کد خبر: ۵۷۵۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

تکرار اتهامات بی‌اساس آمریکا توسط برایان هوک به جبران ناکامی نشست ورشو

مسئول گروه اقدام ایران در پی ناکامی آمریکا در نشست ورشو، ادعاهایی بی اساس درباره ایران را دستاویزی قرار داد تا سیاست‌های یک‌جانبه و شکست‌خورده آمریکا در منطقه و به خصوص در برابر ایران را توجیه کند.
آفتاب‌‌نیوز :
برایان هوک، مسئول آمریکایی گروه اقدام ایران در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط به تفاوت میان رویکرد آمریکا و اروپا در برابر ایران اشاره کرد.

وی همچنین گفت که هیچ کشور شرکت‌کننده در نشست ضد ایرانی ورشو از ایران دفاع نکرد و دولت آمریکا مصمم است تا اوضاع را بر ایران و بر آن‌چه نیروهای نیابتی ایران در منطقه عنوان شد، سخت‌تر کند.

برایان هوک در مصاحبه‌ای اختصاصی با این روزنامه عربی گفت که در ورشو شاهد گردهمایی هفتاد کشور از سراسر جهان برای مذاکره درباره چالش‌های امنیتی خاورمیانه بودیم.

وی با اشاره به نقش ایران در منطقه مدعی شد: اگر به چالش‌هایی که این منطقه با آن روبه‌رو است توجه کنید، ایران معمولاً در مرکزیت تمام آن‌ها قرار دارد. در اینجا (ورشو) هیچ دولتی از حکومت ایران و سیاست‌های آن دفاعی نکرد.

هوک به این ادعای خود افزود: ما در تدابیر و روش‌های خود تفاوت‌هایی داریم اما هیچ کس از این حکومت (ایران) دفاع نمی‌کند.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی افراطی و خصمانه مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا و تفاوت‌های اساسی میان آمریکا و اروپا در ارتباط با ایران گفت: ما قطعاً با اروپایی‌ها برای توافق هسته‌ای (۲۰۱۵) مخالفیم. تصمیم گرفتیم از این توافق خارج شویم و از این طریق آزادی عمل زیادی برای اعمال فشار بر ایران به دست آوردیم.

وی درباره نقش اروپا در مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه مدعی شد: ما باور داریم اروپایی‌ها در چند ماه اخیر اقداماتی در راستای اعمال فشار بر ایران برداشته‌اند.

هوک در ادامه اتهام‌زنی‌های متوهمانه دولت آمریکا مدعی شد که ایران ترورها، اقداماتی برای بمب‌گذاری و توطئه‌هایی در قلب اروپا انجام داده است.

وی در راستای این ادعاهای بی‌اساس تصریح کرد: در واقع ایران به مدت ۴۰ سال است که در اروپا به تروریسم پرداخته است. بنابراین ما خوشحالیم که اروپا به آن اقدامات واکنش نشان می‌دهد؛ اتحادیه اروپا، اخیراً برای اولین بار پس از انجام شدن توافق هسته‌ای تحریم‌هایی بر ایران اعمال کرد که این یک چیز مثبت است.

وی درباره اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، مبنی بر مقابله با «حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها» در ادعایی بی اساس مطرح کرد که ایران برای حماس و جهاد اسلامی حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال تأمین می‌کند. این موضوع «دلالت جدیدی» بر این است که تأمین بودجه ایران، زندگی فلسطینی‌ها را بهبود نمی‌بخشد.

برایان هوک در ادامه بر این ادعاهای خود افزود که «حکومت تهران همچنین ۷۰۰ میلیون دلار در سال صرف حزب‌الله لبنان می‌کند و ۱۶ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۳ صرف تأمین بودجه عملیات‌های سوریه، عراق و یمن کرده است. این‌ها عوامل بی‌ثباتی در منطقه هستند».

نشست ضد ایرانی ورشو بدون هیچ دستاورد مشخصی روز پنج‌شنبه پایان پذیرفت. در این نشست که بسیاری از مقامات اروپایی با ظاهر شدن در سطحی پایین‌تر از وزیر امور خارجه در آن، مخالفت و بی‌میلی خود به مواضع و اهداف آن را نشان داده‌بودند، وزیر امور خارجه و معاون رئیس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهایی خصمانه علیه ایران، سیاست‌های کارشکنانه خود علیه ایران و منطقه را تصریح کردند.

محمد جواد ظریف با اشاره به اتفاق‌های اخیر از جمله حمله تروریستی در ایران، دیدار سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه و کنفرانس ورشو گفت: آمریکا با سیاست‌ها و انتخاب‌های غلط باعث شده است تا "دونالد ترامپ" اعلام کند هفت تریلیون دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کردیم و به جایی نرسیدیم.

وی گفت: احساس می‌کنم اگر غربی‌ها به ویژه آمریکا هر چه سریع‌تر اشتباهات ۴۰ سال اخیر خود را درک کنند، زندگی را برای خودشان و منطقه راحت‌تر می‌کنند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین