کد خبر: ۵۷۹۴۶۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
چرايي حملات تند شهردار سابق به رقيب انتخاباتي

صدای پای قالیباف می‌آید!

برای چهارمین بار گویا قصد بخت‌آزمایی در انتخابات را دارد. به‌ویژه آنکه مانیفست نواصولگرایی‌اش را هم تدوین کرده و حزب متبوعش یعنی «پیشرفت و عدالت ایران اسلامی» هم در حال پیشبرد آن است. محمد‌باقر قالیباف، شهردار سابق تهران، در این ماه‌های اخیر آتش توپخانه‌اش را به سمت دولتی که در رأسش رقیب انتخاباتی‌اش نشسته، نشانه رفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
مشخص است که او همه سخنان اخیر روحانی را رصد کرده و برای هر‌کدام پاسخی آماده کرده تا هر وقت تریبون به دستش رسید، تیر را رها کند؛ مثلا دیروز گفته است: «نباید ضعف مدیریتی را به تحریم گره بزنیم. چه کسی گفته با تمام دنیا کار نکنیم؟ چه کسی می‌خواهد دور ایران دیوار بکشد؟ این رابطه منطق و جا دارد.

اگر در موضع قدرت نباشیم، کاری نمی‌توانیم انجام دهیم». این کنایه او به این گفته روحانی است که اخیرا در انتقاد از مخالفان پیوستن ایران به fatf گفته بود: «اگر عده‌ای بخواهند دور کشور را دیوار بکشند، کار دولت را سخت می‌کند. ما از همه با هر ایده، خط و جناحی که هستند، خواهش می‌کنیم دور دولت را دیوار نکشید؛ چرا‌که این به نفع مردم نیست. بگذارید دولت کار خود را انجام دهد. یک دفعه هیئتی با ماشین پر‌سرعتی با عجله به سمت مرز می‌روند. به مرز که می‌رسند، تماس می‌گیرند و می‌گویند که اینجا دیوار کشیده‌اند. مگر می‌شود ما در تهران تصمیمی بگیریم و کسی که باید آن را اجرائی کند، لب مرز با دیوار مواجه شود؟ نمی‌شود. این دیوار باید برداشته شود. برخی جا‌ها دیوار نیست و تاکنون نیز نتوانسته‌اند دیوار بسازند؛ ولی جا‌هایی که دیوار است، باید برداشته شود».

روحانی در یکی از سفر‌های انتخاباتی خود در سال ۹۶ در کنایه به قالیباف گفته بود: «آن‌ها در جلسه‌ای تصمیم گرفتند در تهران پیاده‌رو را زنانه-مردانه کنند؛ همان‌طور که در محل کارشان بخش‌نامه جدایی جنسیت زنانه-مردانه را ابلاغ کردند». شهردار سابق تهران در سال ۹۳ بخش‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که بر‌اساس‌آن از مدیران ارشد و میانی این سازمان درخواست شده که تنها از مردان به‌عنوان کارمند (مسئول دفتر، اپراتور، منشی و...) استفاده کنند. بعد از اعتراض دولت و برخی فعالان مدنی به این تصمیم، قالیباف بلافاصله به نماز جمعه آمد و از این تصمیم خود دفاع کرد.

گویا بعد از گذشت دو سال همچنان از اینکه تصمیمش در شهرداری به حربه‌ای علیه خودش بدل شد، شاکی است که گفته: «یک وقت‌هایی در بحث سیاسی و جنگ روانی می‌گفتند که این‌ها می‌خواهند وسط خیابان را دیوار بکشند. خب آن را گفتید تمام شد، امروز چه معنایی دارد که می‌گویید همان‌ها نمی‌گذارند و دارند دم مرز را دیوار می‌کشند. خب آن کسی که دارد دیوار می‌کشد، ترامپ است و بین آمریکا و مکزیک دیوار می‌کشد. ما اهل دیوار‌کشیدن نیستیم. ما اهل این نیستیم که به مردم دروغ بگوییم».

دیروز قالیباف درباره گرانی گوشت هم گفته است: «آیا این ربطی به تحریم دارد؟ چرا این‌ها را به هم گره می‌زنیم؟». روحانی درباره گوشت گفته بود: «در حالی با گرانی گوشت مواجهیم که واردات گوشت و تولید آن بیش از سال گذشته بوده است. البته به خاطر گران‌شدن نهاده‌های دامی مقداری گرانی گوشت اتفاق افتاده؛ اما اگر چند دلال، بازار را به هم می‌زنند، این وظیفه همه ماست که با امید، یکدیگر را برای حل مشکلات کمک کنیم».

محمدباقر قالیباف از همان زمان انتخابات یک واژه معروف هم ابداع کرد که در این مدت هم بار‌ها بیانش کرده است. واژه چهار‌درصد‌ی‌ها. یوسف اباذری، جامعه‌شناس، به تازگی در یک سخنرانی ضمن حمله به سیاست‌های پوپولیستی محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف گفته بود: «آیا آقای قالیبافی که این شهر را ۱۴ سال بر اصول نئولیبرالی می‌چرخاند، می‌داند در انتخابات ریاست‌جمهوری نباید بگوید چهار درصد و ۹۶ درصد. یا نمی‌دانی چه اجرا کرده‌ای یا می‌دانی و داری خلاف می‌گویی.... می‌دانید تقریبا شدت نئولیبرال‌سازی در ایران بیشتر در دوره آقای احمدی‌نژاد بود».

بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدند سیاست‌های «مال‌سازی» دوران قالیباف یکی از نمود‌های بارز نئولیبرالیسم بوده است؛ اما شاید در‌حال‌حاضر جنجالی‌ترین میراث قالیباف از دوران مدیریتش بر شهرداری تهران، پرونده دست راست یا قائم‌مقامش در شهرداری، یعنی عیسی شریفی است. پرونده‌ای با موضوع مالی که به دلایلی جزئیات آن هم قطره‌چکانی منتشر می‌شود. می‌گویند «این پرونده هنوز به مرحله کیفرخواست نرسیده و در «تحقیقات مقدماتی» است».

سخنگوی قوه قضائیه به‌تازگی گفته که از بیان جزئیات پرونده معذور است. او قبلا هم گفته بود: «از آخرین وضعیت آن خبر ندارم. پرونده‌اش در دادسرای نظامی بود. نمی‌دانم که کیفرخواست صادر شده و دادگاه رفته یا خیر».

محسن هاشمی، سال گذشته در واکنش به خبر آزادی شریفی با وثیقه سنگین گفت: من هم این خبر را شنیده‌ام و احتمال می‌دهم موثق باشد. البته منبعی به من اعلام نکرده است؛ اما خیلی‌ها این موضوع را گفته‌اند. علاقه‌مندانی به این فرد وجود دارند که به گروه اصفهانی‌ها معروف‌اند که این وثیقه را برایشان تأمین کردند.

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
4
11
از محسنات کاندید شدن آقای قالیباف اینه که اسمش توی کتاب رکوردهای گینس ثبت خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
کاندید شدن قالیباف همه چیزش محسنات عزیزم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
انصافا قالیباف کاربلد و فعاله.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
عشششق است قالیبافففففففففففففففففف
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
5
7
اشتباه می کند هرگز رای نخواهد آورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
5
7
عالیییییههههه یعنی واقعا میشه بیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
3
10
بار دیگر کابوس قالیباف برای اصلاح طلبان زنده شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین