کد خبر: ۵۷۷۴۱۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
ابتدای سال پراید ۲۴ میلیون تومان قیمت داشته اما اکنون به نزدیک ۵۰ میلیون تومان رسیده

یک مقام مسئول: پراید گران نیست!| کمترین رشد قیمت را در خودرو داشته‌ایم| هنوز بسیار جای افزایش قیمت دارد| در نهایت ممکن است مردم نخرند

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: پراید حدود ۶۰۰۰ هزار دلار صادر می‌شود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلماً قیمت آن بسیار بالاتر از نرخ‌های داخلی است. یعنی نرخ‌های داخلی هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره پیش‌فروش ایران‌خودرو و سایپا در مدت زمان بسیار کوتاه و علت این مساله گفت: این مساله نشان می‌دهد بر خلاف آنچه از ابتدای سال مرتب می‌گفتیم دولت در قیمت‌گذاری وارد نشود و اکنون این اتفاق افتاد و قیمت خودرو در بازار ۴۰ میلیون تومان است اما کسی با ثبت‌نام قبلی ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرده و در واقع ۲۰ میلیون تومان سود می‌برد.

وی اضافه کرد: خودروساز در حال ضرر کردن است و باید گفت کاری غیراقتصادی حال انجام شدن است. اگر دولت محبت و لطف کند در این بازار وارد نشود و اجازه دهد قیمت‌ها را بازار و در حاشیه بازار تعیین کنند، این مساله هم به نفع خودروساز و قطعه‌ساز است و هم به نفع مصرف‌کننده زیرا اگر تولید افزایش یابد به حتم قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مکانیزم تعیین قیمت از سوی خودروساز به میزان ۵ درصد کمتر از نرخ بازار کافی نیست پاسخ منفی داد.

او در جواب این پرسش که در این صورت چرا قیمت‌ها مداوم در حال افزایش است، گفت: فراموش نکنیم اگر کالاهایی مانند طلا، ارز، خودرو، نان، گوشت را در کنار هم مقایسه کنیم، می‌بینیم قیمت خودرو به نسبت سایر کالاها افزایش نیافته است و کمترین رشد قیمت را در خودرو داشته‌ایم.

نجفی‌منش ادامه داد: فکر می‌کنم خودروسازان تا پایان سال زیان ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیاردی داشته باشند؛ در حالی که نمی‌توانند تعهدات خود را به موقع انجام دهند و همچنین نمی‌توانند قیمت قبل سال را سامان داده و قادر به تولید نیستند و اگر پیش از سال ۹۸ تولید نداشته باشند، خودرو نیست و کمبود به وجود می‌آید با وجود تلاش فراوان، امسال شاید مجموع تولید خودرو شاید به مرز ۹۰۰ هزار دستگاه برسد؛ در حالی که سال قبل میزان تولیدات حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو بود. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا شاید به ۸۱۰ تا ۸۲۰ هزار دستگاه برسد و سایر خودروسازان نیز بتوانند ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند که رقم پایینی در مقایسه با سال گذشته است. نسبت به سال قبل شاهد کاهش تولید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور هستیم که این اعداد یعنی کاهش حدود ۳۸ تا ۴۰ درصدی تولید خودرو در کشور.

نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که ابتدای سال پراید ۲۴ میلیون تومان قیمت داشته اما اکنون به نزدیک ۵۰ میلیون تومان رسیده است. آیا ظرفیت و توان اقتصادی مردم با این قیمت‌ها همخوانی دارد، گفت: گوشت کیلویی ۳۰ تومان اکنون شده کیلویی ۱۲۰ هزار تومان. آیا همخوانی دارد؟ در نهایت ممکن است مردم نخرند. اگر اجازه دهند حاشیه بازار و خودروسازان و بازار نسبت به تعیین قیمت تصمیم بگیرند، شاید عقلانی باشد زیرا پرایدی که مثال زدید حدود ۶۰۰۰ هزار دلار صادر می‌شود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلماً قیمت آن بسیار بالاتر از نرخ‌های داخلی است. یعنی نرخ‌های داخلی هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان کرد: مشکل عمده را در خودروساز و قطعه‌ساز و … نباید دنبال کرد.

وی تاکید کرد: مشکل عمده ما، حجم نقدینگی سرگردان است. الان به طور متوسط روزی هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود و به دلیل اینکه تولید معادل نداریم در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد. زیرا نکته ساده اقصادی این است که کل حجم نقدینگی مساوی است با تولید ضرب در قیمت؛ زمانی که نقدینگی افزایش یابد و تولید افزایش نیابد در نتیجه شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی افزود: ریشه این مساله را باید در سیستم بانک مرکزی و افزایش نقدینگی و سود سپرده بالایی که به نقدینگی‌ها داده می‌شود، جست‌وجو کرد. سالی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان حداقل سود سپرده داده می‌شود که باعث فرار تولید و عدم تولید و افزایش قیمت‌ها می‌شود که در زمان‌های مختلف و کالاهای گوناگون این مساله هر از چندی قابل مشاهده است.

وی درباره قیمت تمام شده پراید و فاصله آن تا قیمت فعلی نزدیک ۵۰ میلیون تومان توضیح داد: قیمت تمام شده ساخت پراید را بنده اطلاع دقیق ندارم و خودروسازان باید پاسخ دهند اما می‌دانم ۶۰ تا ۸۰ درصد برآورد می‌کنم که نسبت به ابتدای سال هزینه ساخت افزایش باید داشته باشد زیرا قیمت مواد اولیه بیش از ۳ تا ۴ برابر شده و همچنین نرخ ارز بیش از ۳ برابر شده که می‌توان گفت بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت قطعات برای خودرو باید در نظر گرفت می‌توان گفت هزینه تمام شده این خودرو افزایش یافته است.

نجفی منش در پاسخ به این سوال که اگر ۲۴ میلیون قیمت ابتدای سال را مبنا قرار دهیم، ۶۰ تا ۸۰ درصد باید به آن قیمت افزوده می‌شد تا هزینه تمام شده فعلی مشخص شود؛ گفت: بله.

وی در مورد رقم ۶ هزار دلار برای صادرات پراید و اینکه آیا بازار توان دارد که قیمت پراید در بازار داخل به نرخ ۶ هزار دلار صادراتی برسد، بیان کرد: قیمت دستمزد، بعضی مواد و … هنوز از نرخ‌های بین‌المللی پایین‌تر است ما این مزیت را داریم تا بتوانیم قیمت تولید را پایین‌تر نگه داریم و کار دیگری که می‌توان برای تعدیل قیمت‌ها انجام داد، این است که مواد اولیه داخلی مانند فولاد، آلومینیوم، مس و… سودهای بالایی دارند و می‌توانند حالت رگولاتوری باشد و تولیدکنندگان قانع شوند، سود کمتری داشته و به قطعه سازان و خودروسازان محصولات خود را عرضه کنند که در نتیجه قیمت تمام شده خودرو پایین می‌آید زیرا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت یک خودرو را قیمت مواد اولیه تشکیل می‌دهد، اگر همت کنند و با سود ۲۰ درصد مواد اولیه تأمین و خریداری شود، به حتم قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و مشکلات ما نیز حل می‌شود.

این فعال بازار خودرو درباره کمک دولت به خودروسازان و قطعه‌سازان و میزان طلب از خودروسازان عنوان کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات ماست و قرار شد که ۴ هزار میلیارد به صورت نقدی و ۸۰۰ میلیون یورو را به صورت ارزی در اختیار قرار دهند که اکنون پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان آغاز و ۲۰ تا ۲۵ درصد آن پرداخت شده است و از مسئولان دولتی و بانک مرکزی درخواست می‌کنیم این کار را ادامه دهند و این نقدینگی را کامل پرداخت کنند زیرا باعث تنفس دوباره قطعه‌سازان خواهد شد.

نجفی‌منش درباره گلایه شهروندان از خودروسازان بابت عدم انجام تعهدات در موعد مقرر و در مقابل فروش فوری و اینکه آیا تا پایان سال این شرکت‌ها می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و آیا قطعه‌سازان توان تأمین قطعات مورد نیاز را دارند یا خیر، تصریح کرد: بر اساس مجوزهای صادر شده خودروسازان ۲۰ درصد از تولید را به صورت آزاد و ۸۰ درصد را به صورت ثبت‌نامی به فروش برسانند، پیش‌فروش‌ها از سهمیه ۲۰ درصدی است.

وی در پاسخ به این سوال که خودروسازان از نبود قطعه گلایه داشتند، آیا اکنون قطعات تأمین شده است؛ گفت: تعهدات نسبت به تولید بسیار عقب است. در سال جاری حدود ۴۰ درصد کاهش تولید داریم. البته نقدینگی مشکل مهمی است و باید گفت مشکلات دیگری نیز در این میان وجود دارد. تأمین مواد از خارج از جمله این مشکلات است زیرا در ماه‌های گذشته هرچه قطعه ذخیره داشته‌ایم برای تولید ارائه شده است. اما از این به بعد باید نقدینگی تأمین شود، هم قیمت‌ها درست شود و هم اینکه راه‌های بازرگانی هموار شود تا بتوانند آن بخش از مواد اولیه و قطعاتی که در داخل وجود ندارد را وارد کنند.

وی تاکید کرد: صنعت خودرو و کار در این بخش مشکلات زیادی دارد که امیدواریم همت کنند تا مشکلات حل شود. بیش از ۶۰ درصد از کسانی که خودرو ثبت نام می‌کنند برای مصرف خودشان نیست. برای فروش اقدام به ثبت نام می‌کنند. این افراد اگر با قیمت جدید هم خودرو پیش‌فروش شود، نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کنند؛ به طوری که در عرض یک ساعت تمام ظرفیت به فروش می‌رسد. پیام این مساله این است که نقدینگی وجود دارد که سبب افزایش تمایل خرید شده است.

وی افزود: البته باید فکری برای کسانی که درآمدهای پایین‌تری دارند، شود زیرا این عده علاقمند هستند که خودرو داشته باشند اما توان خرید ندارند بنابراین لازم است لیزینگ‌های بلندمدت راه‌اندازی شود و بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ اکنون باید وارد گود شوند تا امکان خرید خودرو برای اقشار کم‌درآمد به صورت قسطی فراهم شود. این روش در تمام دنیا مرسوم است و خودروها از محل پس‌انداز خریداری نمی‌شود بلکه از محل درآمد آتی و به صورت اقساط نسبت به این کار اقدام می‌کنند.

نجفی منش درباره این مساله که شرکت‌های لیزینگ در چند سال گذشته عملکرد خوبی نداشته و موجب متضرر شدن مردم شده‌اند، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این مساله بانک‌ها باید وارد میدان شوند و شرکت‌های لیزینگ مرتبط با بانک‌ها این کار را انجام دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
1
13
این آقای مسئول یه نگاهی هم به سطح حقوق کارگران داخل کشور هم بکند بعد پراید را ارزیابی قیمتی کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
1
8
آقای محترم لابد از خانه بیرون نرفتی یا اینکه اخبار وروزنامه را نمی خوانی لابد دم خانه شما پراید ارزانتره آبروی مملکت رفته پراید که به عراق 10 میلیون میفروشی شده 50 تومان واقعا جای تاسف وشرمساری برای مسو لین هست متاسفم مدیران بی مسولیت
ناشناس
|
France
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
0
14
یه پیشنهاد هم به ایشان من بدم دولت تعرفه رو بر داره ما بریم از خارج بگیریم شما هم صادر کنید تو‌داخل با شصت میلیون بفروشین کسی خرید خرید نخرید صادر کنید خب
اشنا
|
United States of America
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
1
11
... در خاورمیانه مثل شما پیدا نمیشه ... دومی ندارید...
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
0
9
اگر دولت دخالت نکند که شما از گرسنگی میمیرید
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
1
15
تا این ...ها سرکارند وضع ما بهتر از این نمی شود. راست می گویید مرزها را بازکنید تا خودر بیایید ان وقت ببینید کی خودروی شما را می خرد؟
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
1
آره كمپين واردات خودرو بايد آزاد گردد انهم نه با تعرفه 120 درصد بلكه با صفر درصد يا حداقل مثل مرگ بر آمريكا كه با وجود قطب بودن در صنعت خودروسازي، تعرفه واردات خودرو 25 درصد است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
1
بایستی این آقا که این حرف زده به جرم گرانفروشی محصولات سایپا اعدام شود نه سوال فکر کنم از خانه بیرون نیومده خیلی بی انصاف هستین متاسفم برای این مدیریت گل وبلبل
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
1
نجفی جان تو هم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین