کد خبر: ۵۷۹۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰

پسر ۸ ساله‌ای که قوانین بانکی را دور زد!

در حالی که قانون تنها به مشتریان و نظام بانکی اجازه می‌دهد که هر فرد حداکثر شش حساب بانکی در یک بانک داشته باشد، یک پسر هشت ساله در بانک سرمایه ۲۴۲ حساب بانکی دارد!
آفتاب‌‌نیوز :
در چند روز گذشته پرونده تخلف بانک سرمایه و حسین هدایتی مشهور به عابر بانک فوتبال به صورت علنی آغاز و نکات قابل توجهی در این پرونده اعلام شده که سوالات بسیاری را در اذهان ایجاد کرده است که البته عامل تعجب و حیرت همگان نیز بوده است. به طور مثال در روند بررسی این پرونده اعلام شده ۲۴۲ حساب بانکی به نام یک پسر بچه هشت ساله باز شده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که اگر فردی بخواهد حساب جدیدی در بانک باز کند با وارد کردن کد ملی آن مسئولان بانکی اعلام می‌کنند که شما حساب مشابه در این بانک دارید و به نظر نمی‌رسد که نیاز به گشایش حساب جدید داشته باشید.

اما نکته مهم‌تر آن است که این اتفاق نقطه تاریکی برای سیستم بانکی است، زیرا اگر نظارت و مسئولیت پذیری بیشتری از سوی برخی کارمندان و مسئولان شعب بانکی وجود داشته باشد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

بررسی‌های ایسنا نشان از آن دارد که طبق قانون نظام بانکی هر فرد در هر بانک یا مؤسسه اعتباری می‌تواند یک حساب جاری مشترک و یک حساب جاری انفرادی، یک حساب کوتاه مدت عادی مشترک و یک حساب کوتاه‌مدت عادی انفرادی، یک حساب قرض‌الحسنه مشترک و یک حساب قرض‌الحسنه انفرادی داشته باشد که بر همین اساس هر فرد حقیقی می‌تواند در هر بانک حداکثر شش حساب افتتاح کند.

البته شرایط افتتاح حساب سرمایه‌گذاری بلند مدت متفاوت است و مشمول این دستورالعمل نمی‌شود؛ در واقع اگر اشخاص حقیقی در بانک‌ها حساب کوتاه مدت عادی داشته باشند، دیگر در آن بانک نمی‌توانند حساب مشابه افتتاح کنند. حال با توجه به این مسائل جای سوال دارد که بخش نظارتی بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها که سیستم یکپارچه و قابل رصدی دارند، چرا به گشایش ۲۴۲ حساب بانکی ورود نکرده‌اند؟!!

همکاری اقتصادی ایران و سوریه

جنگ همواره خرابی و ویرانی به همراه دارد و زمانی که پایان جنگ اعلام می‌شود کشورها به دنبال رفع مشکلات و خرابی‌ها می‌روند که در این زمینه کشورهای همسایه و دارای علم، تکنولوژی و سرمایه در این مسیر کشور جنگ زده را همراهی می‌کنند که درآمد قابل توجهی نصیب بخش خصوصی کشورهای دیگر می‌شود. در سال‌های اخیر کشور عراق و سوریه دچار جنگ شدند که بارها و بارها مقامات این دو کشور و ایران اعلام کردند که در بازسازی این دو کشور ایران نقش قابل توجهی خواهد داشت. حال با گذشت مدت زمان قابل توجهی از پایان جنگ‌های داخلی عراق و سوریه معاون امور اقتصادی و بین‌المللی اتاق تعاون ایران بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی با سوریه تاکید و ابراز امیدواری کرد: دولت‌ها به عنوان تسهیل‌گر زمینه گسترش این فعالیت‌ها را فراهم کنند.

در کنار کمک برای رفع مشکلات اقتصادی و خرابی‌های این کشور بخش خصوصی ایران باید بتوانند سهم قابل توجهی از بازار این کشور را از آن خود کنند که البته نیاز به همراهی دولت دو کشور در این زمینه بسیار احساس می‌شود.

صادرات به ازای هیچ

در سال جاری به واسطه رشد قیمت ارز به ویژه دلار قیمت انواع محصولات مصرفی و خوراکی برای مصرف کننده نهایی با رشد قابل توجهی همراه شد و این افزایش فاصله نرخ دلار و ریال عاملی شد تا تجار کشورهای همسایه برای خرید محصولات اساسی به ویژه کشاورزی به ایران ورود کنند، این افزایش تقاضا از سوی تجار دیگر کشورها و افزایش علاقه برای صادرات محصولات کشاورزی شرایط را به سمتی برد که مایحتاج کشور با کمبود مواجه شد و اقلامی همچون گوشت، پیاز، سیب زمینی و کاهو به دلیل آنکه با دلار محاسبه شدند، برای مردم ایران گران‌تر از قبل تمام شد، حال بررسی‌ها نشان از آن دارد که صادرات مایحتاج مردم فقط برای ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. این آمار نشان از آن دارد که در برخی موارد بهتر است درهای صادراتی کشور بسته شود تا نیاز مردم کشور رفع شود و گرانی دو چندان قدرت خرید مردم را تهدید نکند.

حقوق ۳ تا ۴ روز کارگران، یک کیلو آجیل

یکی از بازارهایی که تحت تأثیر افزایش قیمت دلار و افزایش تقاضا برای صادرات دستخوش تغییر قرار گرفت، بازار آجیل بود؛ بازاری که قیمت هر کیلو پسته را تا حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش داد و عاملی شد که از سبد خانوار برای شب یلدا و شب عید خارج شود در کنار آن نیز دیگر اقلام آجیل همچون تخمه جابونی به قیمتی در حدود ۳۵ هزار تومان رسیده و این در حالی است که قیمت هر کیلو از این محصول در سال گذشته و ابتدای سال در حدود ۱۶ هزار تومان بود.

حال با این اوصاف میانگین قیمت آجیل شب عید ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان اعلام شده که در این مورد باید کیفیت اقلام مختلف آجیل مورد بررسی قرار گیرد زیرا به طور حتم آجیل درجه یک بیش از این ارقام قیمت دارد اما ناگفته نماند چرا باید شب عید یک ایرانی که بسیاری از اقلام مصرفی در خاک خود تولید می‌شود و برای آن آب و خاک بسیاری صرف می‌شود باید محصولات مصرفی را با قیمت قابل توجهی خریداری کند، در این شرایط به طور حتم ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان رقم منطقی و کمی نیست و این مبلغ حقوق ۳ تا ۴ روز یک کارگر است.

کدام نمایشگاه‌های فصلی غیرقانونی است؟

با توجه به اتفاقات رخ داده در سال جاری با وجود آنکه رکود بازار را فراگرفته است و اتاق اصناف تهران معتقد بود که نباید نمایشگاه فصلی در سطح شهر تهران برگزار شود، به دستور استانداری تهران سه نمایشگاه در بوستان ولایت، مصلی و فرهنگسرای خاوران برگزار شده است، اما ماجرای برگزاری نمایشگاه‌ها به اینجا ختم نمی‌شود و برخی افراد در گوشه و کنار شهر به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی پرداخته‌اند که به گفته قاسم نوده فراهانی- رئیس اتاق اصناف تهران این اقدام خلاف قانون و دهن کجی به قانون است.

خوب و بد مالیات سیگار

قیمت سیگار در چند روز گذشته روند صعودی به خود گرفت که بررسی‌های ایسنا، نشان از آن داشت این افزایش قیمت به دلیل کاهش عرضه از سوی شرکت‌های پخش بوده تا حجم محصولات دلالان را در بازار کاهش دهند و بازار سیگار را در اختیار خود بگیرند.

حال در شرایط فعلی موضوعی در مورد اعمال مالیات بر دخانیات منتشر شده که برخی بر این باورند که این موضوع افزایش حجم قاچاق و گرانی محصول داخلی را به همراه خواهد داشت و برخی دیگر بر این باورند که اینگونه رفتارها در نهایت منجر به کاهش مصرف سیگار در کشور نمی‌شود.

افزایش حقوق نخواستیم؛ قدرت خرید گذشته بازگردد

در یک ماه اخیر که روزهای پایانی سال پشت سر گذاشته می‌شود جلسات متعددی برای تعیین نرخ دستمزد و حقوق کارگران برگزار شده که به نتیجه نهایی نرسیده و حتی برخی از این جلسات حتی برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شده است، حال ناصر چمنی- نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان این که جامعه کارگری دنبال افزایش دستمزد نیست، گفت: تنها خواسته کارگران این است که قدرت خریدی که اسفند ماه سال گذشته داشتند به آنها برگردد.

این گفته چمنی در حالی مطرح می‌شود که قدرت خرید تمام اقشار جامعه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، برای کمک به شرایط معیشتی کارگران و عموم خانوار ایرانی برخی افراد پیشنهاد بازگشت کوپن را داده‌اند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

چشم ساکنان به جمال پردیس روشن می‌شود؟

دولت قبل کلنگ حدود ۸۱ هزار واحد مسکن مهر پردیس را در سال ۱۳۹۱ به زمین زد و قرار بود ۱۸ ماهه به متقاضیان تحویل دهد اما فقط ۶۳۰۰ مورد را واگذار کرد و رفت. پس از آن با توجه به تعهدات ایجاد شده، روند این پروژه هرچند آهسته توسط دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه یافت. تا کنون بیش از ۳۰ هزار واحد افتتاح شده و ۴۰ هزار واحد در مرحله نازک کاری قرار دارد. از این تعداد نیز قرار است تا پایان سال ۵۰۰۰ مورد افتتاح شود. البته روند واگذاری واحدها هم‌اکنون نیز بدون اعلام رسانه‌ای انجام می‌شود. به طور مثال در روزهای گذشته ۵۵ واحد در فاز ۵ به متقاضیان تحویل شد. با این حال گفته می‌شود واگذاری واحدها در ماه‌های آینده سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و پرونده واحدهای مسکونی پردیس تا پایان سال آینده بسته می‌شود. حال با توجه به اطلاعات به دست آمده از پردیس طی ماه‌های اخیر حاکی از آن است که واحدهای مسکونی و پروژه‌های زیربنایی این شهر جدید روال مناسبی پیدا کرده و مسؤولان وعده داده‌اند تمامی واحدهای مسکونی بجز آنها که دچار مشکلات حقوقی هستند را تا پایان سال ۱۳۹۸ تحویل دهند.

توزیع اسکناس نو در شعب منتخب

با نزدیکی به روزهای پایانی سال و ایام منتهی به عید غدیر میزان تقاضا برای اسکناس نو و تا نخورده به شدت افزایش می‌یابد که بانک مرکزی با همکاری برخی از بانک‌ها به عرضه اسکناس نو با شرایط خاصی می‌پردازد و در سال جاری این اتفاق نیز از چهارشنبه ۲۲ اسفندماه تا روز دوشنبه ۲۷ اسفندماه در شعب منتخب رخ خواهد داد، در سوی دیگر بازار نیز دلالان اسکناس نو در تمام ایام سال به عرضه اسکناس نو می‌پردازند.

دلار و یورو همچنان در مسیر ارزانی

دلار و یورو از ابتدای هفته جاری روند نزولی به خود گرفته و این روند نزولی در روز جاری نیز ادامه داشته و کار را به جایی رسانده که دلار با اندکی کاهش وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شده است. شعب ارزی بانک‌ها امروز (۲۰ اسفند) هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۵۷۶ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته که ۱۲ هزار و ۷۷۱ تومان بود، حدود ۲۰۰ تومان کاهش قیمت دارد.

قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۲۷ تومان است که نسبت به روز گذشته با کاهش بیش از ۲۰۰ تومانی همراه است. همچنین امروز قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۳۱۹ تومان اعلام شده است.

به این ترتیب، قیمت خرید ارز در بانک‌ها در سه روز اخیر روند کاهشی داشته است و با توجه به اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی از بازگشت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان خبر داده بود، ممکن است این تغییرات کاهشی قیمت، تحت تأثیرات صحبت‌های همتی و به تبع آن سیاست‌های ارزی این بانک باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین