کد خبر: ۵۷۴۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار می‌شود.

در اولین شب جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟+عکس

دو گروه موسیقی ارکستر نوجوانان رودکی تبریز و گروه گلبانگ در دو گروه سنی متفاوت در اولین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر قطعات ماندگاری را اجرا کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
در این کنسرت که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، ارکستر کودکان و نوجوانان رودکی به سرپرستی قادر رودکیان در ابتدا قطعاتی از آهنگسازان به نامی چون پرویز مشکاتیان، انوشیروان روحانی و … را اجرا کردند.

این گروه موسیقی که با حدود ۱۰ دقیقه تأخیر اجرای خود را شروع کرد، در ابتدا به اجرای قطعه «ای عاشقان» و «مرا عاشق» با آهنگسازی پرویز مشکاتیان همراه با آواز پارسا خائف پرداختند.

در بخش دوم نیز قطعه فولکور آذری «کوچه لر» و «جان مریم» محمد نوری، فولکور کردی «می‌خوام برم کوه» توسط کامیار رودکیان بازخوانی شد.

در ادامه این کنسرت، پارسا خائف و کامیار رودکیان فولکور آذری «ساری گلین» و قطعه بوی جوی مولیان را همخوانی کردند که با تشویق و استقبال حاضران همراه شد.

کامیار رودکیان قطعه «مجنون تو» با آهنگسازی انوشیروان روحانی را بازخوانی کرد که در حین اجرا حاضران در سالن تشویق می‌کردند.

این گروه موسیقی با لباس یکدست به همنوازی تار، سه تار، سنتور، تنبک، دیوان، ویولن، دف، ویولن سل، پیانو و… پرداختند.

این گروه موسیقی در رده سنی ۷ الی ۱۷ سال از بین هنرجویان آموزشگاه موسیقی رودکی و به سرپرستی قادر رودکیان تشکیل شد و در سال ۹۶ در چهارمین جشنواره موسیقی نوای خرم مقام برتر جشنواره را از آن خود کرد.

پارسا خائف (آواز ایرانی)، سجاد شاکی باهر، عرشیا محمدی، ساینا یوسف‌زاده، آتنا شیخی (نوازنده تار)، حسین خاوری (نوازنده تار و تارباس)، سینا شجری (نوازنده تار آذری / رباب) غزل شکوری و مهدی رضوی‌لر (نوازنده سه تار)، سما شجری (نوازنده کمانچه)، باربد اکبرنژاد، نیلا جبرئیلی، طاهر قبه زرین، عرشیا محبوبی (نوازنده ویلن)، نسترن روشنی (نوازنده ویلن سل)، فرزاد یاری (نوازنده عود)، ثمین حامد جودت، برفین جعفرزاده، ادیب ایزد خواه (نوازنده سنتور)، پوریا زالی (نوازنده پیانو)، هادی ارجمند (نوازنده تمبک)، هوراد شایان (نوازنده دایره و دف) اعضای این گروه موسیقی هستند.

پارسا خائف، افرا اصلان حسینی، هادی ارجمندی، سینا شجری، سما شجری جزو منتخبان جشنواره‌های مختلف بودند.

در حین مراسم یکی از حاضران به طولانی شدن اجرای این ارکستر اعتراض کرد و گفت نباید وقت گروه بعدی که اجرا دارند، گرفته شود که با عذرخواهی سرپرست ارکستر همراه شد.

پس از اتمام اجرای گروه ارکستر نوجوانان رودکی در حالی که اغلب حاضران در حال ترک سالن بودند گروه گلبانگ به سرپرستی بهناز ذاکری اجرای خود را آغاز کرد اما دو بار به دلیل مشکل پایین بودن صدا اجرای این گروه قطع شد.

وکیلی منش، خواننده گروه گلبانگ بیان کرد: خیلی خوشحالم و از شما برای حضور در این کنسرت تشکر می‌کنم. گروه ما سوم آذرماه در تالار وحدت اجرا داشت. من از حمیدرضا عاطفی و استاد لقا که در این سالن حضور دارند تشکر می‌کنم.

این گروه در ابتدا قطعه مقدمه پرند را نواختند و سپس تصنیف هجران با آواز علیرضا وکیلی منش را اجرا کردند.

آنها همچنین قطعات نغمه دشتی، بسته دام و تصنیف یار آشنا را اجرا کردند و از تار، سه تار، تنبک، کمانچه، نی و سنتور برای اجرا استفاده کردند.

اجرای پیانیست زن ارمنی

اجرای تک‌نوازی پیانو توسط آرپینه ایسرائیلیان امروز در ساعت ۱۸/۳۵ دقیقه تنها با پنج دقیقه تأخیر شروع شد.

او در بخش اول کنسرت قطعاتی از فردریک شوپن و کلود دبوسی را نواخت. این نوازنده زن که قبلاً سابقه اجرا در جشنواره موسیقی فجر را داشته است، امسال نیز با حضور در جشنواره به خوبی ظاهر شد و توانست از پس این کار برآید.

گاهی اوقات در تکنوازی سازها پیانیست قطعه را حفظ است و بدون استفاده از پارتیتور قطعات را می‌نوازد یا این که برای یک نفر به همراه پیانیست در صحنه حضور پیدا می‌کند و پس از اتمام هر قطعه صفحه نت را عوض می‌کند. البته گاهی اوقات نیز در تک‌نوازی‌ها نوازنده با این که نت را حفظ است، از پارتیتور برای اطمینان استفاده می‌کند که در این اجرا ما شاهد این امر بودیم. البته گاهی اوقات این امر می‌تواند باعث سختی کار نوازنده شود که گویا این امر در این اجرا خیلی صدق نمی‌کرد.

یکی از نکاتی که بارها در اجراهای مختلف دیده شده، مناسب نبودن سیستم آکوستیک سالن بود. این اجرا در طبقه سوم سالن رودکی اجرا شد و در حین کنسرت صدای ارکستر سمفونیک به گوش می‌رسید که باعث حواس پرتی مخاطبان می‌شد. همچنین یکی دیگر از نکات این اجرا صدای ویبره تلفن‌های همراه تماشاچیان بود که گه گاه به گوش می‌خورد و باعث آزار دیگران می‌شد.

در بین مخاطبین این اجرا خانواده نوازنده و یا شاگردان او وجود داشتند.

در بخش دوم اجرا قطعاتی از پییِر بولز، مارتون ایسرائیلیان و کلود دبوسی اجرا شد.

هنرمند در این بخش نیز هنر خود را به خوبی به نمایش گذاشت و توانست رضایت هنرمندان را کسب کند.

تعدادی از تماشاچیان بیان کردند که اجرا خوب و موفق بود و نوازنده توانست به خوبی از پس آن برآید.

آرپینه اسرائیلیان در سال ۱۹۷۱ در شهر ایروان در خانواده‌ای موسیقیدان متولد و به دلیل وافرش به موسیقی در سال ۱۹۷۷ در رشته نوازنگی پیانو در مدرسه موسیقی چایکوفسکی آغاز به تحصیل کرد. او پس از ۱۲ سال تحصیل در سال ۱۹۸۹ دوره ابتدایی و متوسطه را در آن مرکز هنری پایان رساند و در همان سال در آزمون ورودی کنسرواتوار کمیتاس پذیرفته شد و تحصیلات عالی خود را در رشته نوازندگی پیانو در سطح تخصصی ادامه داد.

وی در سال ۱۹۹۴ به عنوان دانشجوی ممتاز موفق به اخذ فوق لیسانس از آن مرکز آموزشی شد و در همانجا به عنوان مدرس مشغول به کار شد. در کنار فعالیت آموزشی، وی از سال ۱۹۹۶ نوازندگی حرفه‌ای را در ارکستر سازهای زهی ایروان آغاز کرد و از سال ۲۰۰۰ همزمان در گروه تکنوازان موسیقی معاصر به رهبری زاون وارتانیان به اجرای آثار موسیقی مدرن پرداخته است.

اجرای گروه همایون پرنیا در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر

همچنین گروه موسیقی همایون پرنیا با اجرای ۹ قطعه موسیقی در نخستین روز از جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

 تالار ایوان شمس عصر امروز (۲۴ بهمن ماه) و در نخستین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه موسیقی همایون پرنیا بود که ۹ قطعه را اجرا کرد. عشق و بهانه، بی‌قرار، صد ترانه، این نیز بگذرد، تنهایی، پریشانی و خواب نیلوفر از جمله قطعات اجرا شده بودند.

فاضل جمشیدی، خواننده در ابتدا در سخنانی اظهار کرد: ما بعد از ۱۰ سال به خاطر برخی تغییرات صورت‌گرفته به جشنواره آمده‌ایم. به نظر می‌رسد که امسال نگاه جامع‌تری به هنر آهنگسازی و آهنگ‌سازان وجود دارد که اتفاق خوبی است.

او همچنین یادآور شد: قرار ما این بود با توجه به این که برخی بلیط‌ها به صورت تشریفاتی در اختیار جشنواره هستند، در صورت وجود ظرفیت در سالن کسی بیرون سالن نماند.

جمشیدی همچنین از حاضرین خواست برای سلامتی محمدرضا شجریان که این روزها در بستر بیماری است، دعا کنند.

حسین پرنیا، سرپرست گروه و آهنگساز نیز در سخنانی در میانه اجرا، خاطرنشان کرد: جشنواره‌های هنری فرصت خوبی هستند برای این که مسئولین فرهنگی کشور دغدغه هنر و فکر داشته باشند. فرصت خوبی است که کارهای جدی و فکری موسیقی و خلاف‌آمد آن چه در طول شنیده می‌شود، به گوش مردم رسانده شود. من معتقدم این دست از جشنواره‌ها باید مسیری را طی کنند که رایگان باشد و نیاز نباشد که مردم بلیط بخرند.

او همچنین یادآور شد: امسال جشنواره موسیقی منسجم‌تر و سالم‌تر برگزار می‌شود؛ سالم از این نظر که فرصت در اختیار تمام هنرمندان قرار گرفته است. دولت باید بگذارد هنرمندان صاحب فکر در سالن‌ها با مردم ارتباط بگیرند. امروز مردم بیش از هر چیزی نیاز به زندگی دارند و ما که موسیقی می‌زنیم می‌توانیم پیام زندگی را به آنها برسانیم.

در پایان این اجرا، به دلیل درخواست برخی حاضرین قطعه گل پونه‌ها نیز با وجود این که خارج از جدول اعلام‌شده بود، اجرا شد.

جمشیدی در پایان از حضور مردم و هنرمندانی همچون سیما مافیا، نصرت امیری، رضا بنفشه‌خواه، بیژن بیژنی، رسول مرادی، داوود حیدری، کامران کوهستانی، غلامرضا جابر انصاری و پوران وفادار تشکر کرد.

اعضای گروه همایون پرنیا به شرح زیر است: حسین پرنیا (آهنگساز، نوازنده سنتور و سرپرست گروه)، فاضل جمشیدی (آواز)، صائب کاکاوند، ساسان بازگیر (تار)، سهیل سان احمدی (بم تار) مجید یحیی نژاد (عود)، سیاوش الهی نیا (رباب)، میلاد مرادی (کمانچه)، احسان لیوانی (نی) پژمان پرنیا (تنبک و سازهای کوبه‌ای) و رامین ملکی (دف).

از نکات جالب توجه روز نخست جشنواره موسیقی فجر در تالار ایوان شمس این بود که دو کودک کار مقابل درب خروج و زمانی که کنسرت به پایان رسیده بود، قطعات موسیقی را اجرا کردند که با استقبال برخی از حاضرین نیز مواجه شدند.

رنگ شادمانی موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی و آئینی، در نخستین شب، شاهد اجرای گروه «راست موغام تبریز» و «زندگی مازندران» بود.

درحالی‌که مخاطبان بیشتر انتظار داشتند گروه موسیقی محلی تبریز (آذربایجان) به سرپرستی شهریار صدیق، قطعه‌های پرنشاطی را به صحنه ببرد، عموم قطعه‌های اجرا شده توسط این گروه، چنین نبودند. البته در میانه‌ی اجرا، خواننده‌ی گروه اعلام کرد که از این لحظه به بعد، با تغییر رپرتورا، قطعه‌های شادی اجرا خواهد شد؛ که باز هم قطعه‌های اجرا شده در بخش دوم، جز معدودی، فضای ملایم یا غمگین داشتند. خواننده گروه همچنین اعلام کرد که برخی قطعه‌های اجرا شده توسط این گروه، از ساخته‌های هنرمندانی چون محمد آراز و جهانگیر جهانگیراف بوده است.

در بخش دوم نخستین شب اجراهای جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره حوزه هنری، گروه موسیقی محلی مازندران به سرپرستی علی حسن‌نژاد به صحنه رفت که قطعه‌های اجرا شده توسط این گروه، فضای شادمانه‌ای را در سالن ایجاد کرد.

این رنگ طرب و شادمانی که با اجرای برخی حرکات آئین‌های نمادین بومی منطقه، توسط اعضای نمایشگر گروه همراه شد، به حدی بود که یکی از مادران مسن حاضر در سالن، دو بار با صدای بلند، از این گروه بابت "شادی" تشکر کرد.

سرپرست گروه نیز در پایان، به این نکته تاکید و ابراز خوشحالی کرد که نوجوانان نوازنده و خواننده حاضر در گروه، همگی از قشر شهرنشین هستند که در تداوم نسلی آئین‌های محلی، نقشی را برعهده گرفته‌اند.

اجراهای بخش موسیقی نواحی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که تا بیست‌ونهم بهمن‌ماه ادامه دارد، در شب‌های آینده در سالن سوره حوزه هنری تهران، با اجرای گروه‌هایی از تربت جام، سیستان، قوچان، تالش، دیلم، کوهدشت، قشقایی، گلستان، اهواز و بوشهر همراه خواهد بود.


منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین