئد، اتریش و دانمارک نیز در بیانیه هایی مشابه با به رسمیت شناختن آقای گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا خواستار برپایی انتخابات آزاد در این کشور شده اند.

پیشتر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، ضرب الاجل هشت روزه اتحادیه اروپا را برای برگزاری انتخابات آزاد رد کرده بود.

روسیه که از آقای مادورو حمایت می کند در واکنش به حرکت هماهنگ کشورهای اروپایی در روز دوشنبه، این اقدام را «مداخله خارجی» خواند و گفت که مسائل سیاسی داخلی ونزوئلا باید به دست ونزوئلایی ها حل و فصل شود.

ونزوئلا به رغم داشتن منابع فراوان نفتی، به دلیل سوءمدیریت دولتی اکنون در وضعیت اقتصادی وخیمی به سر می‌برد و بحران مالی این کشور را فرا گرفته است.

به گزارش سازمان ملل متحد، در جریان اعتراض‌های اخیر در این کشور تاکنون حدود ۴۰ نفر کشته و ۸۵۰ تن زندانی شده‌اند.

منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین