کد خبر: ۵۷۶۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸

خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستیم؛ این یعنی کودتا؟

تلاش چند تن از نمایندگان مجلس برای استیضاح رئیس جمهور و اظهارنظرهایی که در این میان رد و بدل شده بحث داغی را در فضای سیاسی کشور ایجاد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
اظهارات مجتبی ذوالنوری نماینده مجلس باعث و بانی جمع آوری استیضاح رئیس جمهور سر و صدای زیادی به پا کرده است. این نماینده نزدیک به جبهه پایداری خطاب به یک شخص یا شاید هم یک گروه حسابی عصبی است. شخص یا گروهی که گفته است: ذوالنوری در پشت پرده به فکر روی کار آوردن یک نظامی در این حوزه است.

ذوالنوری به خبرآنلاین و در پاسخ به این سوال که با طرح استیضاح روحانی این شائبه وجود دارد که برخی مخالفان به دنبال ایجاد یک دولت نظامی هستند چقدر این موضوع صحت دارد؟ می‌گوید: «غلط می‌کند کسی به دنبال دولت نظامی باشد و غلط زیادی می‌کنند کسانی که چنین حرفی را می‌زنند. چرند می‌گویند. عروس بلد نیست برقصد می‌گوید زمین کج است. من با چه کسی حرف زده‌ام که به دنبال دولت نظامی هستم؟ بنده طراح این استیضاح بودم. یک آدم عوضی در فضای مجازی گفته است از ذوالنور بپرسید پشت پرده‌های این طرح استیضاح و اتاق فکر آن چه کسانی هستند. چرا ذوالنور را انتخاب کرده‌اند. این فرد مشخص است که هم احمق است، هم بی تقوا.»
وی ادامه داد: «بنده خودم تصمیم گرفتم چنین طرحی را به پیش ببرم؛ نه با یک نفر در درون مجلس و نه با یک نفر در بیرون مجلس مشورت نکرده‌ام. تشخیصم این بوده است که این کار را باید انجام دهم و انجام دادم. شما ببینید اگر قرار باشد کودتا باشد در کودتا سازماندهی وجود دارد. اگر ما به دنبال کودتا هستیم پس چرا بین ما اصولگراها در درون مجلس بر سر این موضوع تفرقه وجود دارد؟ کودتا با شورش و آشوب فرق دارد. شورش و آشوب سازماندهی ندارد اما کودتا سازمان خوشه‌ای دارد یعنی نباید در آن تفرق و اضطراب دیده شود. آقای دهقان نایب رئیس کمیسیون ولایی است، اگر قرار است ما کودتا کنیم چرا این عضو فراکسیون می‌رود و علیه ما صحبت می‌کند؟! چرا بعضی‌ها آنقدر بی‌تقوا و بی‌دین و دور از مردم هستند که مشکلات را نمی‌بینند و چنین مباحثی را مطرح می‌کنند.»

مخاطب ذوالنور کیست؟

اما ادبیات تند ذوالنوری و عوضی و احمق خطاب قرار دادن شخصی که صحبت از کودتا کرده است، علاوه بر متعجب کردن مردم از به کار بردن این ادبیات عجیب و ناروا از سوی او این سوال را مطرح می‌کند که مخاطب ذوالنوری چه کسی است؟ نکند منظور او یکی از خودی‌های اصولگرا ست یا شاید هم بازهم پای یک اصلاح‌طلب یا یک فتنه گر در میان است؟ آیا اساساً ذوالنوری مخاطب خاصی در این فحاشی‌ها را مدنظر دارد؟

ذوالنوری در اظهاراتش از محمد دهقان نماینده اصولگرایی سخن می‌گوید که علیه آن‌ها در مورد استیضاح حرف زده با اینکه دهقان در جناح اصولگراست آیا ممکن است منظور ذوالنوری از این اظهارات تند همان دهقان باشد؟ پاسخ قاعدتاً منفی است چرا که حرف‌های دهقان علیه استیضاح کنندگان ارتباطی با تلاش ذوالنور و یارانش برای انجام یک کودتا و سعی برای روی کار آوردن یک نظامی ندارد. دهقان به خبرگزاری مجلس در مخالفت با ذوالنوری گفته بود: «بر فرض که ۹۸ نفر استیضاح رئیس جمهور را خواستار باشند با توجه به اینکه اکثریت قاطع مجلس با حمایت خود رئیس جمهور به مجلس آمده‌اند، لذا بعد از طرح در صحن علنی، به هیچ وجه امکان اینکه دو سوم نمایندگان یعنی ۱۹۴ نماینده به آن رأی بدهند وجود ندارد بنابراین این کار جز تلف کردن وقت کشور و ایجاد دو قطبی کاذب و بیهوده هیچ حاصلی ندارد.»

وی اضافه کرده بود: «از همه اینها گذشته برکناری رئیس جمهور از اختیارات مقام‌معظم‌رهبری است و نمایندگان در صورت طی کردن تشریفات استیضاح فقط پیشنهاد آن را به مقام معظم رهبری می‌دهند و بدیهی است که در شرایط کنونی ایشان هم از بی ثبات کردن کشور حمایت نمی‌کنند.»
اما روز گذشته ذوالنوری با مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز درباره استیضاح روحانی درگیری لفظی داشتند ولی باز هم به نظر نمی‌آید روی سخنان ذوالنوری، کواکبیان باشد.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی در تذکری گفت: «برخی‌ها برای استیضاح رئیس‌جمهور امضا جمع کرده‌اند، گفته‌اند که برخی اصلاح‌طلبان آن را امضا کرده‌اند، من می‌خواهم تکذیب کنم، هیچ اصلاح‌طلبی در مجلس موافق استیضاح رئیس جمهور نیست.»

وی ادامه داد: «ما بسیار رشیدتر از آن هستیم که استیضاح را امضا کنیم.» در این راستا ذوالنوری همان موقع جواب کواکبیان را داد و در صحن تذکر داد و گفت: «یعنی کسانی که امضا کردند، غیر رشید هستند این توهین آمیز و کنایه آمیز است.»

هدایت الله خادمی نام نماینده‌ای است که اظهار داشته است اگر روحانی استیضاح شود با روی کار آمدن کسی مانند قالیباف بود اقلاً چهار پروژه انجام می‌شد. آیا این اظهارات را می‌توان همان کودتایی که ذوالنور می‌گفت عده‌ای از آن می‌گویند توصیف کرد؟ هر چند مطمئناً مخاطب ذوالنور به هیچ عنوان خادمی هم نخواهد بود چرا که خادمی نزدیکترین رفیق او در راستای استیضاح روحانی است.

اسم نمی‌گویم اما...

به ناچار برای پیدا کردن مخاطب فحاشی‌های ذوالنور از خود او در این باره سوال می‌کنیم. مجتبی ذوالنوری در پاسخ به آفتاب یزد می‌گوید: «حرف من این است که هر که می‌گوید ذوالنوری کودتا کرد تا حکومت نظامی درست کند غلط می‌کند که این اتهامات را به من می‌زند.» از این جمله اینطور برمی‌آید که او شخص خاصی را مدنظرش نبوده و کلی سخن گفته است اما مطمئناً وقتی می‌گوید یک آدم عوضی در فضای مجازی گفته است از ذوالنور بپرسید پشت پرده‌های این طرح استیضاح و اتاق فکر آن چه کسانی هستند»

انگار که مشخصاً شخص خاصی او را عصبی کرده است. اصرار ما برای این که او نام فردی را که منظورش بوده، کیست بی‌نتیجه می‌ماند و او اظهار می‌کند: «من اسم کسی را نمی‌گویم اما ضمیر مخاطبش را پیدا می‌کند.»

مطمئناً تاجزاده یکی از مخاطبین ذوالنوری است

اما شاید یکی از نزدیکترین کسانی که بتوان آن را مخاطب ناسزاگویی‌های ذوالنوری دانست که هم در شبکه اجتماعی فعال است و هم شخص ذوالنور و بحث کودتا را خطاب قرار داده است کسی نیست جز مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب.

هم کلید رمز تاجزاده و هم کلید رمز ذوالنوری معلوم می‌کند که احتمالاً حمله توهین آمیز این نماینده مجلس اگر فقط به تاجزاده نباشد مطمئناً یکی از مخاطبین این حمله است. اما آیا تاجزاده بیراه می‌گوید؟ برای درستی یا نادرستی این موضوع می‌توان استناد کرد به سخنان هدایت‌الله خادمی.

اظهارات خادمی چه بود؟

هدایت الله خادمی یکی دیگر از نمایندگان استیضاح کننده رئیس جمهور همان کسی است که پیش از ذوالنور در گفتگویی به نقل از او آمده بود: «در صورت استیضاح روحانی اگر موفق شویم فردی مانند قالیباف بیاید، دست کم چهار پروژه را راه می‌اندازد.» تلاش برای عدم کفایت سیاسی روحانی و روی کار آوردن کسی مثل قالیباف چه مفهومی دارد؟ پس دیگر چرا باید ذوالنور اینقدر از اظهارات کسانی مثل تاجزاده عصبانی شده و با چنین ادبیاتی لب به سخن گشاید، به سراغ شخص خادمی می‌رویم و از او درباره اظهارات جنجالی خودش می‌پرسیم. وی به آفتاب یزد می‌گوید: «حرف ما کسانی که به دنبال عدم کفایت سیاسی روحانی هستیم این است که در حالی که ما هفت درصد منابع کل دنیا را داریم اگر آن را درست مدیریت می‌کردیم که دیگر وضعیت ما این نبود، بلکه آلمان و ژاپن بودیم آلمانی که هیچ منابعی ندارد غول بزرگ اقتصادی اروپاست.»

وی می‌گوید: «من نه به چپ و نه راست و پایداری کار ندارم از لیست دولت هم نیامدم که نوکری دولت را بکنم.»

از خادمی می‌پرسیم وقتی شما می‌گوئید که ما برای استیضاح روحانی تلاش می‌کنیم تا به جایش کسی مثل قالیباف بیاید چه مفهومی دارد؟ می‌گوید: «چیزی که من آن موقع گفتم این بود که وضعیت کشور بد است، بیکاری بیداد می‌کند، کلیه و قرنیه چشم می‌فروشند. تازه خیالتان را راحت کنم هنوز امروز روز خوش ماست جلوتر برویم وضعیت بدتر می‌شود. وزرا هم کاری در جهت منافع کشور نکرده‌اند. اصلاح‌طلب و اصولگرا باهم می‌گویند که دولت ناکارآمد است. اما وقتی که پای عمل می‌رسد اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند مخالفت‌شان را رسمی اعلام کنند چون برای انتخابات نگرانند و باز هم می‌خواهند در لیست‌هایی باشند که با آن به مجلس آمدند. دسته دوم مخالفان استیضاح کسانی هستند که می‌گویند وضعیت کشور حساس است ما در این ۴۰ سال چه زمانی شده که بخواهیم کاری کنیم و نگویند وضعیت حساس است؟ ما می‌گوئیم دولت مانند کسی است که دارد خانه را خراب می‌کند و نیاز به کسی است که جلو آن را بگیرد.»

وی ادامه می‌دهد: «در مورد سوال شما باید بگویم خبرنگار از من پرسید شما که می‌خواهید روحانی را از ریاست جمهوری بیندازید، چه کسی باید به جایش بیاید. من گفتم یک انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود؛ عده‌ای کاندیدا می‌شوند و از آن‌ها که تأیید صلاحیت شدند یک نفر رئیس جمهور می‌شود من که نمی‌دانم چه کسی کاندیدا می‌شود چه کسی تأیید صلاحیت چه کسی رأی می‌آورد؟ خبرنگار گفت خب حالا یک نفر را معرفی کنید من هم از میان کسانی که در گذشته بودند گفتم اگر قالیباف بود لااقل چهارتا پروژه انجام می‌داد. حالا این اظهارات من یعنی اینکه ما کودتا می‌خواهیم بکنیم و به جایش قالیباف را بیاوریم؟»

خادمی اظهار می‌کند: «ما جهان سومیم. به جای آنکه مردم، دولت را خادم خود بدانند وضعیت مان همینی است که می‌بینید. هشت سال دست این گروه خراب می‌شود هشت سال دست آن گروه. در آخر هم اکنون که ما از رفتن دولت می‌گوئیم آن را کودتا تعبیر می‌کنید.»

همیشه حساس است

وی اظهار می‌کند: «این نشد که همیشه بگوییم موقعیت حساس است و هشت سال، دولت‌ها به روی کار بیایند و جوانان دهه شصت و هفتاد که هیچ دهه هشتاد را هم به حال و روز این دو گروه دچار کنیم. چین با جمعیت یک میلیارد و دویست میلیون نفر توانسته به گونه‌ای مدیریت کند که اقتصاد جهان را در دست بگیرد. این چه مصیبتی است که ما نمی‌توانیم هفتاد میلیون نفر را مدیریت کنیم؟ و اگر هم بخواهیم کاری کنیم و از انتخابات زودهنگام بگوییم می‌گویند کودتا کرده ایم.»

از او می‌پرسیم که سیاست ایران همین الان با انتخابات زودهنگام در ونزوئلا مخالف است و آن را یک کودتا می‌داند، پس چرا نمی‌توان اقدام مشابهی که شما برای انتخابات زودهنگام در ایران تلاش می‌کنید انجام دهید را کودتا نامید پاسخ می‌دهد: «در ونزوئلا مردم به خیابان‌ها ریختند. اینجا پای مجلس در میان است و اقدام ما حق مجلس است پس شما عدم کفایت سیاسی بنی صدر را هم کودتا می‌دانید؟ این چه حرفی است؟ چرا باید ما اصلاً خودمان را با ونزوئلا مقایسه کنیم خودمان را باید با کره جنوبی مقایسه کنیم که روزی آرزو داشت ایران باشد.»

خادمی اظهار کرد: «من پارسال هم عدم کفایت روحانی را امضا کردم امسال هم امضا کردم و هر کسی هم این عدم کفایت را امضا نکند دلایل خاصی دارد. به هر حال امضا کردن عدم‌کفایت رئیس جمهور دل و جرأت می‌خواهد. اعتقاد دارم که اگر دو سال دیگر این دولت باشد کشور خسران بیشتر پیدا می‌کند. الان وزیر نفت و وزیر اقتصاد و رئیس مجلس کجا هستند؟ به چین رفتند؟ برای چه؟ برای آنکه چینی‌ها در کشور ما کار می‌کردند اما ما گفتیم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دارند با تکنولوژی و پول به ایران می‌آیند نسبت به چینی‌هایی که در تحریم‌ها پشتیبان ما بودند بی مهری کردیم، اکنون به التماس می‌گوئیم برگردید این چه مدیریتی بود که وقتی هنوز غربی‌ها نیامدند چینی‌ها را بیرون کنیم. مثل اینکه نانوایی سر کوچه تان را به خاطر آنکه می‌گویند قرار است یک نانوایی دیگر زده شود خراب کنید و آن وقت از فردا با زن و بچه‌تان دنبال نان بگردید.»

منبع: روزنامه آفتاب یزد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین