کد خبر: ۵۷۳۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۵

حاشیه و متن یک رای گیری در فیلم فجر

علی آشتیانی‌پور با بیان اینکه آخرین آمار فیلمهای مردمی ۲۱ بهمن ماه اعلام‌ می‌شود، گفت: آرا بلیت‌هایی که در اختیار صاحبان آثار قرار دارد در محاسبه نتیجه آرای مردمی قرار نمی‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
مسئول آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در گفتوگویی با ایسنا با بیان اینکه تا آخرین روز جشنواره هر روز تنها ۵ فیلم برتر اعلام می‌شوند، بیان کرد: بررسی آرای مردمی جشنواره فیلم فجر تا روز ۲۱ بهمن ماه ادامه دارد و هر روز آرا فیلمها بررسی و شمارش می‌شود. در این میان ممکن است فیلمی دوباره در بین ۵ فیلم برتر قرار بگیرد یا اینکه همین فیلم‌ها تا روز آخر باقی بمانند.

آشتیانی پور همچنین گفت: با وجود آنکه تا پایان شب ۲۲ بهمن ماه اکران فیلمها در سینماهای مردمی ادامه دارد اما آرا آنها محاسبه نخواهد شد و در واقع بامداد ۲۲ بهمن نتیجه این رقابت مشخص خواهد بود و نام فیلم برتر از نگاه مردم در اختتامیه جشنواره اعلام خواهد شد.

او در واکنش به انتقادهایی که برخی از اهالی سینما به جریان اعلام آرا مردمی وارد کردند، توضیح داد: اشکال از جایی پیدا شد که فردی میزان مشارکت در آمار فیلم‌های فجر را با برنامه "نود" مقایسه کرد، غافل از اینکه برنامه «نود» بالغ بر ۸۰ میلیون تماشاچی دارد و یک برنامه شناخته شده است اما ما کل ظرفیتی که برای آرا جشنواره فجر داریم محدود می‌شود به حداکثر ۲۴ سالن سینمایی و به طور میانگین ۹ هزار رای برای هر فیلم. با این وجود سالنهایی که رای گیری در آنها امکان پذیر است و آراء مردمی در آنجا رد و بدل می‌شود و بلیت هایشان کد گذاری شده است، برای هر فیلمی نزدیک به ۹ هزار نفر رای خواهیم داشت. با این اوصاف ثبت مشارکت مردم به نسبت تعدادشان چندین برابر برنامه "نود" است.

مسئول آرا مردمی جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه چگونه امکان جلوگیری از خطا و تقلب در آرا مردمی گرفته شده است، توضیح داد: درصدی از آرایی که هر شب به دست می‌آید به صورت سیستماتیک و بر اساس شیوه های آماری کنار گذاشته می‌شود. علت این کار این است که تعدادی بلیت در اختیار صاحبان آثار قرار دارد و تعدادی هم می‌توانند از گیشه سینماها تهیه کنند، در این میان ممکن است فعالیتهایی صورت بگیرد که بر روی آرا یک فیلم تاثیر گذار باشد. با توجه به سیستم جمع آوری داده های ما تمام این تغییرات کاملاً مشخص و مسلم است.

او ادامه داد: گاهی پیش آمده است که برای یک فیلم به طور همزمان تعداد زیادی بلیت در یک زمان مشخص آن هم از یک سالن خریداری شده است و دقیقاً با فاصله زمانی کمی رای همه آنها مثبت یا منفی بوده است. همه این فرایند در سیستم های ما قابل رویت و مشخص هستند به همین دلیل هر شب پیش از اعلام نتایج، آرا بلیت‌هایی که در اختیار صاحبان آثار است در محاسبه قرار نمی‌گیرد.

مسئول آرا مردمی جشنواره فجر با بیان اینکه "هر فیلمسازی که بخواهد آمارها را بداند میتوانیم از روز اول تا پایان آخرین روز را به او اعلام کنیم" گفت: فیلمسازان فقط می‌توانند به آمار فیلم خود دسترسی داشته باشند اما نمی‌توانند از آمار دیگر آثار اطلاعاتی داشته باشند، زیرا فیلم‌هایی که در پایین جدول قرار دارند امکان اکرانشان از دست می‌رود.

آشتیانی پور در پایان گفت: اگر فیلمسازی به صورت مکتوب از ما بخواهد جایگاهش را اعلام خواهیم کرد و حتی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم با این حال توصیه نمی‌کنم این اتفاق بیفتد، زیرا این رای‌گیری ادامه دارد و برای فیلم‌هایی که آراء مردمی پایینی دارند به اکرانشان لطمه وارد خواهد شد. ما امانت داری می‌کنیم ولی اگر همه با هم بخواهند و یک پیش شرطی نوشته شود، شاید این امکان را ایجاد کردیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین