کد خبر: ۵۷۳۳۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

تولید نفت ونزوئلا ۳۰۰ هزار بشکه آب می‌رود

ونزوئلا آماده می‌شود بیش از یک چهارم از ظرفیت تولید نفت خود را در هفته‌های آینده تعطیل کند زیرا تحریم‌های آمریکا مانع از واردات رقیق کننده‌های مورد نیاز برای استخراج نفت فوق سنگین شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
منابع آگاه در شرکت PDVSA به پلاتس اظهار کردند این شرکت بدون تأمین نفتا که با نفت استخراج شده از منطقه "اورینوکو بلت" ترکیب می‌شود تا این نفت قابل انتقال باشد، ناچار است حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر نفت تولید کند.

تولید نفت مرسوم که نیازی به ترکیب با مواد رقیق کننده ندارد ادامه پیدا خواهد کرد اما با توجه به وخامت اوضاع زیرساختی و مشکلات کارکنان داخلی، حتی این حجم تولید نیز ممکن است کاهش پیدا کند.

منابع آگاه اظهار کردند: در نتیجه تولید نفت ونزوئلا تا پایان فوریه به پایین ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

پلاتس در جدیدترین نظرسنجی خود از تولید اوپک، برآورد کرده که ونزوئلا در دسامبر ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

انتظار می‌رود تحریم‌هایی که هفته گذشته از سوی آمریکا اعلام شد مانع از واردات حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز مواد رقیق کننده از آمریکا شود. این مواد از سوی شرکت سیتگو پترولیوم که زیرمجموعه پالایش PDVSA در آمریکا است به ونزوئلا صادر می‌شود.

شرکت ریلاینس اینداستریز نیز یک تأمین کننده عمده دیگر این مواد به ونزوئلا بوده و حدود ۶۵ هزار بشکه در روز به ونزوئلا صادرات دارد اما تحلیلگران می‌گویند این پالایشگاه هندی احتمالاً به دلیل تحریم‌های آمریکا همکاری با شرکت PDVSA را متوقف خواهد کرد.

شرکت چاینا اویل نیز از دیگر صادرکنندگان مواد رقیق کننده به ونزوئلا است که تحت توافق وامی که چین با ونزوئلا امضا کرده است، حدود ۵۰ هزار بشکه در روز به این کشور صادرات دارد.

کمبود سوخت

پالایشگاه‌های داخلی ونزوئلا به دلیل کمبود عرضه نفت و آسیب دیدگی تجهیزات، قادر به فعالیت نیستند و در نتیجه کمبود سوخت در این کشور به سهمیه بندی منجر شده است.

پالایشگاه پاراگوانا با ظرفیت تولید ۹۵۵ هزار بشکه در روز روز دوشنبه تنها با ۲۰.۶ درصد ظرفیت خود فعالیت کرد در حالی که پالایشگاه پوئرتو لاکروز با ظرفیت ۱۸۷ هزار بشکه در روز تنها با ۱۱.۸ درصد ظرفیتش فعالیت کرد و پالایشگاه ال پالیتو با ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در روز کاملاً تعطیل بود. وضعیت پالایشگاه ایسلا ریفاینری در کوراکائو نیز تعریفی ندارد.

نفت‌کش‌هایی که به این پالایشگاه رسیده‌اند به دلیل تحریم نتوانسته‌اند محموله خود را تخلیه کنند و ایسلا همه نفتی که در ژانویه دریافت کرده بود را فرآوری کرده است.

مانوئل کِوِدو ، وزیر نفت ونزوئلا هفته گذشته اعلام کرد هیچ نفت‌کشی بدون این که پول محموله از پیش پرداخت شود حق ندارد بنادر این کشور را ترک کند اما مشتریان PDVSA نگرانند که پیش پرداخت پول تحریم‌های آمریکا را نقش کند.

منابع آگاه اظهار کردند وضعیت به حدی پرتنش شده که نیروهای گارد ملی هفته گذشته تلاش کردند کاپیتان نفتکش مامبو که توسط سیتگو کرایه شده بود را با تهدید به زندانی شدن وادار کنند ۱۴۰ هزار بشکه دیزل فوق سبک را تخلیه کند.

کاپیتان این کشتی از سیتگو دستور گرفته بود محموله دیزل را تخلیه نکند زیرا شرکت PDVSA هنوز پول محموله را پرداخت نکرده بود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین