کد خبر: ۵۷۵۶۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۶

درگذشت حسین قره‌چانلو| تسلیت دانشگاه تهران به اهل تاریخ

در پی درگذشت دکتر حسین قره‌چانلو متخصص جغرافیای تاریخی جهان اسلام و از اساتید برجسته دانشگاه تهران، مشاور رئیس دانشگاه تهران درگذشت وی را به اهل تاریخ تسلیت گفت.
آفتاب‌‌نیوز :
سید احمدرضا خضری استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی و مشاور رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درگذشت استاد قره‌چانلو را به همه دوستداران، علاقه‌مندان و خانواده آن شادروان و همچنین اهل تاریخ تسلیت گفت.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران با اشاره به سوابق علمی دکتر حسین قره‌چانلو، گفت: ایشان از استادان برجسته دانشکده الهیات دانشگاه تهران بودند و سال‌ها در گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی فعالیت داشتند. استاد قره‌چانلو یکی از متخصصان برجسته در حوزه "جغرافیای تاریخی جهان اسلام" بود که تمام عمر و وقت خود را صرف یادگیری، آموزش، پژوهش و تحقیق در حوزه جغرافیای تاریخی جهان اسلام کرد.

خضری با تاکید بر این‌که از دکتر قره‌چانلو آثار گران‌سنگ و ارزشمندی در عرصه جغرافیای تاریخی به یادگار مانده است، گفت: کتاب دوجلدی "تاریخ جغرافیای اسلامی" که در انتشارات سمت به چاپ رسیده؛ شاهد این مدعا است. همچنین این استاد چند ترجمه از آثار جغرافیایی نظیر ترجمه صوره‌الارض داشته که نشان‌دهنده اهتمام ایشان به این حوزه از علوم و تمدن اسلامی است.

این استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی اظهار کرد: شادروان قره‌چانلو از سال‌ها پیش عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران بود و مراتب علمی را یکی پس از دیگری طی کرده و به مرتبه استاد تمامی رسیده بود. چند سال پیش نیز با همین رتبه علمی بازنشسته شد.

به گفته خضری، استاد قره‌چانلو عضو هیات تحریریه چند مجله و همچنین عضو انجمن ایرانی تاریخ اسلام بود.

وی تاکید کرد: استاد قره‌چانلو هیچ وقت از مطالعه و پژوهش دست برنمی‌داشت و با وجود بازنشستگی به فعالیت‌های علمی مشغول بود. ایشان دوست داشتند که ارتباط خود را با مراکز علمی، دانشجویان و اهل پژوهش حفظ کنند، برای همین هم به‌رغم این‌که سال‌ها از بیماری قند رنج می‌برد و این بیماری روز به‌روز تن و بدن ایشان را ضعیف و نحیف می‌کرد؛ هرگز از حضور در مجامع علمی، دانشگاهی و فرهنگی دریغ نمی‌ورزید، بلکه سعی می‌کرد با وجود بیماری و کهولت، در این محافل حضور داشته باشد.

خضری ادامه داد: بنده بیش از ۳۵ سال با جناب آقای دکتر قره‌چانلو رفت‌وآمد و دوستی و افتخار همکاری و شاگردی ایشان را داشتم.

مشاور رئیس دانشگاه تهران همچنین تاکید کرد: لازم می‌دانم از طرف دانشگاه تهران، انجمن ایرانی تاریخ اسلام، دانشکده الهیات دانشگاه تهران به‌ویژه گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی و همچنین از طرف خودم درگذشت این استاد فرهیخته و برجسته را به دوستداران و دانشجویان عزیز که می‌دانم در غم درگذشت ایشان سوگوار هستند؛ تسلیت بگویم. برای استاد قره‌چانلو علو درجات را مسئلت دارم و برای خانواده و بازماندگان ایشان صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین