کد خبر: ۵۷۶۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶

بایکوت قوی‌ترین‌ها/ «مردان آهنین» در نوروز 98 جایی در برنامه‌های تلویزیون ندارد

نوروز 97، مسابقه مردان آهنین پس از حدود 6 سال بی خبری روی آنتن شبکه سوم سیما رفت تا امیدها به تماشای ورزشکاران این رشته هیجان انگیز بیشتر شود
آفتاب‌‌نیوز :
نوروز 97، مسابقه مردان آهنین پس از حدود 6 سال بی خبری روی آنتن شبکه سوم سیما رفت تا امیدها به تماشای ورزشکاران این رشته هیجان انگیز بیشتر شود. پخش نامنظم در کنار حاشیه هایی که پیش از این گریبان ورزشکاران این رشته شده بود اما مانع از مقبولیت این برنامه شد. هرچند که فرامرز خودنگاه معتقد است مردان آهنین جزو محبوب ترین برنامه های نوروزی صدا و سیما بود. شبکه سوم سیما امسال با چند برنامه ورزشی از جمله «ستاره ساز» و البته حضور برخی چهره های ورزشی در برنامه «عصر جدید» کنداکتور شلوغی را تا نوروز در نظر گرفته و به نظر نمی رسد با پخش برنامه «مردان آهنین» موافقت کند. براساس شنیده های «قانون» فرامرز خودنگاه طرح اولیه خود را به سازمان ارائه کرده تا ضبط این برنامه آغاز شود اما هنوز هیچ دستوری مبنی بر ساخت یا حتی عدم ساخت برنامه به دست او نرسیده است. داستان «مردان آهنین» پیش از این نیز حاشیه های متعددی را به همراه داشت. از درگیری و چاقوکشی تا اختلافاتی که مهراب فاطمی و فرامرز خودنگاه در مقطعی از زمان با یکدیگر داشتند و مدام علیه طرف مقابل صحبت می کردند. هنوز فراموش نکرده ایم روزی را که مهراب فاطمی در گفت و گویی از مصرف شدید استروئید در بین برخی ورزشکاران این رشته گفت که منجر به درگیری می شود. او درباره عدم پخش برنامه مردان آهنین بیان کرده بود: « حاشیه‌ها زیاد بود و می‌توانم بگویم بیش از اندازه هم بود. مرگ روح‌ا... داداشی هم مزید بر علت شد تا تفکر منفی نسبت به ورزشکاران به وجود بیاید. من می‌توانم بگویم این حاشیه‌هایی که گفته می‌شد، اکثرا واقعیت داشت. از دعوا و درگیری تا دوپینگ در این رقابت‌ها صورت می‌گرفت! متاسفانه اکثر ورزشکاران استروئید مصرف می‌کردند و به همین‌ خاطر نمی‌توانستند هیجانات خود را کنترل کنند و درگیری‌های زیادی به وجود می‌آمد. این اتفاقات هر ‌سال رخ می‌داد و کسی هم نبود که جلوی آنها را بگیرد».

هزینه ها بالا بود

چرا هیچ کنترلی روی ورزشکاران حاضر در مسابقه «مردان آهنین» صورت نمی گرفت؟ رضا قرایی، قهرمان پیشین این برنامه تلویزیونی در این باره گفته بود: «هزینه تست دوپینگ زیاد است و به همین خاطر در مسابقات قویترین مردان صورت نمی‌گیرد. بستگی دارد دوپینگ را چطور تعریف کنیم. حتی خوردن قرص استامینوفن هم تست دوپینگ را مثبت می‌کند. من توصیه می‌کنم ورزشکاران از مکمل‌های خوب استفاده کنند وگرنه شاید دو روز قهرمان و مطرح شوند اما در نهایت به مشکلات کبدی و گوارشی می‌خورند. در سال‌های اخیر عوارض ناشی از همین مکمل‌ها باعث شده برخی فوت کنند».

قمار، دعوا، نزاع

نزاع، دعوا و درگیری فیزیکی و... همه و همه واژگان مشترکی است که طی سال‌های پخش مسابقه مردان آهنین بارها از رسانه‌ها و درباره شرکت کنندگان این مسابقه شنیده شده است. از خبر حمله دو نفر از  برادران قرایی به دوست سابق‌شان علی مکاری، آن هم با شمشیر سامورایی بگیرید تا نزاعی که به درگذشت روح‌ا... داداشی، قهرمان سابق همین مسابقات انجامید. هر چند در ماجرای داداشی او شروع کننده ماجرا نبود. حتی ماجرای نقدعلی اسماعیلی هم که شمشیر خورد، هنوز داغ است. درگیری‌هایی که فقط به نزاع‌های خیابانی ختم نمی‌شد بلکه پیش از آن، در پشت صحنه ضبط برنامه هم میان ورزشکاران رقم خورده بود. همه این موارد باعث شده رسانه ملی از پخش مسابقه «مردان آهنین» صرف نظر کند و ترجیح بدهد جای این برنامه، برنامه های طنز را به نمایش بگذارد. برنامه هایی که وظیفه آن ها فقط سرگرم کردن بیهوده مردم است و با پخش صحنه های تکراری و استندآپ کمدین ها، آنتن را پر کند. نکته عجیب اما همراهی و هم سویی برخی از سایت ها با صدا و سیما در جهت عدم پخش این برنامه است. سایت تابناک چند سال قبل درباره این برنامه نوشت: «تاریخچه چنین حرکاتی به قمارهای میان کارگران بنادر اروپایی برای حمل حجم بالایی از یک بار یا نگه داشتن بیش از حد بشکه های مشروب در روی دست و یا مچ اندازی باز می گردد. در دهه های اخیر در کشورهای اروپایی این حرکات توسط برخی کمپانی ها احیا شدند و گروهی از شرکت های شرط بندی و قماربازی اقدام به برگزاری مسابقات با طراحی چند بخش و حضور مردان درشت اندام کرده اند و علی رغم ثبت موسسه هایی تحت عنوان فدراسیون در سطح جهان، هنوز این حرکات به دلایل فوق الاشاره به عنوان ورزش پذیرفته نشده اند و فعالان این عملیات ها برای آنکه خود را ورزشکار معرفی کنند، در وزنه برداری قدرتی تمرکز کرده اند. پای این حرکات بیش از یک دهه پیش به ایران باز شد؛ هنگامی که تلویزیون یکی از همین برنامه ها را تحت عنوان «قوی ترین مردان جهان» را نشان داد و چنین تصور شد که ورزشی تحت این عنوان وجود دارد و اقبال عمومی نیز درباره هلندی ها و فنلاندی های درشت اندامی که در این مسابقات ارابه ها و خودروهای چندتنی را می کشیدند بسیار بالا جلوه کرد. پس از چند سال نمایش قوی ترین مردان جهان از تلویزیون، عده ای به این فکر افتادند که چرا خودمان در ایران، قوی ترین مردان برگزار نکنیم و بدین ترتیب خیلی سریع این واقعه به راه افتاد، منتها به جای شرکت های اروپایی مشروب سازی و قمار، شرکت های صنعتی بزرگ اسپانسرِ قوی ترین مردان ایران یا همان «مردان آهنین» بود. هرچند فدراسیون پرورش اندام در این زمینه نقش داشت اما محور چنین برنامه، سازمان صداوسیما بود که با توجه به حجم مخاطبان این برنامه در سال های ابتدایی، تمرکز بیشتری بر برگزاری آن صورت پذیرفت و در نهایت جزو برنامه های نوروزی قرار گرفت و این مسابقه به گونه ای طراحی شد که از چند ابتدای نوروز تا چند روز پس از ایام نوروز هر شب در یکی از بهترین زمان ها برگزار می شد و اسپانسرهای این مسابقات نیز هزینه هایی بسیار کلان را پرداخت می کردند که بخشی از این درآمدها صرف برگزاری و جوایز سنگین این مسابقات و مابقی جزو درآمدهای صداوسیما می شد».

توضیح نمی دهند

هرچه که باشد براساس استانداردترین تعریف از گیرایی یک برنامه، مخاطب درباره سرنوشت هر برنامه ای تصمیم می گیرد. یکی مثل خندوانه با شعرهای عجیب و بی محتوا تبدیل به جذاب ترین برنامه صدا و سیما می شود و دیگری برنامه ای فاخر و پر از اطلاعات می سازد اما مخاطب وقعی نمی نهد. برنامه «قوی ترین مردان ایران» یا «مردان آهنین» نیز از این قاعده مستثنی نیست. مخاطب تصمیم گرفته بود این مسابقه را با وجود تمام حاشیه هایش تماشا کند اما مسئولان ترجیح دادند پخش نکنند. به همین سادگی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین برنامه های تلویزیونی فراموش شد و هیچکس آن را پیگیری نکرد. این برنامه در نوروز 98 نیز پخش نخواهد شد و مسئولان صدا و سیما نیز توضیحی درباره آن ندارند.

منبع: قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین