کد خبر: ۵۷۵۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳

تعیین تکلیف وضعیت دستفروشان از سوی وزارت کشور

معاون وزیر کشور از تعیین تکلیف وضعیت دستفروشان با تهیه دستورالعملی در این خصوص خبر داد .
آفتاب‌‌نیوز :
جمالی نژاد در نشست خبری که روز گذشته داشت، به مشاغل مزاحم شهری اشاره کرد و گفت: در بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مشاغل مزاحم شامل مشاغل بسیاری است از جمله مشاغل سیار دستفروشان و… در هر شهر نیز ضوابط خاصی برای این افراد مشخص شده است. در تمام جهان نیز دستفروشان وجود داشته و تدابیر خاصی برای آنها اندیشیده شده است، در کشور ما نیز سند آسیب شناسی مشاغل مزاحم اعلام شده است و در خصوص دستفروشان نیز دستورالعملی در دست تهیه است که به محض تدوین اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: نمی‌توان با دستفروشان برخورد سلبی داشت و باید برخورد ایجابی داشته باشیم و تدابیری اندیشیده شود که همزمان با شکوفایی کسب و کار مغازه‌داران، دستفروش ان نیز بتوانند کار خود را ادامه دهند به همین دلیل تدابیر بسیار خوبی اندیشیده شده است که اعلام خواهد شد.

طرح"محدوده عوارضی"می‌تواند چابک تر از طرح‌های قبلی باشد

رئیس شورای عالی ترافیک کشور خصوص ورود شورای عالی ترافیک کشور به موضوع تبدیل طرح زوج و فرد به محدوده عوارضی گفت: شورای ترافیک کشور به موضوعاتی که مربوط به شهر تهران باشد کمتر ورود می‌کند و بیشتر موضوعات شهر تهران به شورای ترافیک استان تهران مربوط می‌شود اما نماینده وزارت کشور نیز در آنجا حضور داشت. طرح اخیری که مطرح شده طرحی است که با همدلی و همکاری پلیس وزارت کشور و شهرداری برنامه‌ریزی شده است و از تیر ماه سال آینده آغاز می‌شود و می‌تواند بسیار چابک‌تر و پویاتر از طرح‌های قبلی باشد و تمام تلاش نیز بر این بوده است که تأثیرگذاری آن در کاهش آلودگی هوای شهر تهران بیشتر باشد.

فرسودگی ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهری

وی در صحبت‌هایش به تشریح وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: همیشه تأکید بر استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از خودروهای شخصی در کلانشهرها داریم و برای اینکه بتوانیم این موضوعات را به صورت اجرایی پیش ببریم هم سازمان شهرداری‌ها و هم وزارت کشور برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص انجام داده است. اما از ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس شهری نزدیک به ۱۶ هزار دستگاه که حدود ۷۰ درصد ناوگان را شامل می‌شود، فرسوده و پیر هستند و این میزان فرسودگی برای ناوگان اتوبوسرانی بسیار بالاست. بنابراین نیازمند نوسازی این ناوگان هستیم.

وی همچنین آخرین وضعیت نوسازی ناوگان تاکسیرانی را نیز تشریح کرد و گفت: علیرغم اینکه در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری نتوانستیم اقدامات لازم را انجام دهیم اما در حوزه طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بسیار موفق بوده‌ایم و این طرح در سال ۹۵ با همکاری دستگاه‌های مرتبط آغاز شد و تاکنون بیش از ۷۱ هزار تاکسی اسقاط شده است و ۶۱ هزار و ۴۴۷ نفر از متقاضیان تاکسی جایگزین دریافت کرده‌اند. از این تعداد ۴۷ هزار و ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۵ تحویل شده است. در سال ۹۶، ۱۳ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو تحویل داده شده است. در سال ۹۷ نیز در حدود یک‌هزار دستگاه تحویل داده شده است و به دنبال این هستیم که خودروسازان را به عرصه آورده و از آنها کمک بگیریم و بدانید که در سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت صنعت وعده‌ای مبنی بر تخصیص درصدی از تولیدات خودرو سازان به حوزه تاکسیرانی داده است که آیا این وعده محقق می‌شود؟ گفت: در آخرین جلسه که در کارگروه آلودگی هوا با وزارت صنعت داشتیم قول دادند که هفته‌ای ۲۰۰ تاکسی به ما تحویل دهند که امیدواریم در اسرع وقت انجام شود.

در صدد رفع موانع پیش روی حوزه حمل و نقل ریلی هستیم

وی در ادامه به حمل و نقلی ریلی نیز اشاره کرد وگفت: یکی از اقداماتی که علیرغم مشکلات اقتصادی که دولت دارد، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها به جد آن را دنبال کرده حمل و نقل ریلی بوده است. و در برخی شهرها خطوط مترو راه اندازی شده است. در حوزه حمل و نقل ریلی در عرصه واگن نیز اقدامات خوبی داشته‌ایم. مناقصات ۲۰۰۰ دستگاه واگن که پروژه بسیار مهمی است در حال انجام بوده که از این ۲۰۰۰ واگن ۶۳۰ دستگاه برای تهران بوده که مناقصه آن برگزار شده است. دو مناقصه دیگر یکی ۷۷۴ دستگاه واگن برای شهرهای تبریز، اصفهان، اهواز، قم، کرمانشاه، شیراز و خط سه مشهد و دیگری ۵۹۶ دستگاه واگن برای تهران کرج و خط یک مشهد است که در حال تهیه اسناد مناقصه آنها هستیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها اذعان کرد: مشکلاتی که در این حوزه داریم شامل شرایط بانکی کشور، متوقف بودن فاینانس طرف چینی و عدم حضور خطوط اعتباری فاینانس بین ایران و سایر کشورها و ما به التفاوت نرخ ارز قرارداد ۳۹۵ دستگاه واگن و ترخیص کالاها از گمرک است که راه‌هایی برای رفع آنها پیش بینی کرده‌ایم. در جلسه‌ای که هفته گذشته در خدمت معاون رئیس جمهور بودیم برای همه این امور دستور مساعدت دادند که امیدوارم این موضوع نیز هر چه سریع‌تر انجام شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین