کد خبر: ۵۷۹۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

حمله صداوسیما به دولت برای کسب محبوبیت

صدا وسیما روزهای آرامی را نمی‌گذراند و به نظر می‌رسد این روزها تقابل این سازمان با دولت ‌مردان به حداکثر میزان ممکن رسیده است. نگاهی به برنامه‌ های صدا وسیما در پوشش رویدادهای ملی و کارشناسی در سال ‌های اخیر نشان از آن دارد که رویکردهای سیاسی و جناحی بر رفتار این سازمان غلبه دارد و بیم آن می‌رود که منافع ملی قربانی اهداف سیاسی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
حملات کم‌سابقه به دولت ازجمله مخالفت شدید با مذاکرات هسته‌ای و در پی آن انکار دستاوردهای برجام گوشه‌ای از تلاش طرف مقابل است. اوضاع بازار خراب است، همه بی‌کاریم، برجام هیچ دستاوردی نداشته، رئیس‌ جمهوری می‌خواهیم که انقلابی باشد و... اینها کلید واژه‌های مصاحبه ‌های پخش شده از صدا وسیما است. در واقع صدا وسیما مدتی است با ساخت برنامه‌ های متنوع به ‌ویژه در حوزه‌های سیاسی، اندی شه‌ای و فرهنگی در هرکدام از دریچه‌ای مشخصاً به نقد دولت یا تفکرات اصلاح ‌طلبانه می‌پردازد و از سوی دیگر تا به حال مجالی برای طرح دیدگاه ‌های مخالف در نظر نگرفته است.

در مقابل حسن روحانی نیز از همان ابتدا با نگاه انتقادی به صدا وسیما وارد کارزار انتخابات ریاست‌ جمهوری شد. او بارها گفت که نباید صدا وسیما تک ‌صدایی باشد و در جایی به طعنه رسانه ملی را رسانه میلی خوانده بود. در واقع حسن روحانی تنها رئیس دولتی است که در دوران ریاست‌ جمهوری ‌اش با سه رئیس سازمان صدا وسیما مواجه شده و هیچ‌ کدام روی خوشی به دولت نداشته‌اند.

** در صدا وسیما حمله به دولت محبوبیت ایجاد می‌کند

مهدی آیتی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد صدا وسیما نسبت به دولت حسن روحانی به «ابتکار» گفت: متاسفانه صدا وسیما شرایط را به‌ گونه‌ای پیش برده است که امروز هرکسی به دولت حمله کند محبوبیت عمومی پیدا می‌کند. این یک واقعیت است. حتی خود آقای روحانی هم در یکی از سخنرانی ‌هایش همین مطلب را در مورد نمایندگان مجلس بیان کرد و خطاب به برخی از آنها گفت این افراد فکر نکنند که اگر در مصاحبه‌ ها و سخنرانی‌ های خودشان به دولت حمله کنند موجب محبوبیت آنها در حوزه ‌های انتخابیه و رای‌آوری دوره بعدی خواهد شد. اما ما می‌بینیم واقعیت همین را می‌گوید که حمله به دولت محبوبیت می‌آورد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا این دیدگاه به وجود آمده است؟ گفت: چون از نظر افکار عمومی مقصر اصلی همه مشکلات کشور قوه اجرایی و دولت حسن روحانی است. اما باید توجه داشت که قوه مجریه یکی از قوای موجود در کشور است و تنها به نظر من 30 درصد مسئول به وجود آمدن چنین شرایطی در کشور است. باید ببینیم که اختیارات و امکانات دولت چقدر است. درست نیست که وقتی دولت تنها 30 درصد از امکانات را در اختیار دارد انتظار داشته باشیم فقط دولت پاسخگوی چنین شرایطی باشد.

آیتی در ادامه تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ما سه قوه مستقل از هم نداریم، طبق قانون اساسی حدود 10 قوه داریم که این‌ها ارکان نظام هستند. یعنی در کنار سه قوه (مجریه، قضائیه و مقننه) نیروهای مسلح و سپاه پاسداران، نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان و صداوسیما، حوزه‌های علمیه، جامعه مدرسین، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان همه این نهادها قدرتمند و دارای تاثیرگذاری در نظام جمهوری اسلامی هستند. شاید بتوان گفت کمتر از 30 درصد امکانات در اختیار دولت است. اما متاسفانه آن چیزی که اکنون در جامعه باعث محبوبیت شده است حمله به دولت است.

این نماینده سابق با بیان اینکه چنین فضایی درواقع این یک محمل خوب برای سلبریتی‌ها شده است، گفت: سلبریتی‌ها با انتقاد از عملکرد دولت درواقع می‌خواهند خودشان را مردمی جلوه دهند و بر محبوبیت خود بیفزایند. شما می‌بینید در سال‌های اخیر سلبریتی ‌ها در صدا وسیما رونق روز افزونی پیدا کرده‌اند و برنامه ‌های مختلف در اختیار آنها گذاشته شده است که علت اصلی آن درآمد زیادی است که از این راه به دست می‌آید. امروز متاسفانه صدا وسیما به نوعی در حال خرید و فروش سلبریتی‌ها است. خود ستاره‌ ها نیز از این بابت خوشحال هستند. آنها به خاطر درآمد بالایی که به وسیله همین برنامه ‌های تلویزیونی کسب می‌کنند حاضر نیستند از آن چشم ‌پوشی کنند و به دنبال آن برای کسب رضایت مدیران صداوسیما حمله به دولت که یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه ‌های صدا وسیما است را در راس امور خود قرار داده‌اند.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد صداوسیما در سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: همیشه یکی از انتقادات جمهوری اسلامی به نظام قبلی، بلیت ‌های بخت ‌آزمایی بود و تمام علما و مراجع آن را حرام می‌دانستند. 

اما متاسفانه همین امر امروز در رسانه ملی ما باب شده است. امروزه قرعه‌کشی‌ها با همین ارسال پیامک‌ها و اپلیکیشن‌ ها انجام می‌شود که درواقع یک نوع قمار اسلامی را در جامعه رواج داده‌اند. رقم ‌هایی که در این برنامه‌ ها رد و بدل می‌شود میلیاردی است. مشخص است که هیچ سلبریتی حاضر نیست از این رقم‌ها صرف‌نظر کند. صداوسیما چون می‌داند سلبریتی‌ها و چهره‌های ورزشی ما در بین افکار عمومی محبوبیت دارند از این‌ها در تمام شبکه‌های تلویزیونی استفاده می‌کند.

آیتی تصریح کرد: اینجا رسانه ملی به دو هدف رسیده است؛ هم از نظر مالی وضعیت بسیار خوبی پیدا کرده است و هم اینکه به جایی حمله می‌کند که همان سوژه درواقع باعث محبوبیت آن می‌شود. وقتی دولت به این حملات واکنشی نشان نمی‌دهد و در کنار آن نظارتی بر رفتار صدا وسیما وجود ندارد نتیجه آن چیزی نیست جز کم شدن محبوبیت دولت در نزد افکار عمومی.

منبع: روزنامه ابتکار
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین