کد خبر: ۵۷۴۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵

سفیر ایران در مکزیک: واشنگتن در انزوای بی‌سابقه‌ای قرار دارد

سفیر کشورمان در مکزیک با بیان این‌که سیاست خارجی ایران بر اساس عدم مداخله در امور داخلی کشورها و احترام بر حاکمیت دولت‌ها استوار است، گفت: دیدیم که جامعه بین‌المللی برخلاف نظر آمریکا، به حمایت خود از برجام ادامه داد و واشنگتن در یک انزوای بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد تقی حسینی سفیر کشورمان در مکزیک در مراسمی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ باشکوه ایران است. ملت ایران برای تضمین استقلال واقعی و دموکراسی خود بهای سنگینی را پرداخته‌اند.

وی با اشاره به دشمنی‌های استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی اظهار کرد: جنگ‌طلبان هر چه در توان داشتند، به کار بردند تا توان ایران را بگیرند، با این نیت که در نهایت بتوانند حاکمیت ما را به زانو درآورند. به لطف خداوند و با همت و تلاش ملت‌مان همه این اقدامات خصمانه با شکست روبرو شد و آنها از این اقدامات و دشمنی در مقابل ایران، هیچ چیزی جز پشیمانی به دست نیاوردند.

این دیپلمات کشورمان همچنین بیان کرد: اکنون جمهوری اسلامی ایران با انباشت چهل سال تجربه قوی‌تراز همیشه راه خود را در مسیر روشن پیشرفت و سعادت می‌پیماید. حمایت واقعی ملت، بزرگترین ضامن توسعه دمکراسی و تضمین کننده امنیت و رفاه کشور بوده است.

سفیر کشورمان در مکزیک گفت: در چهل سالگی انقلاب، اکنون با افتخار می‌گوئیم که ایران در زمینه‌های مختلف توسعه، توفیق‌های چشمگیری به دست آورده است و بر اساس شاخص‌ها و ارزیابی‌های بین‌المللی، در زمینه علم و تکنولوژی، در توسعه اجتماعی و فرهنگی و در اقتدار و امنیت، بهداشت و آموزش یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است.

حسینی افزود: برای معرفی توانمندی‌های ایران، نمایشگاه بخشی از دستاوردهای علمی و فناوری ایران از ۲۰ فوریه تا ۱۰ مارس در مرکز فرهنگی مکزیک معاصر در مکزیکوسیتی برگزار می‌شود که در آن بخش‌هایی از دستاوردهای ایران در چهل سال اخیر به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی خود برای گفت‌وگو و دیپلماسی چندجانبه اهمیت فراوان قائل است. ایران در همین راستا توافق هسته‌ای را با کشورهای ۱+۵ منعقد کرد. گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید می‌کند که ایران تعهدات خود را بر اساس برجام به طور کامل انجام داده است. متأسفانه دولت آمریکا با نقض تمامی قوانین شناخته شده بین‌المللی و بی‌اعتبار کردن جایگاه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، از این توافق خارج شد و تهدیدی برای ثبات بین‌المللی پدید آورد.

سفیر کشورمان در مکزیک ادامه داد: جامعه بین‌المللی برخلاف نظر آمریکا، به حمایت خود از برجام ادامه داد و واشنگتن در یک انزوای بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است که غیر از خودش هیچ کس دیگری مسئول آن نیست.

حسینی با اشاره به رأی دیوان دادگستری بین المللی که حقانیت ایران را تائید کرده است گفت: آمریکا نه تنها حکم دیوان را اجرا نکرد بلکه در مقابل از معاهده دوستی ۱۹۵۵ بین دو کشور خارج شد. اکنون بر همگان ثابت شده است ایران با خردمندی و هوشیاری سیاست‌های افراطی واشنگتن را مدیریت و مهار کرده است. جمهوری اسلامی ایران تماس نزدیک خود را با سایر اعضای برجام حفظ کرده و تا زمانی‌که برجام منافعش را تأمین کند، به تعهدات خود بر اساس آن پایبند خواهد ماند.

وی اظهار کرد: سیاست خارجی ایران بر اساس عدم مداخله در امور داخلی کشورها و احترام بر حاکمیت دولت‌ها استوار است. ما امنیت و توسعه دیگران و به ویژه همسایگان را به مثابه امنیت و توسعه خود تلقی می‌کنیم. روابط خارجی ایران با همه مناطق جغرافیایی جهان رو به گسترش است. روابط با مکزیک و آمریکای لاتین از اهمیت ویژه‌ای در روابط خارجی ایران برخوردار است. ایران و مکزیک بر اساس احترام متقابل و تلاش برای سعادت دو ملت رابطه دوستانه‌ای دارند که در حال گسترش است. همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور رو به افزایش است و چشم انداز امیدوارکننده‌ای دارد. ایران و مکزیک همچنین در بسیاری از مسائل بین‌المللی موضع مشابهی دارند و به همکاری با یکدیگر در صحنه بین‌المللی برای ایجاد جهانی امن‌تر و آرام‌تر برای همگان ادامه خواهند داد.
در این مراسم همچنین خانم آمپارو سرپرست اداره کل خاورمیانه و آفریقای وزارت خارجه مکزیک ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بر اهمیت روابط ایران و مکزیک تاکید کرد.

همچنین سرود ملی دو کشور توسط گروه ارکستر سمفونیک وزارت نیروی دریایی مکزیک نواخته شد. گروه موسیقی ایرانی نوای مهر قطعاتی از موسیقی ایرانی را اجرا کرد. تعدادی از هنرآموزان مکزیکی که در حال فراگیری موسیقی ایرانی هستند، نیز قطعاتی از موسیقی کشورمان را اجرا کردند.

در این مراسم از هنرآموزان مکزیکی که موسیقی ایرانی را فرا گرفته‌اند، با اهدای لوح سپاس از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران، تقدیر به عمل آمد. به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاهی از مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه علم و فناوری از ۱ تا ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی مکزیک معاصر برگزار می‌شود.

همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران مراسمی با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از مقامات دولتی، نمایندگان مجالس قانون گذاری، نمایندگان احزاب سیاسی، سفرا و دیپلمات‌های خارجی و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم مکزیکوسیتی، بازرگانان، دانشگاهیان، نخبگان علمی و فرهنگی و جمعی از ایرانیان مقیم مکزیکوسیتی، برگزار شد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین