کد خبر: ۵۷۶۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

کمپین #نه_به_چهارشنبه_سوری_خطرناک آغاز شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه کمپین #نه_به_چهارشنبه_سوری_خطرناک برای سومین سال متوالی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، گفت: مهم‌ترین هدف ما در سال جاری این است که اعلام کنیم در کنار هم بودن خانواده‌ها در حفظ آیین سنتی این شب، بسیار موثر است و خطرات را نیز کاهش می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید جلال ملکی در این باره اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های شهروندان در روزهای پایانی سال، برگزاری جشن سنتی چهارشنبه سوری است که متأسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مختلفی نظیر برخی بی‌توجهی‌ها و تبلیغات نادرست و … بیشتر از جشن، به میدان جنگ شباهت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه مدتی است که تغییر رویکرد در مورد چهارشنبه سوری ایجاد شده و در پی آن اطلاع‌رسانی در این زمینه افزایش یافت و باعث شد که این مراسم به سمت برگزاری ایمن حرکت کند. در نتیجه تغییر رویکرد مسئولان، اطلاع‌رسانی رسانه، آموزش‌های کارشناسی سازمان آتش‌نشانی، فرهنگ‌پذیری مردم و پویش‌های مردمی باعث شد که با وجود اینکه آمار کاهش حوادث چهارشنبه سوری ایده‌آل نیست، اما نسبت به سال‌های گذشته کمتر شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به کمپین #نه_به_چهارشنبه_سوری_خطرناک که توسط سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران راه‌اندازی شده است، گفت: این کمپین برای سومین سال متوالی به فعالیت خود ادامه خواهد داد، با این تفاوت که امسال شاهد اجرای این کمپین در سطح کشور خواهیم بود.

وی افزود: حدود ۱۰ روز قبل با هماهنگی مسئولان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مدیران روابط‌عمومی ۱۷ کلان‌شهر دعوت شد تا با همکاری یکدیگر طرحی را برای امسال در نظر گرفته شود. همچنین قرار شد مسئولان هر شهر در زمینه کمپین #نه_به_چهارشنبه_سوری_خطرناک با مسئولان آتش‌نشانی شهرهای اطراف و هنرمندان، ورزشکاران و… دعوت کنند تا به صورت هماهنگ این کمپین را با یکدیگر به اجرا درآورند.

ملکی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از کمپین‌هایی که پیام‌آور حذف چهارشنبه سوری بودند، استقبال نشد، ادامه داد: آئین چهارشنبه سوری از گذشته در رسوم ایرانی به اجرا در می‌آمده است. بنابراین مردم دوست ندارند که چهارشنبه سوری حذف شود، باید بپذیریم که چهارشنبه سوری بخشی از فرهنگ ما است. یکی از دلایل استقبال از کمپین #نه_به_چهارشنبه_سوری خطرناک، نیز این است که مخالفتی با برگزاری چهارشنبه سوری ندارد، بلکه با برگزاری چهارشنبه سوری خطرناک مخالف است. در سال‌های گذشته تعداد زیادی از هنرمندان، ورزشکاران، مسئولان و… از این کمپین حمایت کردند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران با اشاره به اینکه این سومین سالی است که این کمپین اجرا می‌شود، گفت: هدف ما این است که شهروندان در آستانه سال نو شاد باشند و صدمات این شب کاهش پیدا کند. ما باید یاد بگیریم که چگونه شادی لحظه‌ای ما باعث ناراحتی دیگران نشود. هدف دیگر ما نیز این است که اعلام کنیم آتش‌نشانی تهران همراه با دیگر کلان‌شهرها در این شب، کنار مردم است تا بتوانند شبی ایمن همراه با شادی و نشاط داشته باشند.

وی افزود: جوانان نیز پذیرای حذف چهارشنبه سوری نیستند و قطعاً حذف آن آزرده‌خاطرشان می‌کند، باید به این جوانان بگوییم که ما با شادی موافق نیستیم، اما با خطرهای چهارشنبه سوری مثل نارنجک‌های دست‌ساز، ترقه‌های دست‌ساز، آتش‌های خارج از کنترل و.. مخالف هستیم.

ملکی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هر سال هدفی را دنبال می‌کند و سال گذشته تاکیدمان بر این بود که شهروندان در شب چهارشنبه سوری از مواد خطرساز استفاده نکنند، گفت: مهم‌ترین هدف ما در سال جاری این است که اعلام کنیم در کنار هم بودن خانواده‌ها در حفظ آئین سنتی این شب بسیار مؤثر است و خطرات را نیز کاهش می‌دهد، مدرسه نیز جزئی از این خانواده است و معلمان نقش بسیار پررنگی در کاهش این حوادث دارند. همچنین تاکید می‌کنیم که با رعایت اصول ایمنی می‌توان جشن چهارشنبه سوری را به درستی برگزار کرد و این جشن نباید همیشه منجر به فوتی و مصدوم شدن شهروندان شود.

وی با اشاره به اینکه حوادث شب چهارشنبه سوری برای والدین تبدیل به یک دغدغه فکری شده است، گفت: در گذشته چهارشنبه سوری و رسومات این شب یکی از آئین‌های محبوب بود، اما امروزه به علت فراموش شدن رسوماتش و خطرساز بودنش، تاحدودی محبوبیت خود را میان والدین از دست داده است. برخی تصور می‌کردند با نپرداختن به چهارشنبه سوری، این آئین فراموش می‌شود، اما فراموش نشد و به مسیر انحرافی کشده شد و برای بازگرداندن آن متولیان فرهنگ باید رسم‌های شب چهارشنبه سوری را پایه‌گذاری کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه چهارشنبه سوری دغدغه فکری برای والدین شده است، گفت: این در حالی است که در گذشته یکی از آیین‌های محبوب بود، اما امروزه به علت خطرساز شدن این رسم، خانواده‌ها از آن دوری می‌کنند. در سال‌های گذشته خانواده‌ها ماه‌ها منتظر رسیدن این روز بودند و مورد علاقه خانواده بود، اما همه رسومات اصلی آن فراموش شده، متولیان فرهنگ باید این مسائل را آموزش دهند.

وی گفت: در حال حاضر باید با همکاری متولیان فرهنگی، مسئولان و انجام فعالیت‌های آموزشی چهارشنبه سوری را به مسیر اصلی خودش بازگرداند. امروز مراسم چهارشنبه سوری در آتش‌بازی خلاصه می‌شود، اما سال‌های گذشته اینگونه نبود و چهارشنبه سوری از بخش‌های متنوعی از جمله قاشق‌زنی، فالگوش ایستادن و… تشکیل شده بود که متأسفانه این بخش‌ها فراموش شده است.

ملکی با اشاره به آغاز این کمپین از شهروندان، هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران و… دعوت کرد تا پیام‌ها، هشدارها و نقطه نظرات خود در مورد چهارشنبه سوری ایمن در فضای مجازی را با هشتگ #نه_به_چهارشنبه_سوری_خطرناک به اشتراک بگذارند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین