کد خبر: ۵۷۸۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
/سرمقاله-نیویورک‌تایمز/

"زمان رفتن نتانیاهوست"

"نخست وزیر اسراییل شباهت‌های بسیاری به ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رییس جمهور آمریکا دارد."
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشته است: در حالیکه آخرین فصل از زندگی سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نوشته می‌شود - و ممکن است هنوز زمان زیادی تا آن مانده باشد، او را احتمالاً باید "ریچارد نیکسون اسراییل" بخوانیم: از نظر سیاسی حیله‌گر، از نظر استراتژیک زیرک اما ناکارآمد و مسموم.

این روند روز پنجشنبه زمانیکه دادستان کل اسراییل اعلام کرد که او می‌تواند نخست وزیر را به اتهام رشوه، فساد و از بین بردن اعتماد تحت تعقیب قانونی قرار دهد، بیشتر روشن شد. در مقابل نتانیاهو این تحقیقات را "تعقیب توهمات" اعلام و دادستان کل را به ضعیف بودن متهم کرد. این روند همانند رفتار دونالد ترامپ در برابر جف سشنز، دادستان کل پیشین آمریکا و تحقیقات روسیه است.

بر اساس قوانین اسراییل، این اجازه داده می‌شود که نتانیاهو با برگزاری جلسات استماع، مورد تعقیب و بازجویی قرار گیرد که این روند می‌تواند به مدت یک سال به طول انجامد. در این میان نتانیاهو هیچ تمایلی برای استعفا ندارد و امیدوار است که در انتخاباتی که قرار است در ۹ آوریل برگزار شود، به پیروزی برسد.

شاید او بتواند اما نباید پیروز شود.

این مساله نه به خاطر این است که او گناهکار است. رهبران پیشین اسراییل همانند اسحاق رابین نیز مورد بازجویی قرار گرفتند اما اتهامات وارده علیه او چندان جدی نبود. جدی‌ترین اتهام اکنون علیه نتانیاهو این است که او به یک تاجر در ازای پوشش خبری مثبت، کمک کرده است که به تصمیمات نظارتی مطلوبش دست یابد. البته هنوز روند تحقیقات در این باره ادامه دارد.

درست مانند ماجرای "واترگیت" (رسوایی نیکسون در کار گذاشتن دستگاه‌های شنود در دفتر رقیب دموکرات که با استعفای نیکسون همراه شد) که لاپوشانی و کتمان امور بود، رسوایی اصلی "بی بی گیت" (به نتانیاهو "بی بی - BiBi " گفته می‌شود) هم سرهم بندی‌های سیاسی متناقض در اسراییل است. تا ماه گذشته میلادی تصور می شد که نتانیاهو بتواند بار دیگر دوباره انتخاب شود اما با ایجاد حزب راست میانه "آبی و سفید" توسط بنی گانتس، رییس پیشین ارتش و یائیر لاپید، وزیر پیشین اقتصاد، این روند بسیار سخت‌تر شده است و تحقیقات حقوقی خطرات سیاسی را برای نتانیاهو افزایش داده است.

چندی قبل بنی گانتس گفت: انتقاد آیپک (لابی طرفدار اسراییل در آمریکا) از نتانیاهو ثابت می‌کند که نتانیاهو بار دیگر ارزش‌های اخلاقی را با هدف ماندن در قدرت زیرپا گذاشته است. نتانیاهو تا حد زیادی به هویت اسرائیل و ارزش‌های اخلاقی و روابط مهم با اقلیت یهود در آمریکا توهین کرده است.

سلطنت بی بی به نقطه پایان نزدیک شده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین