کد خبر: ۵۷۵۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰

معیار فدراسیون شطرنج برای انتخاب تیم ملی چیست؟

در ترکیب تیم ملی شطرنج در حالی نفر نهم مسابقات قهرمانی کشور در ترکیب تیم ملی قرار گرفته است که نفرات سوم تا هشتم جایگاهی در تیم ملی ندارند و مشخص نیست ملاک و معیار انتخاب تیم ملی چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :
فدراسیون شطرنج ترکیب شطرنج بازان ایران برای حضور در مسابقات تیمی قهرمانی جهان را اعلام کرد که گویا انتخاب نفرات با تصمیم رئیس کمیته فنی این فدراسیون انجام می‌شود. در ترکیب تیم ملی برای اعزام به مسابقات قهرمانی تیمی جهان تنها نام قهرمان و نایب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور دیده می‌شود و نفرات سوم تا هشتم نادیده گرفته شده‌اند.

چندی پیش کمیته فنی فدراسیون شطرنج پرهام مقصودلو، علیرضا فیروزجا، پویا ایدنی، محمدامین طباطبایی و احسان قائم مقامی را به عنوان ترکیب تیم ملی ایران برای مسابقات تیمی قهرمانی جهان اعلام کرد که فیروزجا و ایدنی نفرات اول و دوم مسابقات قهرمانی کشور در این ترکیب حضور دارند اما در میان آن‌ها نام نفرات سوم تا هشتم دیده نمی‌شود. اما قائم مقامی که در رده نهم این مسابقات بود به تیم ملی دعوت شده است؛ شطرنج باز با سابقه‌ای که این روزها دیگر تقریباً جزو ۳-۴ شطرنج‌باز برتر ایران نیست اما پای ثابت ترکیب تیم ملی در اکثر رویدادها است. از طرفی پرهام مقصودلو (به دلیل حضور همزمان در مسابقات هلند) و محمد امین طباطبایی نیز در حالی در ترکیب تیم ملی قرار گرفته‌اند که در مسابقات قهرمانی کشور حضور نداشتند. البته مقصودلو در حال حاضر نفر اول شطرنج ایران است و طباطبایی هم اخیراً در مسابقات آسیایی درخشید و در بخش‌های استاندارد و برق آسا نایب قهرمان شد و انتخاب این دو نفر برای تیم ملی منطقی به نظر می‌رسد اما در مورد انتخاب قائم مقامی که در مسابقات استاندارد قهرمانی آسیا پایین ترین رتبه را بین ایرانی‌ها داشت و نوزدهم شد، کمیته فنی باید پاسخگو باشد.

مسابقات قهرمانی کشور از مهمترین مسابقات برای انتخاب نفرات تیم ملی به شمار می‌رود اما گویا در این فدراسیون کمتر ملاک ارزیابی قرار می‌گیرد، چون در رده بندی پایانی مسابقات قهرمانی کشور علیرضا فیروزجا، پویا ایدنی، مرصاد خداشناس، آرین غلامی، پوریا درینی، آرش طاهباز، امیررضا پوررمضانعلی، مسعود مصدق پور، احسان قائم مقامی، آرش داغلی، مهدی غلامی اوریمی و امیرمسعود مرادی در رده‌های اول تا دوازدهم این مسابقات قرار گرفته بودند.

اکنون مشخص نیست که معیار فدراسیون شطرنج برای انتخابی تیم ملی چیست؟ چرا بازیکنان جوانی همچون مرصاد خداشناس و آرین غلامی که در رده‌های سوم و چهارم مسابقات قهرمانی کشور قرار گرفته‌اند نباید در ترکیب تیم ملی جایگاهی داشته باشند؟ معیار کمیته فنی فدراسیون شطرنج برای انتخاب احسان قائم مقامی نفر نهم مسابقات قهرمانی کشور در تیم ملی چیست؟ آیا نظرات شخصی کمیته فنی بر عملکرد و مهارت بازیکنان ارجح است؟

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین