کد خبر: ۵۷۸۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳

هشدار اتحادیه اروپا به دولت ونزوئلا

فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از سوی این اتحادیه بار دیگر از خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا حمایت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
احتمال می‌رود که خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در صورت بازگشت به کشورش دستگیر شود. اتحادیه اروپا در این رابطه به دولت مادورو هشدار داد. 

فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از سوی این اتحادیه بار دیگر از خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا حمایت کرد.

در بیانیه موگرینی آمده است که هر گونه اقدامی که آزادی، استقلال عمل یا امنیت گوایدو را به خطر بیاندازد، باعث "افزایش تنش‌" خواهد شد.

نماینده اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر اینکه راه حل بحران در ونزوئلا باید سیاسی، دموکراتیک و مسالمت‌آمیز باشد، یادآور شده است که طبق قانون اساسی ونزوئلا اعضای مجمع ملی این کشور از مصونیت برخوردارند و باید مورد احترام همگان باشد.

در بیاینه موگرینی همچنین تصریح شده است که نمایندگان باید بتوانند بدون ترس، وظیفه‌ای را که به آنان محول شده اجرا کنند.

خوان گوایدو در ماه ژانویه خود را رئیس جمهور این کشور خواند و پس از آنکه دادگاهی او را ممنوع‌الخروج کرد، از کشور خارج شد و از چند کشور آمریکای لاتین دیدن کرد.

روز شنبه، ۱۱ اسفند (۲ مارس) هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا خواست، انتخابات زودرس برگزار کند.

او گفت، نباید اجازه داد که مادورو با وقت‌کشی از برگزاری انتخابات خودداری کند.

ماس از دولت‌های روسیه و چین برای حمایت از دولت ونزوئلا انتقاد کرد. این دو کشور روز پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ایالات متحده در رابطه با بحران ونزوئلا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود، وتو کردند.

دولت آلمان نیز مانند پارلمان اروپا، مجلس ونزوئلا را به عنوان "تنها ارگان مشروع و دمکراتیک" به‌رسمیت می‌شناسد و از خوان گوایدو حمایت می‌کند.

گرد مولر، وزیر همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان، اعلام کرد که برلین برای کمک به نیازمندان ونزوئلا پنج میلیون یورو در نظر گرفته است. شرط ارسال کمک‌ها، برقراری صلح و ثبات در ونزوئلا است و به گفته مولر، دولت ونزوئلا باید در این راستا از اعمال زور علیه منتقدان و مخالفان خودداری کند.

منبع: دویچه وله

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین