کد خبر: ۵۷۶۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

سلامت مردان در محاصره

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: میزان بدهی مالی، شاخص عینی برای سنجش سلامت جسمی و روانی مردان است.
آفتاب‌‌نیوز :
شهناز هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تاثیر فشارهای اقتصادی بر سلامت جسمی و روانی مردان، اظهار کرد: در بررسی‌های بعمل آمده توسط کارشناسان یکی از عواملی که بر سلامت جسمی و روانی آنان تأثیر بسزایی دارد، چگونگی وضعیت اقتصادی و مالی آنهاست، حتی گفته می‌شود که می‌توان میزان بدهی افراد را به عنوان شاخص عینی برای سنجش وضعیت روانی آنان به کار گرفت.

وی ادامه داد: وجود مشکلات اقتصادی و نبود امکانات کافی تأثیر مستقیمی در سلامت روانی و جسمی مردان دارد؛ در این راستا، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، مردانی که از وضعیت نامناسب اقتصادی رنج می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند و این امر بر سلامت روان آنها تأثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: بررسی‌های بعمل آمده وجود ارتباط میان نگرانی و سلامتی روانی و جسمی را بررسی و تأیید کرده‌اند. یکی از مهمترین انواع استرس، نگرانی ناشی از مسائل مالی است که در بسیاری از موارد موجب پیدایش مشکلات روانی اساسی در افراد شده است. این مسائل روانی اغلب خود را به صورت افسردگی، خشونت و پیدایش مشکلات جدی در روابط مابین افراد نشان می‌دهد.

هدایتی به آثار منفی فشارهای اقتصادی بر سلامت جسمی و روانی مردان اشاره کرد و افزود: این مشکلات روانی، به خودی خود موجب پیدایش بیماری‌های گوناگون جسمی در افراد می‌شوند که از جمله مهمترین این مشکلات می‌توان به سوءتغذیه، فشارخون بالا و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در میان مشکلات اقتصادی تأثیرگذار بر وضعیت سلامتی افراد، بدهکاری را نیز می‌توان یکی از مهمترین این مشکلات دانست که آثار منفی بسیاری بر وضعیت سلامت روانی و جسمی افراد دارد.

به گفته این کارشناس علوم پزشکی ساوه طی مطالعاتی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که احتمال وجود مشکلات سلامت روانی در افرادی که بدهی دارند، سه برابر بیشتر است. افسردگی، اختلالات اضطرابی و اختلالات روان‌پریشی از جمله بیماری‌های روانی شایع در افرادی است که دارای بدهی زیاد هستند. بررسی‌ها نشان داده که حتی رابطه ای قوی میان خودکشی و بدهکاری وجود دارد؛ در شرایط مساوی، در میان افراد مقروض هشت برابر احتمال خودکشی بیشتر است، علاوه براین، چنین افرادی با احتمال بیشتری ممکن است دچار اعتیاد به الکل و وابستگی به مواد روانگردان غیرمجاز شوند.

وی با تاکید بر اینکه در دنیای متغیر امروز ماهیت کار و شغل نیز در حال تغییر است، افزود: امنیت شغلی، ایجاد شرایط کاری اشتغال منصفانه و کارهای مناسب و در خور شأن افراد باعث افزایش سلامت روانی، رفاه و رضایت شغلی می شود و در مقابل، برآورده نشدن نیازهای اقتصادی، شغلی و میزان بالای بیکاری باعث بروز فشارها و تنش‌های شدیدی در مردان می‌شود که این امر سلامت آنها را به مخاطره انداخته و میزان ابتلا به بیماری‌هایی مانند سردردهای مزمن، اختلالات خواب، مشکلات تمرکز، نارضایتی شغلی، روحیه کاری پایین، افسردگی، اضطراب، بی‌حوصلگی، غیبت از کار و ترک محل خدمت را افزایش می دهد.

هدایتی تصریح کرد: البته صرف برخورداری از یک شغل همیشه ضامن سلامتی جسم و روان نیست و در این خصوص کیفیت شغلی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ارتباطات شغلی، رفتارها، پیامدها و عملکردهای شغلی، خود جزو عوامل کلیدی و مهم تأثیرگذار بر سلامت مردان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: برخی افراد به دلیل مشکلات اقتصادی به شغل‌های دوم روی می آورند که این مسئله سبب افزایش فشار کاری، استرس شغلی، اختلال خواب و اضطراب می‌شود. لازم به ذکر است که نشانه‌های فشار روانی در مردان یک شبه به وجود نمی آیند، وجود سال‌ها فشار روانی و ترکیب آنها در رقابت‌های کوتاه و بلندمدت در کنار آسیب ‌ پذیری ‌ های طبیعی مردان و رفتارها و تاریخچه زندگی آنها باعث می‌شود مردان دچار فشار روانی شوند که در صورت نداشتن برنامه ریزی درست و عدم توجه به سلامت جسمی و روحی در دراز مدت سبب افسردگی آنان می‌شود.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه با بیان اینکه مشکلات کاری، دغدغه معاش و اعتقاد به باورهای نادرست در فرهنگ سلامت مجموعه عواملی هستند که سلامت مردان را به خطر انداخته‌اند، افزود: غفلت از این موضوع، درد و رنج قابل توجه و هزینه‌های گزاف و غیرقابل اجتنابی را به وجود می‌آورد.

وی گفت: به اعتقاد کارشناسان، حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود، بر کیفیت زندگی خانواده ها نیز تأثیرگذار است. متأسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی‌کنند. آنها فکر می کنند که اگر نقش اجتماعی آنها زنده و پویاست، از سلامت کامل برخوردارند. مردان کمتر از زنان به پزشک و روانشناس جهت دریافت مداخلات درمانی مراجعه می‌کنند و اغلب مراجعات مردان به پزشک به علت بیماری‌های جدی است، در حالیکه مردان حتی با وجود احساس سلامت، باید برنامه‌ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی جهت دریافت آموزش‌هایی همچون مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فرزندپروری و اصول خودمراقبتی در سلامت روان در راستای توانمندسازی خود تنظیم کنند.

به گزارش ایسنا، در کشور ما ، از سال 1385 به پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران، هفته اول اسفندماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان انتخاب شده است. حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود و ترویج توجه به سلامتی قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زودهنگام بیماری‌های خطرناک و بدون علامت جامعه مردان، افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی بویژه از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی، توجه به نیازهای بهداشتی و آموزشی و درمانی مردان و گسترش فرهنگ همکاری درون و برون بخشی در مقوله سلامت و تمرکز بر یکی از اولویت‌های سلامت، از اهداف برگزاری این هفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین