کد خبر: ۵۷۴۰۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
حزب‌الله پس از سقوط احتمالی مادورو نیز در ونزوئلا باقی خواهد ماند؟

معمای حضور حزب‌الله در ونزوئلا

دولت "هوگو چاوز" رییس‌جمهوری سابق ونزوئلا رویکرد فعالانه‌تری نسبت به حضور حزب‌الله در ونزوئلا از خود نشان داد. با این حال، پرسش جنجال‌برانگیز می‌تواند این باشد: آیا با سقوط احتمالی مادورو و تغییر رژیم سیاسی در ونزوئلا، حزب الله از آن کشور خارج خواهد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- به نظر می‌رسد حتی تغییر رژیم سیاسی در ونزوئلا نیز تغییر چندانی در رابطه حزب الله با ونزوئلا ایجاد نخواهد کرد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" در مقاله به موضوع حضور حزب الله لبنان در ونزوئلا و چشم انداز آن با توجه به رویدادهای اخیر در آن کشور پرداخته و می‌نویسد:"اخیرا مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا گفت که ایرانی‌ها بر ونزوئلا تاثیر می‌گذارند چرا که نیروهای حزب‌الله در آن کشور حضور دارند. برخی از تحلیلگران امنیتی از اظهارات و ادعاهای پمپئو شگفت‌زده شدند اما نباید دچار شگفتی می‌شدند. حزب الله سالهاست که برای مدت زمان طولانی حضور خود را در امریکای لاتین حفظ کرده است به خصوص در مرز سه گانه آرژانتین، پاراگوئه و برزیل. با این حال، فراتر از این منطقه سه گانه، حزب الله در ونزوئلا نیز حضور دارد". 

معمای حضور حزب‌الله در ونزوئلا

"فارین پالسی" در ادامه گزارش خود می‌نویسد: دولت "هوگو چاوز" رییس‌جمهوری سابق ونزوئلا رویکرد فعالانه‌تری نسبت به حضور حزب‌الله در ونزوئلا از خود نشان داد. با این حال، پرسش جنجال‌برانگیز می‌تواند این باشد: آیا با سقوط احتمالی مادورو و تغییر رژیم سیاسی در ونزوئلا، حزب الله از آن کشور خارج خواهد شد؟ در این‌باره تردیدی جدی وجود دارد که حتی در صورت جایگزینی رژیم سیاسی متمایل به واشنگتن در ونزوئلا، روابط آن کشور با حزب الله تغییر چشمگیری داشته باشد. حزب الله در ونزوئلا عمیقا ریشه دارد". 

این نشریه در ادامه  ضمن طرح ادعاهایی علیه فعالیت‎های حزب الله در ونزوئلا، می‌افزاید: "افزایش هواداران حزب الله در ونزوئلا به خصوص در میان جوامع مهاجر و حاشیه‌ای سبب شده تا شناسایی اعضای آن گروه در آن کشور دشوار شود. مقام‌های مرزی ونزوئلا معمولا در برابر رشوه دادن‌های اعضای حزب الله برای عبور و مرور مقاومتی نمی‌کنند". 

این نشریه در ادامه می‌نویسد: "حتی اگر گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا به قدرت برسد ممکن است برای آرام کردن ترامپ با هدف کاهش نفوذ ایران اعلام کند که قصد مقابله با نفوذ حزب الله در ونزوئلا را دارد. با این حال، میان اراده و قابلیت اختلافی جدی وجود دارد. احتمالا فشار بر حزب الله در صدر اولویت‌های گوایدو نخواهد بود. ماهیت نامشخص دستگاه‌های امنیتی و نظامی ونزوئلا نشان می‌دهد که شکافی جدی در عرصه قابلیت برای کار دولت بعدی ونزوئلا با این نهادها وجود خواهد داشت. ونزوئلا ارتباطات نزدیکی با روسیه از نظر نظامی دارد و نامشخص است که چه میزان از اعضای دستگاه‌های امنیتی به مادورو وفادار می‌مانند. از سوی دیگر، حزب الله از سوی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد. روسیه نیز که خواستار حفظ مادورو در قدرت است علاقه دارد تا از حزب الله به عنوان یک دارایی برای حفظ نفوذ خود در نیمکره غربی استفاده کند. اگر رژیم مادورو ساقط شود این احتمالا تاثیری منفی بر حزب الله در ونزوئلا خواهد گذاشت.  با این حال، واقعیت آن است که حزب الله ریشه عمیقی در ونزوئلا دارد و حذف آن گروه به طور کامل از آن کشور امکان‌پذیر نیست."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
شریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
2
1
این گونه سخنان و اخبار برای برانگیختن روحیه بیگانه ستیزی ملت هاست مخصوصا با شرایطی که گوایدو دارد (یعنی وابستگی او به آمریکا) اینگونه اخبار می تواند کمی از فشار مخالفانش کم کند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین