تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۹

ناسا بدنبال کشف منابع آب در فضا است

آژانس فضایی آمریکا(ناسا)، موسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) را به عنوان فرمانده ماموریت جستجوی منبع آب در فضا انتخاب کرد.
ناسا به مؤسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) مأموریت داده است تا طی یک مأموریت به جستجو و کشف منشأ پیدایش آب در فضا بپردازد.

به گزارش اسپیس، این مأموریت دو ساله کهکشان‌های دور و ستاره‌های تازه متولد شده را برای درک بهتر از فرگشت جهان هستی بررسی خواهد کرد.

هدف این مأموریت تحت هدایت کلتک کمک به اخترشناسان در درک پیشرفت جهان هستی است که از سوی ناسا تأمین مالی می‌شود.

از طیف‌سنج نوری (اسپکتروفتومتر) برای کشف تاریخ جهان برای این مأموریت دو ساله موسوم به "SPHEREx" به کار گرفته می‌شود تا چگونگی ترکیب مواد برای مهیا کردن شرایط حیات در سیستم‌های سیاره‌ای کهکشان ما را کشف کند.

انتظار می‌رود که این مأموریت ۲۴۲ میلیون دلاری (بدون هزینه‌های پرتاب) خرج بردارد و ناسا امیدوار است آن را در سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی کند.

"جیمز بوک" استاد فیزیک کلتک و محقق ارشد پژوهشی آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL) مسئولیت این مأموریت را بر عهده دارد.

مأموریت "SPHEREx" بخشی از برنامه اکسپلورر ناسا است و تاریخ جهان هستی و منشأ آب و همچنین تاریخچه کهکشان‌ها را مطالعه خواهد کرد. این مأموریت برای بررسی تمام آسمان با نور مرئی و مادون قرمز برنامه‌ریزی شده است و این کار را چهار بار انجام خواهد داد و اطلاعاتی در مورد جزئیات میلیون‌ها ستاره و کهکشان جمع‌آوری خواهد کرد.

این مأموریت، آغاز جهان، تاریخ تشکیل کهکشان‌ها و نقش یخ‌های میان‌ستاره‌ای را در هنگام تولد ستارگان و سیاره‌های جدید کشف و در عین حال داده‌های منحصر به فردی از تمام آسمان برای علم نجوم فراهم خواهد کرد.

مأموریت "SPHEREx" یک مأموریت بلندپروازانه است که به بررسی کهکشان‌های بسیار دور از زمین که نور آنها بیش از ۱۰ میلیارد سال طول می‌کشد تا به ما برسد می‌پردازد. تحقیقات در کهکشان راه شیری به دنبال آب و مولکول‌های آلی در گهواره‌های ستاره‌زایی است.

گهواره‌های ستاره‌زایی جایی هستند که ستاره‌ها از میان گاز و گرد و غبار آنها متولد می‌شوند.

پس از تکمیل مأموریت، یک نقشه از کل آسمان در ۹۶ طیف رنگ مختلف ایجاد خواهد شد. این نقشه کامل‌تر از هر نقشه دیگری که تا به حال تهیه شده خواهد بود.

"جیم برایدنستاین" رئیس ناسا گفت: من واقعاً در مورد این مأموریت جدید هیجان‌زده هستم، چرا که این مأموریت نه تنها گسترش ناوگان قدرتمند ایالات متحده در مأموریت‌های فضایی را در پی خواهد داشت بلکه به کشف اسرار جهان که بخش مهمی از برنامه علمی آمریکا شامل انجام مأموریت‌های مختلف است نیز می‌پردازد.

آزمایشگاه پیشران ناسا(JPL) به توسعه مأموریت "SPHEREx" نظارت خواهد کرد. داده‌های جمع‌آوری شده در طول مأموریت از طریق مرکز IPAC که یک مرکز داده نجومی و مرکز علمی در کلتک است در دسترس قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا