کد خبر: ۵۷۳۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰

نتیجه چند همسری چیست؟

یک پزشک سلامت روان گفت: مطالعات نشان داده بیماری‌های روحی در زنانی که شوهران چند همسری دارند بیشتر است.
آفتاب‌‌نیوز :
هورا چیت ساز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ممکن است از نظر برخی چند همسری جای تعجب داشته باشد، اظهار کرد: علاوه بر اینکه ممکن است چند همسری در میان مردان ایرانی رایج باشد، در برخی فرهنگ‌ها چند همسری در زنان نیز رایج است.

وی افزود: البته آنچه که متداول است بیشتر بحث چند همسری آقایان است که در جامعه ما نیز وجود دارد. در برخی از ادیان و فرهنگ‌ها این موضوع قابل قبول نیست. برای نمونه در مسیحیت و هندوها به همان اندازه که طلاق ممنوع است چند همسری نیز ممنوع است. اما در اسلام چند زن داشتن با شرایط خاص جایز شمرده شده است.

چیت ساز با بیان اینکه معمولاً در کشورهای توسعه یافته زندگی زناشویی تنها به صورت تک همسری است اما معمولاً در جامعه ایران چند همسر داشتن به صورت قانونی یا غیر قانونی مطرح می‌شود، افزود: چند شوهری بیشتر در جوامعی دیده می‌شود که منابع طبیعی محدودی وجود دارد و جمعیت محدود است و معمولاً حوالی هیمالیا و تبت مشاهده شده است. به صورت کلی از علل چند شوهر داشتن نیز می‌توان به دلیل کمبود زمین اشاره کرد. در برخی فرقه‌ها ممکن است که چند برادر با یک زن ازدواج کنند و جداگانه بچه دار شوند اما همه آنها به عنوان پدران آن بچه محسوب می‌شوند.

این پزشک سلامت روان با اشاره به اینکه در قسمت‌های جنوب غربی چین، تبت و شمال هند این سبک زندگی دیده می‌شود، گفت: به صورت کلی در قرآن در مورد اینکه مردها اجازه داشتن چهار زن دارند بیان شده است و شرط آن این است که عدالت بین آنها رعایت شود.

چیت ساز ادامه داد: در دین اسلام گفته شده نیاز به کسب اجازه از همسر اول برای ازدواج مجدد وجود ندارد اما برخی از فقها می‌گویند در دین اسلام اگر کسی بخواهد همسر دوم اختیار کند باید از همسر نخست سوال کند.

وی با بیان اینکه علل مختلفی در به وجود آمدن چند همسری موثر است، خاطر نشان کرد: از جمله علل فردی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برخی از آقایان تنوع طلب هستند و برآورده کردن میل جنسی‌شان نیاز به تنوع دارد، یعنی اینکه با گرفتن یک زن به آن هدف و رضایت خودشان نمی‌رسند.

این پزشک سلامت روان اضافه کرد: هم چنین برخی از آقایان به علت ضعف در اعتماد به نفس به این سمت می‌روند که تمکن و توان مالی خود را به رخ بکشند. یکی از راه‌های به رخ کشیدن توانایی‌های فردی آنها این است که با اختیار کردن چند زن این احساس را برای خود به وجود بیاورند.

چیت ساز با اشاره به اینکه یکی از علل چند همسری نیاز به فرزند آوری است، تصریح کرد: ممکن است که فرد در ازدواج اول موفق به فرزند نشود در نتیجه به دلیل دستیابی به فرزند همسر دوم اختیار می کنند که البته این مورد نیز از جمله عوامل فردی است.

وی با بیان اینکه برخی عوامل اجتماعی نیز در چند همسری موثرند، گفت: معمولاً در جوامعی که درگیر جنگ می‌شوند و جنگ وجود دارد مردانی که توان مالی بیشتری دارند سعی می‌کنند زنانی که همسرانشان را در جنگ از دست داده‌اند را به عنوان همسر انتخاب کنند.

این پزشک سلامت روان گفت: چند همسری می تواند حتی روابط عاطفی و سایر روابط خارج از محیط زناشویی را محدود کند و البته این روش؛ روشی بهتر از روش‌های پنهان و یا به عبارتی دوست دختر داشتن است.

چیت ساز با بیان اینکه البته پذیرش این مساله مستلزم این است که یکسری مسایل رایج شود تا مشاهده کنیم چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت، گفت: بر اساس مطالعات مختلفی که در دانشگاه‌ها و جوامع مختلف انجام شده است مشخص شده که چند همسری بیشتر در کشورهای عربی از جمله کویت رخ می‌دهد. مطالعات نشان داده زنانی که شوهران چند همسری دارند، مشکلات روحی بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه در عربستان نیز آمار چند همسری بالا است ادامه داد: اضطراب، جنون، عزت نفس پایین، مشکلات خانوادگی و انواع خشونت‌های خانگی در مردان دارای چند همسر نیز بیشتر است.

این پزشک سلامت روان تصریح کرد: معمولاً نابرابری‌هایی که در این زمینه وجود دارد موجب می‌شود آمار خودکشی بین زنانی که چند همسری هستند بیشتر باشد. زنان و کودکان این مردان معمولاً احساس رفاه ندارند و زن احساس بی کفایتی می‌کند. هم چنین از لحاظ جسمی شیوع بیماری‌های عفونی و مقاربتی از جمله بیماری ایدز و زگیل‌های تناسلی در بین این افراد بیشتر مشاهده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین