کد خبر: ۵۷۸۰۷۳
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۷

۲۰ مخالف FATF را بشناسید+عکس

استدلال اصلی این افراد این است که مشکلات کشور با اجرای این لوایح برطرف نمی‌شود. چنان که با اجرای برجام نیز مشکلات ما حل نشد. با این حال آنها راهکار مشخصی نیز ارائه نمی‌دهند ولی تاکید دارند دولت باید برای حل مشکل ناکارآمدی از خود شروع کند.
آفتاب‌‌نیوز :
لوایح چهارگانه دولت در وضعیت مبهمی به سر می‌برند. از یک سو دولت و مجلس موافق اجرای آنها هستند و در حال حاضر تنها راه برون‌رفت از بحران مالی – سیاسی ایران در نظام بین‌الملل را اجرای این لوایح می‌دانند و از دیگر سو برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تصویب این لوایح صراحتاً مخالفت کرده‌اند.

استدلال اصلی این افراد این است که مشکلات کشور با اجرای این لوایح برطرف نمی‌شود. چنان که با اجرای برجام نیز مشکلات ما حل نشد. با این حال آنها راهکار مشخصی نیز ارائه نمی‌دهند ولی تاکید دارند دولت باید برای حل مشکل ناکارآمدی از خود شروع کند.

۲۰ مخالف FATF را بشناسید+عکس

با این حال چند روز پیش حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جمع هیئت وزیران، در واکنش به معلق ماندن لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «نمی‌شود کشور را به دست ۲۰-۱۰ نفر داد و هر تصمیمی که گرفتند، بگوییم تابعیم. صاحب این کشور ملت بزرگ است حتماً ملت و بانک مرکزی و بانک‌های ما حرف خواهند زد.»

یعنی با این وضعیت مشخص است که ۲۰ نفری را که رئیس‌جمهور آنها را خطاب قرار داده، می‌توانند از تصویب لوایح چهارگانه جلوگیری کنند. امری که باعث شد تا رئیس‌جمهور خطاب به آنها بگوید: «‌چرا امروز و فردا می‌کنید؟ تصمیم‌گیر در این کشور یا دولت است یا مجلس است یا رهبری است. رهبری چند بار به من گفتند، نه یک بار، گفتند با این لوایح چهارگانه من مخالفتی ندارم.»

روحانی همچنین گفت: «‌این که رهبری است، دولت هم لایحه داده، مجلس هم تصویب کرده. پس چه کسی مخالف است؟ می‌خواهید چه کار کنیم؟ همین قدر که من حرف می‌زنم شما هم اگر معتقدید همه باید صحبت کنید و بگویید تا ما از این مشکلات عبور کنیم». صحبت‌های روحانی به وضوح به مخالفان لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره داشت. اما ۲۰ نفر مخالفی که روحانی از آنها یاد می‌کند، چه کسانی هستند و طیف سیاسی آنها چیست؟

آیت‌الله جنتی

آیت‌الله جنتی از چهره‌های حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مخالفان دولت روحانی است. او که در تیرماه امسال در اقدامی کم‌سابقه نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو را پیش از نظر شورای نگهبان خواسته بود، حالا هم با این لایحه در مجمع تشخیص مخالف است. آیت‌الله جنتی چندماه پیش در سخنانی گفته بود: «مسئله لایحه بد پولشویی بسیار عجیب و غریب است و واقعاً نمی‌دانم با چه جراتی این را محرمانه امضا کرده‌اند. اینها می‌خواهند به بهانه مبارزه با پولشویی، اطلاعات بانکی ما را به دشمن بدهند. می‌خواهند ما خودمان را تحریم کنیم». گرچه شورای نگهبان برخی از لوایح مرتبط با FATF را تصویب کرده است اما به نظر می‌رسد که نظر شخص دبیر شورای نگهبان که در مجمع هم حضور دارد چیز دیگری است.

محمد باقر قالیباف

محمدباقر قالیباف هم مانند رئیسی از شکست‌خوردگان انتخابات سال ۹۶ است. او که از کنار کشیدن برای رئیسی گلایه‌مند بود پس از انتخابات با رونمایی از نواصول‌گرایی سعی کرد تا راهش را از اصول‌گرایان سنتی جدا کند. اما این امر باعث نشد تا مخالفت با دولت روحانی را فراموش کند. او از مخالفان لوایح FATF است و معتقد است: «پذیرش عجولانه و رد چشم‌بسته دو روی یک سکه‌اند. برای گرفتن یک تصمیم بهتر باید علاوه‌بر «چرایی»، به «چگونگی» موضوع هم بپردازیم. حامیان تاکنون تصویر روشنی از وضعیت پس از پذیرش ارائه نداده‌اند. » قالیباف در آخرین اظهاراتش درباره این لوایح هم گفت: «‌در قضیه تحریم‌ها اگر مردم باشند آمریکا را دور می‌زنند اما اگر دولت‌ها باشند آب را به برجام و حل مشکل گوشت یخی را به FATF گره می‌زنند.»

سعید جلیلی

سعید جلیلی، چهره دیگر مخالف دولت در آخرین سخنرانی‌اش در دانشگاه شیراز در پاسخ به دانشجویان درباره این لوایح چهارگانه گفته است: «آنهایی که مدافع پیوستن به پالرمو و CFT هستند می‌گویند می‌خواهیم بهانه‌ها را کم کنیم! خب این مسیری است که شما یک‌بار طی کردید! چه تضمینی وجود دارد؟!» این در حالی است که مجید انصاری، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت گفته بحث پیوستن به FATF اصلاً به دولت‌های یازدهم و دوازدهم مربوط نیست، در زمان احمدی‌نژاد مطرح بود. حتی زمانی که آقای جلیلی در شورای عالی امنیت ملی بود با دستخط ایشان توصیه شده تا این کار صورت بگیرد. اما حالا سعید جلیلی از مخالفان این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

غلامعلی حداد عادل

غلامعلی حدادعادل که از اصول گرایان مخالف دولت محسوب می‌شود، در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم این مخالفت را دنبال می‌کند و یکی از مخالفان لوایح FATF است. حدادعادل در آخرین اظهارات خود درباره تصویب این لوایح گفته است: «‌آقای روحانی در روزهای اخیر گفته است که رهبر انقلاب مخالف تصویب پالرمو در مجمع هستند. اگر واقعاً اینگونه بود که ما حرفی نداشتیم ولی ایشان نظر ندادند و وظیفه جمع‌بندی و نظر نهایی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کردند و گفتند در این اشکالاتی که گرفته‌اند و مطالبی که می‌گویند «امعان نظر» کنید. چه تضمینی وجود دارد که کاری که آمریکا در قضیه برجام کرد، درباره پالرمو هم تکرار نکند و پس از انجام تعهدات ایران کاری کند که ما هیچ نفعی از پیوستن به این کنوانسیون‌ها نبریم.»

مصطفی میرسلیم

مصطفی میرسیلم هم یکی دیگر از مخالفان لوایح چهارگانه است که در انتخابات سال ۹۶ از رقبای روحانی محسوب می‌شد. او که در این انتخابات حتی حمایت حزب موتلفه را هم از دست داده بود، معتقد است: «لایحه دولت مخالف شرع و قانون اساسی است.»

او همچنین درباره برخی از نقاط مبهم لوایح FATF گفته: «با توجه به اینکه وزارت دادگستری امریکا مثلاً حزب‌الله لبنان را به عنوان گروه سازمان‌یافته جرایم فراملی اعلام کرده، نگرانی درباره موضوع یکسان دانستن گروه‌های آزادی‌بخش با گروه‌های جرایم سازمان‌یافته، با پذیرش پالرمو بسیار جدی است، زیرا ما را موظف به معاضدت قضائی درباره ارائه اسناد و سوابق بانکی و مالی و شرکتی یا تجاری می‌کند که نقطه مقابل آن متهم شدن است.»

علی اکبر ولایتی

علی اکبر ولایتی که پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد را بر عهده گرفته، از چهره‌هایی است که پیوستن به FATF را برای ایران زیان‌آور می‌داند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته: «‌FATF به صلاح کشور نیست و آن کسی برنده است که بتواند مقاومت را ادامه دهد. ما ملزم به این نیستیم هر آن چه نهادهای مالی بین‌المللی به‌ناحق درباره مسئولین جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرند را اجرا کنیم.»

احمد توکلی

احمد توکلی که در دوره هفتم مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان عضو حقوقی منصوب شده، از مخالفان تصویب لوایح FATF است. توکلی که پیش از این درباره دولت روحانی موضعی معتدلی داشت، پس از رونمایی از سازوکارهای مالی اروپا، تصمیمش درباره تصویب لوایح FATF در مجمع را تغییر داد و گفت: «درباره پذیرش FATF ابهام داشتم اما بیانیه وقیحانه اروپا و شرایط تحقیرآمیزش برای تجارت با ایران در اینستکس نشان داد در مقابل مستکبران، هرچه کوتاه بیاییم، طلبکارتر و گستاخ‌تر می‌شوند و پایانی هم ندارد. تجربه و منطق می‌گوید التماس از متکبر، معیشت را بر مردم تنگ‌تر خواهد کرد.»

پرویز داوودی

پرویز داوودی، از حلقه احمدی‌نژادی‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام است که با لوایح FATF مخالف است. او درباره این که رئیس‌جمهور در روزهای گذشته گفت که رهبر معظم انقلاب مخالفتی با لوایح مرتبط با FATF ندارند، باید گفت که بله! ایشان مخالفت نکردند ولی ما کدها و قرائن سخنان ایشان را داریم؛ ایشان در ۳۰ خرداد سال جاری در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی فرمودند: «این کنوانسیون‌ها در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز می‌شود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ۱۵۰ کشور که بعداً به آن می‌پیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند…» FATF مصداق بارز این فرمایشات مقام معظم رهبری است چون شامل موردی به نام «قدم‌های بعدی» است، یعنی تازه بعد از این که بسته کنونی تمام شد، گام‌های بعدی باید از سوی کشورها برداشته شود، حال این گام‌های بعدی چیست؟ مبهم است؛ ممکن است فعالیت‌های موشکی باشد یا مسائل حقوق بشر باشد و در کل مباحث اشاعه در آن مطرح بشود.»

احمد وحیدی

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی دولت دهم بود که به نظر می‌رسد از مخالفان تصویب لوایح چهارگانه در مجمع است. وحیدی در سخنانی انتقادی درباره این لوایح گفته: «در موضوع FATF شاهد هستیم که آنها در پوشش یک سازمان مبارزه با پولشویی یک جریان شکل‌دهنده امنیتی را به وجود آورده‌اند و در حقیقت FATF یک سازمان اقتصادی نیست بلکه یک سازمان امنیتی است. آنها با شکل دادن بهFATF می‌خواهند قدرت علمی هسته‌ای ما را کاهش دهند، لذا دشمن وقتی مشاهده کرد نمی‌تواند با قطعنامه مانع پیشرفت هسته‌ای ما شود، مسائل هسته‌ای را هم جزئی از FATF قرار دادند تا به‌وسیله اجبار در پذیرش آن، مانع پیشرفت ما شوند. »

محسن رضایی

محسن رضایی که ناکام‌ترین چهره در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری است، در مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند تأثیر زیادی در تصویب یا رد لوایح FATF داشته باشد. اما شواهد نشان می‌دهد که او هم از مخالفان این لوایح است. او پس از تمدید مهلت FATF برای ایران گفت: «مجمع عمومی FATF چهار ماه دیگر به ایران برای تکمیل توصیه‌های چهل‌گانه‌اش فرصت داد. دو سال است این سیاست‌ها را در پیش گرفته‌اند. در دو ماه گذشته به جای بحث فنی و استدلال فشارهای سیاسی و رسانه‌ای زیادی به مجمع تشخیص مصلحت وارد کردند تا تصمیم عجولانه‌ای گرفته شود. در حالی که سوالات و ابهامات زیادی درباره توصیه‌های‌FATF وجود دارد. »

آیت‌الله محمدی عراقی

آیت‌الله محمود محمدی عراقی، داماد مصباح یزدی از دیگران چهره‌های مخالف تصویب لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او که هم‌زمان در مجمع و خبرگان عضویت دارد در آخرین اظهاراتش درباره جلسه مجمع گفته بود: «به دلیل اقدامات اخیر اتحادیه اروپا دیدگاه‌های مخالفان کنوانسیون پالرمو تقویت شده است.»

او در صحبت‌هایش به تغییر نظر رئیس مجمع اشاره کرده و گفته بود: «استنباط من این است که رئیس محترم مجمع نیز نظرش نسبت به گذشته تغییر کرده بود. ۹ نفر از اشخاصی که نوبت برای صحبت گرفته بودند، نوبت به آنها نرسید و با رأی اعضا قرار شد در جلسه دیگری این موضوع بررسی شود که نماینده دولت نیز در این رابطه رأی مثبت داد؛ لذا امروز به رأی‌گیری نرسیدیم.»

محمدجواد ایروانی

محمدجواد ایروانی، یکی از استادهای اقتصاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در کارنامه خود ریاست ستاد اجرایی فرمان امام به مدت ۱۰ سال را دارد. از اظهارات او این‌گونه برمی‌آید که از مخالفان لوایح چهارگانه است. او گفته: «در اصل موضوع یعنی پالرمو اصلاً شفافیتی نیست. کشوری که مورد تحریم‌های زیادی قرار گرفته و ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، نفت ما را تحریم کرده، آیا ما هم باید بایستیم و نفتمان را نفروشیم؟ آیا باید تسلیم اینها شویم؟ ….»

ایروانی همچنین در پاسخ به موافقان این لوایح گفته: «عده‌ای دوست دارند لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو باز نشود، مرتباً برای تصویب فشار می‌آورند و مصاحبه می‌کنند. وقتی ابعاد این موضوعات به صورت کارشناسی و مبتنی بر اطلاعات واقعی روشن شود، آن موقع می‌توان به جمع‌بندی رسید.»

حسین مظفر

حسین مظفر هم به نظر می‌رسد یکی دیگر از مخالفان لوایح FATF است. او گفته:«علت مخالفت بخشی از اعضای مجمع تشخیص با تصویب پالرمو این است که معتقدند ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای که به توافقنامه برجام ختم شد نیز با وجود این که به تمامی تعهدات خود پایبند بود ولی در نهایت این توافقنامه منفعت چندانی برای کشور نداشت. از آنجا که ما در دوران تحریم هستیم، دنیای استکبار به دنبال آن است که تمامی اطلاعات مالی کشور را به‌دست آورده و به این واسطه منافذ دور زدن تحریم‌ها را مسدود کند.»

آیت‌الله موحدی کرمانی

آیت‌الله موحدی کرمانی که در سال ۹۳ پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز انتخاب شد، همواره از مخالفان دولت محسوب می‌شده است. او به طور آشکار از لوایح مرتبط با FATF و خصوصاً لایحه پالرمو انتقاد کرده و گفته: «بحث کمیسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته یا به اصطلاح پالرمو اکنون در مجمع مطرح است و خوشبختانه مجمع در حال بررسی دقیق نقطه‌های ضعف ورود به این کنوانسیون را بیان می‌کند. من در مجمع امیدوار هستم که این بحث‌ها ادامه پیدا کند و منجر به این شود که مجمع به این موضوع رأی ندهد.»

مصباحی‌مقدم

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از مهم‌ترین تشکل‌های اصول‌گرایان است که این روزها در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقام مخالفت با اظهارات رئیس‌جمهور مصاحبه می‌کند. به نظر می‌رسد مصباحی‌مقدم هم این روزها از مخالفان جدی تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت است. او چندی پیش درباره این لوایح گفته بود: «رئیسFATF مسئول میز ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده است. همین فرد در پاسخ به یک نماینده کنگره می‌گوید، بگذارید ایران به FATF کامل بپیوندد، ما ابزار لازم برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها را به دست خواهیم آورد. »

محمود احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد را می‌توان سرحلقه مخالفان دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست، هرچند، محمود احمدی‌نژاد پس از رد صلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ با همه مخالف شده و جز حلقه محدودی از یارانش، حمایت هیچ‌کدام از طیف‌های اصول‌گرا را به همراه خود ندارد. او این روزها با تمامی قوا مخالفت می‌کند و لوایح مرتبط با FATF هم جز مسائلی است که احمدی‌نژاد در استراتژی مخالفت‌هایش گنجانده است. مانند همیشه هم او تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم کشور را به ملت واگذار می‌کند و در توئیتی درباره این لوایح هم تاکید کرده: «هیچ توافقنامه بین‌المللی نباید بدون رأی و تأیید مردم ایران امضا شود.»

حسین صفارهرندی
محمدحسین صفارهرندی، که از سال ۸۴ تا ۸۸ وزیر فرهنگ و ارشاد احمدی‌نژاد بود، این روزها در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از مخالفان دولت روحانی محسوب می‌شود. او هم مانند همتایانش در دولت احمدی‌نژاد که در مجمع حضور دارند از مخالفان لوایح چهارگانه است. صفارهرندی گفته: «اعلام می‌کنم که نه‌تنها معتقدم پیوستن ایران به FATF فایده‌ای برای مردم ایران ندارد بلکه مضراتی برای زندگی و اقتصاد آنها خواهد داشت. اینکه بگوییم کالاها با پذیرفتنFATF درصد ارزان می‌شود، گروگان‌گیری معیشت و رفاه مردم با یک بازی سیاسی است و پشتوانه عقلانی ندارد. »

آیت‌الله مجتهد شبستری

آیت‌الله مجتهد شبستری، امام جمعه سابق تبریز که با حکم رهبر انقلاب در سال ۹۶ وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام شده هم را می‌توان این روزها در ردیف مخالفان تصویب لوایح مرتبط با FATF دانست. به نظر می‌رسد آن چه بیش از همه روی نظر این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأثیر داشته، صحبت‌هایی است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد؛ نکته‌ای که مجتهد شبستری خود به آن اشاره کرده و گفته: «فضای غالب در مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت با پالرمو است و هرچه زمان می‌گذرد، مخالفان پالرمو در مجمع تشخیص بیشتر می‌شود چرا که استدلال‌های متقن مخالفان پالرمو نظر برخی اعضای مجمع که پیش‌تر موافق بودند را تغییر داده است.»

سیدابراهیم رئیسی

سیدابراهیم رئیسی که نامزد اصلی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ بود، پس از شکست از روحانی به مجمع رفت تا آنجا رقابتش با دولت را پی بگیرد. حالا او از مخالفان لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در آخرین اظهارات خود گفته: «برخی می‌گویند در این جنگ‌ها باید برای ندادن بهانه به دشمن، پیمان‌ها و کنوانسیون‌های آنها را عملی کنیم. چه کسی تضمین می‌کند که دشمن همچنان به دشمنی ادامه ندهد؟ می‌گویند ما تضمین نمی‌کنیم با امضای این کنوانسیون مشکل اقتصادی حل شود. »

حسن فیروز آبادی

حسن فیروز آبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح هم از مخالفان FATF در مجمع است. او با اشاره به تضاد تعاریف جمهوری اسلامی و طراحان FATF در خصوص این کنوانسیون گفته: یکی از مشکلات اساسی ما با این کنوانسیون معنا و مفهوم تروریسم از دید غربی‌ها است. عمده ایرادی که در این کنوانسیون وجود دارد تضاد در تعاریف جمهوری اسلامی و غربی‌ها در خصوص تروریسم و گروه‌های تروریستی است. »

منبع: روزنامه سازندگی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
62
118
رای ملت اری به پالمو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
شماها حتی اسمش رو هم اشتباه میگید.
ابراهیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
یه بار از برجام بدجوری گزیده شدیم و آب خوردنمون هم درست نشد ،دوبار گزیدن دیگه کار بسیار اشتباهی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
شريعتمداري هم 196 راي اعتماد گرفته. آخوندي هم سه بار از استيضاح به مدد راي نمايندگان مردم راي اعتماد گرفت. مرده شور اين دموكراسي را....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
پس دلیل مخالفت شما فقط یک اشتباه تایپی است. پس بهتر است از اون بالا یک به یک بفرمایند fatf تا رای مخالفان تصویب شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
جالبه که توی این نظر هم مخالفای پالرمو از بیستایی که رئیس جمهور میگه بیشتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
برجامی که می گفتن ضمانت میدیم آخرش شد این. این یکی که حتی ضمانت هم نمیدن. خدا عاقبتمون رو به خیر کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
عزیزم شما چه میدونی پالرمو و FATF چی هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
73
70
تا وقتی دولت ناکارامد داشته باشیم وضع اقتصادی همینه.
محمد قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
62
62
اصلاح طلب عزیز
اول بگو ۲۰ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی و دهها تن سکه ۱ میلیونی رو به کی دادی بعد بیا طالب شفافیت شو
از این اداها در نیارید که بهتون نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
شما هم لطفا پاسخگوی دوران پدیده هزاره سوم باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
29
97
خدا وکیلی اینها چیزی در باره FATF می دانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
کلی منفعت داره؟!
خروس محله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
46
122
با یک نگاه گذرا به این لیست قابل درک است که مخالفان این لوایح همگی شکست خوردگان از آراء مردم هستند و هیچ جایگاه مردمی ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
برای همین وضع مملکت این شده دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
اگه نگاه واقع گرایانه و تخصصی این افرادی که می فرمایید جایگاه مردمی ندارند، در کشور حاکم بود وضع این نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
52
106
اگر جرات دارند با رفراندوم تكليف آنرا مشخص كنند- بي شك 99/8 درصد به آن راي مثبت خواهند داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
اصلاح طلب هستم اما خیلی به این مساله اطمینان ندارم حجم دروغی که در شهرهای کوچک به خورد مردم داده می شود غیر قابل تصور است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
مثل انتخابات 96
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
هموطن عزیز آن چه تو قصدی کردی جرأت نیست بلکه بی باکی و تهوّر است. آدم عاقل که بی باک نمی شود.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
76
64
سلام من به شخصه مطمئنم با تصویب این لوایح مصیبتمون حل که نمیشه چند برابر هم میشه
پاسخ ها
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
بدون تصویب چی؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
بله کاملا درسته اینها همش بازی سیاسی و سو استفاده ....... هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
بدون توصیب همینی هستم که هستیم. ولی با تصویب ذلیلتر و درمانده تر و آوویزونتر میشیم حتما شک نکنید.
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
39
101
این بیست نفر همگی امتحان خود را پس داده اند وهمگی مردودی ارائ عمومی هستند !! همگی از سا لها پیش باز نشسته هستند!! این افراد نمره قبولی نزد مردم ندارند... وبرای سرنوشت مردم تصمیم می گیرند!!...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
الآن جناب روحانی که مقبولیت مردمی داره چه گلی به سر مردم زده که این افراد نزدند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
نه اینکه الان روحانی قبولی آرای مردمیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
قرار بر این باشد که تو میگی ..... !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
خب که چی؟!! اصلا حرف شما درست. پس باید بیایند و بگویند تصویب کنید چون فعلا مردم این لوایح را خوب می دانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
69
20
همه انسانهای باشرف که برای خدا کار می کنند نه بغیر از خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
احمدی نژاد وقتی ازتون انتقاد میکنه چی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
26
74
باید هم مخالف باشند کارکه نمی کنند معنی بدبختی و فشار را هم در ک نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
کاملا درسته
ننالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
14
60
چون سکه گرون شده..دولت سکه نداره بهشون بده...
ننالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
11
71
اینا با هم اختلاف با هم دارند.چوبش را مردم باید بخورند.بهشون نگاه کن........خدایا به داد ملت ایران برس..اخه تا کی ..
رضا شریف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
67
30
باسلام...مصوبه fATfبه هیچ عنوان به نفع مردم ونظام نیست نباید موافق این طرح باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
26
51
اگرتصویب نشه مردم این 20نفرراهرگز فراموش نمیکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
21
50
تک تک این افراد اگر خودشان مسئول این موضوع بودند از طرفداران پر و پا قرص تصویب لایحه می شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
18
39
و البته حتما متن انگلیسی به دست شون نرسیده است و الا اگر برسد و خودشون ترجمه کنند متوجه خواهد شند که لایحه بدی هم نیست ؟؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
به دست شما رسیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
12
40
چرا صاحب منصبان بالا دست دولت همه از مردودین آراء مردم هستند ؟
منطقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
19
40
بنظر میرسه اینها مخالف دولتند نه fatf
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
23
49
هم این 20 نفر باید جواب این همه مشکلات مردم را بدن 1. صف گوشت ومرغ به مدت 6 ساعت کدوم یک از از این حضرات در صف گوشت هستند 2. حسرت بچههای مردم به میوه و و پسته و..3. خود فروشی زنها و دخترها 4. خود کشی به علت ناتوانی زندگی 5. طلاق به خاطر مشکل اقتصادی و بیکاری 6. اختلاف پدر و فرزندان به خاطر مشکلات اقتصادی و هزارن مشکل دیگه که این اقایون حتی یکی از انها را حس نکردن اره اینها تو بازی سیاسی دارن مردم را خرد می کنند ولی مطما باشید شما تاوان همه این ظلمها را می دهید چه در این دنیا چه در دنیای که شما می گید هست شما را کی انتخاب کرده تا در مورد مردم نظر بدهید مردم رئیس جمهور و نماینده انتخاب کردن شما کی هستین ؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
10
18
همان جو روانی مربوط به برجام توسط اصلاح طلبان ایجاد و کم و بیش کارساز شده. زیانهای تصویب از منافع آن به مراتب بیشتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
تصویب FATFاز ترس آب پریدن تو آتیشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
26
22
دمشون گرم دستشون را میبوسم عمرشان طولانی باد و لعنت بر خائنان و بیگانه پرستان منافق ایران فروش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
کاش چن نفر پیدا میشدن جلو این برجام لعنتی هم وای میسادن.بدجوری کلاه سرمون رفت ...
مرتضی الف
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
10
22
خدائی چند نفرشان بدون لکنت زبان میتواتتد FATF را ادا کنند .؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
تو سوادت چقدره!
چرا فکر میکنی تو با سوادی و مخالفان نظر تو بی سواد هستند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
14
27
از این 20 نفر که 9 نفرشان در ادوار مختلف یا رئیس جمهور بوده اند یا کاندیدای ریاست جمهوری.حال باید پرسد اگر هر کدام از این افراد محترم بر مسند ریاست جمهوری تکیه می زدند،باز هم اینگونه نظر می دادند؟
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
2
10
آفتاب خيلي ...كه نظرات را چاپ نمي كني
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
20
ای کاش اسامی موافقین را هم اعلام می کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
تا هر چی از دهنمون در میاد بهشون بگیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
6
19
مخالفين ترس از افشا شدن امثال رضا ضراب و بابك زنجاني هستند.خخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
2
8
چرا نظرمو نذاشتین آقای پایگاه اطلاع رسانی آفتاب؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
0
14
تو که اسامی این افراد رو زدی ..خب زحمت بکش اسامی افرادی که در موافقت برجام در سه سال قبل در محلس رای دادن هم بنویس.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
آفرین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
11
15
خدا را شکر هنوز در کشور هستند کسانی که دغدغه منافع ملت و کشور را دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
11
9
خدا را شکر هنوز در کشور هستند کسانی که دغدغه منافع ملت و کشور را دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
7
16
کاسبان تحریم میخواهند نحوه انتقال دلارهایشان به کانادا و لندن مخفی بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
کاسبان برجام اگه نمیخوان رانت خواریهاشون مخفی بمونه بیان همین الان بگن خب.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
8
8
کاش رفراندوم برگزار بشه تا مردم خودشان رای بدهند
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
3
12
همه این حرف ها در دفاع از برجام گفته شدحالا کشور تبدیل به گدا خونه شده دیگه fatf می خواد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
8
8
چرا مسئله به این مهمی را به رای عمومی نمی گذارند مگر نه اینکه عدم تصویب آن اثر مستقیم بر زندگی مردم دارد پس مردم بهترین مرجع تصمیم گیری هستند
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
6
4
منم مخالف پالرمو و fatf هستم چون این مدل قراردادها، ننگین، ظالمانه و استعماری هستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
1
0
دمشون گرم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین