کد خبر: ۵۷۴۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
نگاهی به فیلم «خون خدا» ساختۀ مرتضی‌علی‌ عباس‌میرزایی

فیلمی شریف، اما...

«خون خدا» فیلمی با محتوا و پیام‌های اخلاقی است. کارگردان در پی ترسیمی هنری از مفاهیم ایمان و یقین، با تکیه بر باورهای معنوی و متافیزیکی است. تا اینجای بحث، کار او قابل تقدیر است.
آفتاب‌‌نیوز :
هاتف جلیل‌زاده*- ساختۀ جدید مرتضی‌علی‌ عباس‌میرزایی فیلمی «شریف» است. هرچند او با فیلم نخست خود انتظارات بیشتری به وجود آورد. شاید این مسئله بر باور مخاطب و همچنین حرکت رو به جلو از طرف خودش، تأثیر گذاشته است. وی در فیلم جدیدش (خون خدا) درامی اجتماعی را در بستر داستانی مذهبی و متافیزیکی روایت می‌کند. 

شخصیت‌ محوری فیلم، علی پاکزاد که تحصیل‌کرده آلمان و مهندس است، به معتادی کارتن خواب بدل شده است. پاکزاد که در پی انقلابی درونی است، اعتیاد خود را در دهه اول محرم ترک می‌کند. او روزی در ظرف یکبار مصرف غذای نذری، متوجه یک چک بالکه‌های قرمز خون می‌شود. چک را که رقمی نجومی در آن نوشته شده، در جیبش می‌گذارد. این رقم نجومی برای مهندس پاک‌زاد مرقوم شده، اما عدد فوق‌العاده بالای آن، وی را به شدت مردد کرده است. 

ادامه فیلم تنش و کشمکش برای گرفتن این چک است. بالاخره می‌رود و چک را در بانک، نقد می‌کند، مدتی در صندلی انتظار می‌ماند. چون رقم بالای چک نیاز به تحقیق و بررسی رئیس بانک و حراست آنجا دارد. در نهایت، علیرغم همه تصوراتی که دارد، کارمند بانک به او می‌گوید که با صاحب چک تماس گرفتیم، همه چیز درست است و ایشان همه چیز را تأیید کرده‌اند.

در صحنه پایانی فیلم، مهندس پاک‌زاد را می‌بینیم که در چهره فردی ناشناس، در حال رساندن غذا به مردم فقیر و درماندۀ سطح شهر است. 

فیلمی شریف، اما...

«خون خدا» فیلمی با محتوا و پیام‌های اخلاقی است. کارگردان در پی ترسیمی هنری از مفاهیم ایمان و یقین، با تکیه بر باورهای معنوی و متافیزیکی است. تا اینجای بحث، کار او قابل تقدیر است. اما همین تم و موضوع می‌توانست با پرداختی متفاوت، به فیلمی به مراتب حرفه ای‌تر منجر شود. 

این فیلم از دو تکنیک نریشن (گفتار متن) و توسعه صحنه‌های حسی با استفاده از ساختار کلیپ استفاده می‌کند. شاید کنار گذاشتن هر دو این شیوه‌های روایت، به فیلم جدید عباس‌میرزایی کمک فراوانی می‌کرد. نکته دیگر در رابطه با شخصیت محوری فیلم است. 

نقش شخصیت محوری فیلم را «رضا اخلاقی راد» بازیگر با سابقه تئاتر و سینمای حرفه ای بازی می‌کند. بازیگری که پیش از این با فیلم «لِرد» جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم آنتالیا به خود اختصاص داد و در بخش نوعی نگاه فستیوال کن نیز مورد تحسین مخاطبان بود. نکته جالب توجه درباره او، ترجیح شیوه بیانی سلولوگ (صدای ذهن) به جای دیالوگ است. 

در واقع این بازیگر، فقط تحرک و بازی بدنی دارد و بازی بیانی خاصی ندارد. گفته‌ها و دیالوگ‌های او از طریق نریشن در فیلم طراحی و ساماندهی شده است. شاید کارگردان، با این کار خواسته رویکرد جدیدی به بازی بازیگر خود بدهد، اما بی شک این بیشن از پنجاه درصد پتانسیل های پرداخت نقش را گرفته است. شاید اگر بازیگر این نقش، با توانایی‌هایی که از او سراغ داریم، رویکردی رئالیستیک‌تر به بازی خود می‌گرفت، قطعاً بیش از این به چشم می‌آمد. 

مرتضی‌علی‌ عباس‌میرزایی کارگردان فیلم خون خدا، با کارنامه‌ای که در فیلمسازی و نوع نگاهی که به سینما دارد، کارگردانی دارای آتیه به نظر می‌رسد. هرچند در راه پر پیچ‌ و خم جهان میناتوری هنر هفتم، باید هفت‌خوان تجربه‌ها را پشت سر بگذارد. با این حال، فیلم قبلی او «انزوا» موفقیت‌های خوبی برایش داشت و در جشنواره‌های فیلم فجر، کمر ایمیج لهستان، کیدفرست آمریکا، سالنتو ایتالیا...، در بخش مسابقه حضور داشت. همچنین وی در جشنواره سالنتو ایتالیا موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم "انزوا" شد.

*عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین