کد خبر: ۵۷۷۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

انجام تمام تست‌های سازگاری ماهواره‌ها بومی‌سازی شد/تست سازگاری ۳ ماهواره در آزمایشگاه EMC

با راه‌اندازی آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی در پژوهشگاه فضایی ایران، امکان اجرای ۱۵ آزمون سازگاری سامانه‌های فضایی و ماهواره‌های تا ۱۵۰ کیلوگرمی بر اساس استاندارد آژانس فضایی اروپا در کشور فراهم شد، ضمن آنکه تست‌های سازگاری ماهواره‌ "پیام" با تجهیزات این آزمایشگاه اجرایی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
شهرام غائبی، آزمایشگاه افتتاح شده را با عنوان آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) دانست و گفت: تست‌های سازگاری از مهمترین آزمون‌هایی هستند که در حیطه فضا و ساخت و بهره‌برداری از سامانه‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: استاندارد آژانس فضایی اروپا ما را مجاب کرده است که سامانه‌های فضایی تولید شده ۱۵ نوع مختلف آزمون را پاس کند که با راه‌اندازی این آزمایشگاه همه این آزمون‌ها را در پژوهشگاه فضایی به طور کامل اجرایی می‌کنیم.

غائبی خدمات این آزمایشگاه را مشمول همه محققان کشور در حوزه فضایی دانست و یادآور شد: خدمات این آزمایشگاه را می‌توان در حوزه‌هایی چون تست استانداردهای صنایعی همچون لوازم خانگی و خودرویی تحت پوشش قرار داد.

مدیر آزمایشگاه EMC پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه انجام آزمون‌های سازگاری الکترومغناطیسی در ایران موجود بوده است، خاطر نشان کرد: با توجه به ابعاد بزرگ چمبرسازگاری الکترومغناطیس این آزمایشگاه قادر هستیم آزمون‌های متعدد را بر اساس استانداردهای آژانس فضایی اروپا اجرایی کنیم؛ از این رو این آزمایشگاه کامل‌ترین و منحصر به فردترین آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیس حوزه فضایی در کشور به شمار می‌رود.

غائبی با تاکید بر اینکه تاکنون تست‌های سازگاری الکترومغناطیسی ماهواره‌ها به صورت ناقص انجام می‌شد، خاطر نشان کرد: در این پژوهشگاه چمبر کوچک سازگاری داشتیم که همه استانداردها را پوشش نمی‌داد، ولی با راه‌اندازی این آزمایشگاه کل آزمون‌های فضایی را می‌توانیم انجام دهیم.

این محقق با بیان اینکه زمانی که ماهواره در مدار قرار می‌گیرد، فضای سختی را تجربه می‌کند و ما باید تمام این مراحل را از قبل شبیه‌سازی کنیم تا موفقیت حاصل شود، یادآور شد: بر این اساس سیاست‌گذاری ما برای افتتاح این مرکز الگوبرداری از کشورهای خارجی بوده است و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ یک مرکز AIT در سطح آزمایشگاه‌های معتبر دنیا راه‌اندازی کنیم.

غائبی ادامه داد: با راه اندازی آزمایشگاه EMC که جزئی از آزمایشگاه AIT است، برای سامانه‌های یک تن مطابق با استانداردهای بین‌المللی آماده ارائه خدمات هستیم و در حال حاضر امکان خدمات‌دهی به ماهواره‌های ۱۵۰ کیلویی را داریم.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۹۲ فاز نخست آزمایشگاه AIT راه‌اندازی شده است، خاطر نشان کرد: از سال ۹۴ برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم به استانداردهای بین‌المللی برسیم؛ از این رو در فاز اول تست‌های ماهواره "ناهید" را انجام دادیم و چند ماه قبل به مدت ۲۵ روز ماهواره "پیام" را تست کردیم.

مدیر آزمایشگاه EMC پژوهشگاه فضایی افزود: ماهواره "ظفر" را در ۶ ماه اول سال آینده تست خواهیم کرد، ضمن آنکه ماهواره‌های "پارس ۱" و "ناهید ۲" نیز از محصولات پژوهشگاه فضایی است و آزمون‌های آن در این آزمایشگاه اجرایی خواهد شد.

به گفته مدیر آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی، در قالب برنامه گسترش و توسعه پژوهشگاه فضایی ایران، کشورمان تا پایان سال ۹۹ به فناوری قطع (ابعاد) ۱۰ متر در شبیه‌سازی فضا خواهد رسید.

وی از تکمیل آزمایشگاه ارتعاشات این مجموعه خبر داد و گفت: برای آزمایشگاه آکوستیک برنامه داریم که به حد نصاب ۳۰۰ متر برسیم و امیدواریم سال بعد ماهواره‌های "ظفر"، "پارس ۱" و چندین ماهواره دیگر را در مرحله پرتاب خواهیم داشت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین