کد خبر: ۵۷۶۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲

غلبه بر ترس‌ها با واقعیت مجازی!

کودکان مبتلا به اوتیسم که نسبت به برخی موارد ترس شدید یا "فوبیا" دارند، زمان بسیار سختی را در زندگی می‌گذرانند.
آفتاب‌‌نیوز :
اما دیگرنیازی نیست که والدین این کودکان نگران باشند، چرا که پژوهشگران "دانشگاه نیوکاسل "(Newcastle University) انگلیس یک سیستم واقعیت مجازی را توسعه داده‌اند که با استفاده از آن می‌توانند مشکل فوبیا کودکان را درمان کنند.

به گزارش مدگجت، ترس شدید یا بیمارگونه که در روانشناسی به هراس یا فوبیا شهرت دارد عبارت است از نوعی بیمارگونه و پایدار از ترس در فرد که باعث اختلال در زندگی روزمره وی می‌شود. بر خلاف ترس معمولی که واکنشی زودگذر و طبیعی به یک عامل خطرناک خارجی است، هراس بیشتر ترس از قرار گرفتن در یک موقعیت خطرناک است مانند ترس از پرواز یا ماشین‌سواری. هراس‌زدگی (فوبیا)، ترس نامعقول و شدید از یک موضوع، یک موقعیت یا یک شیئ است. در واقع با اینکه فرد می‌داند ترسش نامعقول است ولی توانایی کنترل آن را ندارد و اگر در معرض آنچه که از آن هراس دارد، قرار بگیرد موجی از اضطراب، ترس شدید و حتی وحشت‌زدگی بر او چیره می‌شود و این تجربه چنان برایش ناخوشایند است که سعی می‌کند همیشه از آن مورد هراس آور دوری کند.

سیستم واقعیت مجازی که پژوهشگران توسعه داده‌اند، "The Blue Room" نام دارد. پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل این سیستم را با همکاری شرکت Third Eye NeuroTech توسعه داده‌اند.

در سیستم مذکور کاربران وارد یک اتاق مجازی ۳۶۰ درجه می‌شوند و پس از آن با قرار گرفتن در محیط‌های مختلف، با ترس خود روبرو می‌شوند.

در این سیستم نیازی به پوشیدن عینک‌های سه بعدی نیست. این سیستم به آرامی کودکان را به اشیایی که باعث ترس آنها می‌شود، نزدیک می‌کند و در همین حال نیز آنهارا قادر می‌سازد تا از طریق رایانه وضعیت خود را کنترل کنند.

پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل اظهار کردند که تاکنون ۴۰ درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم که دارای ترس شدید بودند پس از تنها دو هفته توسط این سیستم درمان شده‌اند.
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین