کد خبر: ۵۷۳۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
ماموریت خزنده آمریکا در سوریه و عراق ممکن است باعث آغاز جنگ با ایران شود؟

افشای رویارویی‌ میان ایران و آمریکا در سوریه که می‌توانست منجر به بروز جنگی بزرگ شود

یک حادثه در سوریه در دو سال گذشته که مسیر نقل و انتقال ایران را شامل می‌شود تا حد درگیری میان نیروهای آمریکایی و ایرانی پیش رفت و این موضوع نشان داد که تا چه اندازه برخوردهای جزئی می‌توانند منجر به درگیری‌های گسترده‌تر شوند. این حادثه در ایستگاه کوچک امریکا در التنف در مه سال 2017 میلادی روی داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- یک مورد از حوادث گزارش شده از سال 2017 میلادی نشان می‌دهد که برنامه ترامپ در عراق و سوریه تا چه اندازه مخاطره‌آمیز هستند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" با اشاره به اینکه طرح ترامپ برای عراق و سوریه می‌تواند منجر به بروز جنگ شود، می‌نویسد: "یک حادثه در سوریه در دو سال گذشته که مسیر نقل و انتقال ایران را شامل می‌شود تا حد درگیری میان نیروهای آمریکایی و ایرانی پیش رفت و این موضوع نشان داد که تا چه اندازه برخوردهای جزئی می‌توانند منجر به درگیری‌های گسترده‌تر شوند. این موضوع از آن رو مهم است که دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا برعکس مدعی است که حضور نیرویی کوچک از سربازان آمریکایی در سوریه و عراق می‌تواند باعث افزایش نظارت بر فعالیت‌های ایران و مقابله با آن شود. برخی از تحلیلگران و مقام‌های امریکایی معتقدند که تغییر ماموریت برای این نیروها می‌تواند خطر بروز جنگ میان ایران و آمریکا را افزایش دهد و این موضوع حتی طبق قانون اساسی آمریکا می‌تواند غیرقانونی باشد. ترامپ در دسامبر 2018 اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکا از سوریه را خارج می‌کند اما منابع دولتی ماه گذشته به خبرگزاری فرانسه گفتند که او قصد دارد نیروی کوچکی را در پایگاه‌های دورافتاده در جنوب شرقی سوریه که بقایای گروه داعش بوده‌اند را علیه ایران نگه دارد. او اخیرا اعلام کرد که دقیقا به دلیل تمایل به نظارت بر فعالیت‌های ایران است که آن نیرو را در عراق باقی نگه خواهد داشت". 

افشای رویارویی‌ میان ایران و آمریکا در سوریه که می‌توانست منجر به بروز جنگی بزرگ شود

"فارین پالسی" در ادامه می‌نویسد: "مهم استراتژی است. اوباما در سال 2011 میلادی تصمیم گرفت تا تمام نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند و پایان جنگ آغازشده عراق از سال 2003 میلادی را اعلام کند. اما گسترش داعش در عراق و سوریه در سال 2014 میلادی آمریکا را بار دیگر به آن کشور بازگرداند. مهم این است که باید پرسید امروز استراتژی چیست؟ یک سرباز امریکایی در سوریه باید چه کاری را چگونه انجام دهد؟ امریکا چگونه از ورود به جنگی گسترده خودداری خواهد کرد؟ 

این نشریه در ادامه به حادثه رویارویی نیروهای ایرانی و امریکایی در سوریه اشاره کرده و می‌نویسد: "این حادثه در ایستگاه کوچک امریکا در التنف در مه سال 2017 میلادی روی داد. آن منطقه مسیر تامین تجهیزات ایران از طریق عراق به سوریه در جنوب شرفی آن کشور بوده است. این حادثه زمانی روی داد که تنش در منطقه بالا گرفته و همزمان بود با شلیک موشک‌های کروز آمریکایی به سوی پایگاه هوایی سوریه در واکنش به ادعای امریکا درباره استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی. شب پس از حملات موشکی در عصر هشتم آوریل التنف خود تحت حملات داعش قرار گرفت. در این حمله سه نیروی سوری مورد حمایت آمریکا کشته شدند. این وضعیت در طول چند هفته پر تنش باقی ماند. یک مقام امنیتی آمریکایی که نخواسته نام‌اش فاش شود اشاره می‌کند که در تاریخ 9 مه، روسیه حمله هوایی را در 14 مایلی التنف انجام داد. این حمله آنقدر نزدیک که بود سربازان آمریکایی می‌توانستند صدای آن را بشنوند. مقام‌های امریکایی به سرعت درصدد توافق با مسکو برآمدند تا اطمینان حاصل کنند که خطری نیروهای آمریکایی را تهدید نمی‌کند. چند روز بعد گروهی از نیروهای شبه‌نظامی طرفدار دولت سوریه که گفته می‌شود در ارتباط با ایران یا حزب الله لبنان بودند از طریق واسطه روسی به فرماندهان آمریکایی اطلاع دادند که تصمیم دارند از التنف عبور کرده تا با گروهی از نیروهای تحت حمایت ایران در عراق که به سمت مرز در حرکت هستند دیدار کنند. دفتر عملیات مشترک تحت رهبری آمریکا برای مبارزه علیه داعش به این درخواست پاسخی نداد؛ سکوتی که روسیه در آن زمان احتمالا به عنوان پاسخ مثبت قلمداد کرده بود. وضعیت به سرعت تغییر کرد. در تاریخ 18 مه یک گروه طرفدار دولت سوریه در 21 مایلی التنف موضع گرفت. مقام‌های روس گفتند که این گروه می‌تواند موضع خود را حفظ کند اما به سوی التنف حرکت نکند. مقام‌های امریکایی به روس‌ها گفتند در آن صورت مجبور خواهند شد از نیروی نظامی برای محبور کردن این گروه به عقب‌نشینی استفاده کنند. روز بعد در تاریخ 19 مه نیروهای امریکایی یک وسیله نقلیه وابسته به آن گروه را شناسایی کردند. ستاد نیروهای ائتلاف دستور حمله را صادر کرد. البته این حمله از سوی نیروی هوایی مستقر در پایگاه العدید در قطر رخ نداد چرا که فرماندهی مرکزی نیروی هوایی امریکا معتقد بود این نیروها تهدیدی برای امریکایی‌ها نیستند و موضوع تهدید را مسئله‌ای مضحک خوانده بود. فرماندهان معتقد بودند در غیاب یک تهدید معتبر و قریب الوقوع استفاده از نیروی نظامی برخلاف قانون است". 

این نشریه در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: "واقعیت نیز آن است که نیروهای نظامی امریکایی مجاز به هدف قرار دادن بازیگران دولتی مانند نیروهای ایران، روسیه و یا نیروهای وابسته به آن کشورها در سوریه نیستند؛ مگر آنکه از سوی آنان مورد حمله قرار گیرند و مجبور به دفاع از خود شوند. از سوی دیگر، برخی از حقوقدانان می‌گویند که باقی ماندن نیروهای امریکایی در سوریه نیز مغایر با قانون است. آنان می‌گویند ترامپ درباره حملات هوایی در پاسخ به آنچه حمله شیمیایی اسد خوانده بود نیز مطابق هیچ توافق بین‌المللی‌ای عمل نکرد. این حقوقدانان می‌گویند موضع ترامپ متناقض است. او از سویی می‌گوید داعش شکست خورده است و از سوی دیگر ممکن است بگوید برای مقابله با داعش مجبور به حفظ نیروهاست. کنگره نیز ماموریت ضدایرانی امریکا را در سوریه تایید نکرده است. واقعیت آن است که مبنای قانونی اندکی برای حضور نیروهای نظامی امریکایی در سوریه وجود دارد. "برنی سندرز" سناتور امریکایی نیز گفته است که هر اقدامی که ترامپ برای گسترش حضور نیروهای امریکایی در سوریه انجام دهد قطعا با واکنش کنگره مواجه خواهد شد. واقعیت نیز آن است که فعالیت اصلی آمریکا در سوریه مبارزه با تروریسم بود و اگر این ماموریت به بازدارندگی ایران تغییر یابد این یک بازی کاملا جدید خواهد بود. یک بازی پرمخاطره".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین