کد خبر: ۵۷۹۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

آیا روزهای پایانی مشارکت نتانیاهو و ترامپ نزدیک است؟

پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به موضوع حمایت‌های بسیار آمریکا از رژیم صهیونیستی و روابط نزدیک نتانیاهو و ترامپ پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای با عنوان ”آیا روزهای پایانی مشارکت نتانیاهو-ترامپ نزدیک است؟" نوشت: سلاح مخفی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در نبردهای دشوار وی در آستانه انتخابات اسرائیل بر هیچکس پوشیده نیست. این سلاح‏، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است.

ماه قبل بیلبوردهای بزرگی در تل آویو قرار گرفت که نتانیاهو و ترامپ را در حال دست دادن با یکدیگر نشان می‌داد و عبارت ”اتحادی از نوع دیگر" روی آن نوشته شده بود. این بیلبوردها به صورت غیرمستقیم حاوی این پیام است که رقبای نتانیاهو در انتخابات، افرادی آماتور هستند. ماه قبل چند ساعت قبل از اینکه دادستان کل اسرائیل از قصد خود برای اعلام جرم علیه نتانیاهو به سبب فساد خبر دهد، ترامپ در ویتنام به خبرنگاران گفت نتانیاهو ”فردی جدی، باهوش و قوی" است و به عنوان نخست وزیر کار خود را به خوبی انجام داده است. ­

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه نیز از استقرار گروه کوچکی از نیروهای آمریکایی در اسرائیل به صورت موقت خبر داد. تا روز چهارشنبه که نتانیاهو بر اساس قوانین تبلیغاتی از استفاده از نظامیان اسرائیلی در کمپین‌های تبلیغاتی خود منع شده بود عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به حضور خود در میان نظامیان آمریکایی را پخش کرده بود.

همه این‌ها در اسرائیل کمک بزرگی برای نتانیاهو به شمار می‌رود زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت ترامپ در اسرائیل بیشتر از سایر مناطق جهان است. اسرائیلی‌ها دلایل زیادی برای دوست داشتن ترامپ دارند: زیرا دولت ترامپ هدایای سیاسی مختلفی به نتانیاهو داده است از قبیل انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، کاهش کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین و پذیرفتن این استدلال اسرائیل که میلیون‌ها فلسطینی دیگر نباید به عنوان آواره به شمار آیند.

با اینکه سایر روسای جمهور آمریکا و نخست‌وزیران انگلیس در تاریخ با هم روابط نزدیک داشته‌اند، به گفته دیپلمات‌های کارکشته، رابطه ترامپ و نتانیاهو در تاریخ دو طرف بی‌سابقه است و شامل شباهت‌های عمیق در مسائل سیاسی آنها، رویارویی با رسوایی‌های مشابه و تقلید در نحوه تحقیر مخالفان است. این رابطه به نفع ترامپ نیز بوده است زیرا سیاست‌های نتانیاهو به نارضایتی دموکرات‌های یهودی منجر و باعث شده است ترامپ جمهوری خواهان را به عنوان تنها منبع قابل اتکای حمایت بی‌قید و شرط آمریکا برای اسرائیل نشان دهد.

البته در شرایطی که تا انتخابات ۹ آوریل اسرائیل زمان زیادی باقی نمانده است این شادی و هورا کشیدن می‌تواند آخرین شادی مشترک این دو باشد.

شکست نتانیاهو در انتخابات الان به یک احتمال جدی تبدیل شده است. حزب لیکود نتانیاهو در نظرسنجی از حزب طرفدار بنی گانتس، فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی عقب است. حتی اگر نتانیاهو برنده هم شود قادر به تشکیل کابینه نخواهد بود زیرا گانتس گفته است تا زمانی که نتانیاهو با احتمال صدور حکم قضایی روبه‌رو است با وی وارد ائتلاف نخواهد شد. 

در آمریکا، ائتلاف نتانیاهو با یک حزب حاشیه‌ای نژادپرست باعث شده است دموکرات‌ها به انتقاد شدید از وی بپردازند و نگران ضربه متقابل جمهوری خواهان هم نباشند. ظرف چند ماه نیز این احتمال هست که پرونده مطرح شده علیه نتانیاهو در نهایت وی را از قدرت کنار بزند.

در شرایط کنونی کمک‌های دولت آمریکا به اسرائیل همچنان ادامه دارد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است در تاریخ هجدهم ماه مارس به سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد. چند روز بعد از آن نیز نتانیاهو در جریان نشست لابی طرفدار اسرائیل موسوم به آیپک در آمریکا شرکت خواهد کرد و در کاخ سفید نیز دیدارهایی خواهد داشت.

شرایط به گونه‌ای جلو رفته است که تحلیلگرانی که کمک‌های ترامپ را به نتانیاهو پیگیری می‌کنند به این فکر می‌کنند که کمک بعدی وی به نخست وزیر اسرائیل چه می‌تواند باشد: آیا وی به صرف تعریف و تمجید خواهد پرداخت یا اینکه کار بزرگتری کرده و به عنوان مثال طرح مورد حمایت جمهوری خواهان را برای شناسایی حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان تصویب خواهد کرد.

تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای تاثیرگذاری در انتخابات اسرائیل نیز چیزی نیست که کسی درباره آن چیزی نشنیده باشد: جورج بوش پدر به سبب نارضایتی از نافرمانی اسحاق شامیر، در انتخابات اسرائیل با تعلیق وام‌های آمریکا به اسرائیل به اسحاق رابین کمک کرد در انتخابات اسحاق شامیر را شکست دهد. بیل کلینتون با برگزاری نشست سران کشورهای عرب و اسرائیل و نیز ترتیب دادن سفر نخست وزیر اسرائیل به کاخ سفید، ناکامانه تلاش کرد به شیمون پرز کمک کرد در سال ۱۹۹۶ نتانیاهو را در انتخابات شکست دهد. آنشل فیفر نویسنده کتاب زندگینامه نتانیاهو می‌گوید رابطه بد نتانیاهو با بیل کلینتون که به عنوان سیاستمداری طرفدار اسرائیل در نظر گرفته می‌شد باعث شد وی بعد از سه سال حضور در عرصه قدرت سیاسی اسرائیل در انتخابات بعدی شکست بخورد.

هم ترامپ و هم نتانیاهو برای بی اعتبار کردن تحقیقاتی که علیه آن‌ها صورت می‌گیرد از اصطلاح آزار و اذیت سیاسی استفاده می‌کنند. نتانیاهو در پست‌های روزانه خود در رسانه‌های اجتماعی حتی زحمت ترجمه اصطلاح ”فیک نیوز (یا همان اخبار جعلی که ترامپ زیاد به کار می‌برد) " را به خود نمی‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین