کد خبر: ۵۷۳۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳

ساعت زیستی و رابطه اش با بیماری روانی

طبق تحقیقات مایک ویدون استاد روان شناسی دانشگاه و همکاری بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا بیماری های روانی به طور مستقیم به عادات زندگی افراد بستگی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
محققان دانشگاه اکستر انگلیس می گویند عملکرد مغز و ساعت زیستی بدن در تعیین سلامت روحی و روانی افراد تاثیر گذار است. طبق تحقیقات این دانشگاه معلوم شده است که افرادی که شب زنده داری می کنند نسبت به دیگران بیشتر در معرض بیماری های روحی و روانی قرار می گیرند.


طبق تحقیقات مایک ویدون استاد روان شناسی دانشگاه و همکاری بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا بیماری های روانی به طور مستقیم به عادات زندگی افراد بستگی دارد. به گفته این محققان کسانی که عادت دارند زود بخواند و صبح زود از خواب بیدار شوند سلامت روانی بیشتری دارند.


دکتر ویدون می گوید البته هنوز زود است که بخواهیم به طور قطع ارتباط خواب را با بیماری های روانی مشخص کنیم ولی آمارها حاکی از این موضوع است که این دو رابطه تنگاتنگی دارند. وی گفت: مشاهدات نشان می دهد کسانی که شب ها دیر می خوابند آمار اکثر کسانی را تشکیل می دهند که افسردگی و دیگر اختلالات روحی روانی را دارند.


البته نتایج این پژوهش برخلاف فرضیه‌های پیشین، هیچ ارتباط محکمی را بین این موضوع و مشکلاتی مانند اضافه ‌وزن یا دیابت نشان نمی ‌دهند.


در تحقیق میدانی تیم دانشگاه اکستر 250 هزار داوطلب آمریکایی و 450 هزار داوطلب انگلیسی در طول چند سال  شرکت کردند. طی پرسش نامه هایی از شرکت کنندگان عادات خواب و ساعت های بیداری آنها سوال شده بود و بخشی از سوالات نیز به سابقه بیماری های روانی آنها مربوط بود.


آمارهای به دست آمده از این مطالعه رابطه مستقیم بین ساعت زیست منظم و عدم ابتلا به مشکلات روحی روانی به دست آمد.


خبرگزاری شبستان 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین