کد خبر: ۵۷۹۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵

بدون اصلاح سبک زندگی، چاقی بر می‌گردد

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان این که اضافه وزن و چاقی بدون اصلاح سبک زندگی، برگشت‎پذیر است، گفت: در زمینه کاهش وزن، اصلاح شیوه زندگی بر تمامی روش‌های درمانی اعم از رژیم درمانی، لاغری موضعی، دارو درمانی و اعمال جراحی اولویت دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
‌فتح‎الله پورعلی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: برخی‌ها ژنتیک و ارثی بودن را دلیل چاقی‌شان می‌دانند، اما اگر این ادعا درست باشد، چرا ۵۰ سال قبل، چاقی به این میزان شایع نبود؟.

وی ادامه داد: ژنتیک یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار است، اما رفتارهای تغذیه‌ای و شیوه زندگی ما می‌تواند ژن‌های چاقی را کنترل، فعال و غیرفعال کند.

وی با اشاره به تغییر اندازه وعده‌های غذایی و نوع غذای مورد استفاده در مقایسه با گذشته، اظهار کرد: افزایش مصرف قندها، شیرینی‌جات و نوشابه‌ها، غذاهای پرکالری، تماشای تلویزیون و استفاده از خودرو نیز از دیگر علل شیوع چاقی است، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که میزان دریافت انرژی افراد بیش از آن مقداری است که می‌سوزانند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان تاکید کرد: فردی شدن غذا خوردن و عدم تهیه غذا در خانه و روی آوردن به غذهای آماده و رستوران‌ها، نیز از علل زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن به شمار می‌آیند.

وی با تاکید بر نقش انرژی‌های پنهان در چاقی، بیان کرد: نوشابه‌هایی که در رستوران‌ها بر سر میز می‌آورند، با وجود حجم کوچکی که دارند، دارای قند فراوان هستند و خوردن هر قوطی نوشابه، به مثابه مصرف ۱۳ حبه قند و خوردن هر نوشابه خانواده، برابر با مصرف ۶۰ حبه قند است.

وی چاقی پدر و مادر و چاقی مادر در دوران بارداری را از عمده علل چاقی دانست و گفت: چاقی پدر و مادر، سیکل معیوبی را ایجاد کرده و باعث می‌شود تا کودکان تبدیل به بزرگسالان چاق شوند.

پورعلی در ادامه با بیان اینکه در مجموع، زنان چاق‌تر از مردان هستند، گفت: طبق آمارها زنان خانه‌دار چاق‌تر از کارمندان هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین