کد خبر: ۵۷۹۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰

نهاوندیان: 20 میلیون نفر جامعه هدف طرح بازآفرینی شهری‌اند

معاون اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری از اولویت های دولت است، گفت: 20 میلین نفر از جمعیت کشور جامعه هدف این طرح هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد نهاوندیان روز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی آذربایجان شرقی در تبریز افزود: اهمیت اجرای طرح بازآفرینی به اندازه ای زیاد است که علاوه بر وزارت راه و شهرسازی، معاونت اقتصادی ریاست جمهوری نیز به آن ورود کرده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصادی، اهمیت اجرای طرح بازآفرینی شهری با توجه به نقش آن در اشتغال زایی ببش از پیش احساس می شود.

وی در عین حال بر لزوم توجه به مقتضیات محلی در اجرای این طرح تاکید کرد.

معاون اقتصادی رییس جمهوری تشریح کرد: به دلیل اهمیت اجرای طرح های بازآفرینی شهری در نزد دولت، هم تسهیلات بانکی و هم برای افزایش و تعمیق همکاری دستگاه های مختلف دخیل در اجرای آن، آیین نامه پیش بینی شده است.

وی یادآوری کرد: در اجرای طرح های بازآفرینی شهری، برای جابجایی جمعیت از بافت های پرخطر، زمین نیاز است و با توجه به تصمیم دولت و دستور رییس جمهوری، هر جا زمین دولتی مازاد وجود دارد، باید استفاده شود.

وی تاکید کرد: تبریز می تواند پیشگام اجرای طرح بازآفرینی شهری به عنوان مصداق اصلاح اقتصادی باشد.

نهاوندیان به تاثیر اصلاح بافت های ناکارآمد در توسعه اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: دولت در این زمینه از توان خود استفاده خواهد کرد، ولی نمی خواهد تصدی گری کند، به همین دلیل بخش خصوصی باید پای کار بیاید، اما نباید توقع سود کلان داشته باشد.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز با اشاره به سکونت 750 هزار نفر از جمعیت تبریز در بافت ناکارآمد بر ضرورت آسیب شناسی در این زمینه تاکید کرد.

جمشید برزگرگفت: توانمندسازی تمام بافت شهری ناکارآمد شهری ممکن نیست و بخشی از آن نیازمند جابجایی است.

وی افزود: بخش خصوصی در زمینه بازآفرینی شهری وارد میدان شده، اما حمایت کافی نمی شود.

وی بر لزوم اعتمادسازی برای پیشرفت طرح بازآفرینی شهری تاکید کرد و گفت: بانک ها باید تسهیلات کم بهره به این طرح اختصاص دهند، زیرا با تسهیلات 18 درصدی با توجه به شرایط اقتصادی کنونی نمی توان کار کرد.

برزگر اضافه کرد: با 40 میلیون تومان تسهیلات نمی توان واحد مسکونی ساخت، بلکه باید سقف تسهیلات افرایش یابد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز با اشاره به خطرپذیری کشور در برابر حوادث غیرمترقبه گفت: برای احیای بافت های ناکارآمد نیازمند ورود مدیریت شهری هستیم و ما نیز به نوبه خود حمایت می کنیم؛ برای عملیاتی شدن تصمیمات ستاد باید از اختیارات خود استفاده کنیم و معتقدیم که هیات های اجرایی می توانند به کار سرعت بخشند.

سیدمحمدپژمان ادامه داد: تجربه این کار را در مشهد داشتیم و دیگر نیازی به مراجعه به شهرداری هم نبود؛ باید کاری کرد که مردم خودشان وارد گود شوند و می توان از مکانیزم تسهیل گران برای جذب مشارکت مردم استفاده کرد؛ درصدد رفع نارسایی ها هستیم و همه امکانات خود را برای بهبود شرایط به میدان می آوریم.

شهردار تبریز نیز با اشاره به اینکه 2400 هکتار بافت ناکارآمد در تبریز وجود دارد، گفت: گسل شمال تبریز مزید بر مشکلات این شهر شده است، ضمن اینکه بالاترین ضریب احتمال وقوع زمین لرزه را در این کلان شهر داریم. 

ایرج شهید باهر افزود: مسیرگشایی به منظور افزایش نفوذپذیری در بافت های ناکارآمد از برنامه های شهرداری است و امسال 6 طرح مسیرگشایی اجرا شد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: 150 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای بازآفرینی شهری در استان کافی نیست.

جواد رحمتی ادامه داد: از مجموع 47 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته سال جاری برای بازآفرینی شهری 27 میلیارد تومان سهم تبریز است که با توجه به وسعت بافت ناکارآمد این شهر، این رقم بسیار ناچیز است.

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهوری، در راستای یک سفر کاری در ارتباط با طرح بازآفرینی شهری در تبریز به سر می برد. 

منبع: ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین