کد خبر: ۵۷۹۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد:

به دستور رهبری موظف شده‌ایم تمامی انبارها را از کالاهای استراتژیک پر کنیم/14 میلیارد دلار برای تامین گوشت در نظر گرفته ایم/از هر راهی برای به زانو درآوردن این ملت استفاده می کنند

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اعتقاد داریم باید متناسب با زمان برای کشور برنامه داشته باشیم و وظیفه سازمان برنامه و بودجه، تهیه برنامه است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدباقر نوبخت در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی که در محل کارخانه کویر تایر بیرجند برگزار شد افزود: بعد از برجام کشورها، روسای جمهور و مقامات برای سرمایه گذاری در ایران صف کشیده بودند و حداقل سه جلد برنامه برای همه استان ها و کشور مهیا کردیم اما بعد از تحریم ها 12 جلد برنامه مشاوره ای تقدیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا شد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی گفت: بعد از اینکه نظر مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه بود برنامه دیگری در چهار محور، 12 بسته و 34 برنامه برای این کار مهیا کردیم. 

معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: با همه مصائب و مشکلاتی که وجود دارد، حق نداریم همیشه از مشکلات بگوییم همانطور که در سفر به جنوب کرمان در جمع تعدادی از صادرکنندگان در خصوص وضعیت ارزی سخنانی مطرح کردیم که رسانه های خارجی با صدای بنده مشکلات را زیاد مطرح کردند. 

وی افزود: امروز با توجه به اینکه در حوزه های مختلف بسیار گرفتارم اما تصمیم گرفتم به استان مرزی خراسان جنوبی سفر کنم لذا آنچه در بخش تسهیلات، اعتبارات و ارزی بیان شد به آن عمل خواهیم کرد. 

نوبخت گفت: به دستور مقام معظم رهبری و دوراندیشی های ایشان موظف شده ایم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تمامی انبارها را از کالاهای استراتژیک پر کنیم. 

وی با بیان اینکه یکی از ذخایر ما دام های مولد است ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران کشوری با بدخواهان زیاد است که بایستی از نظر امنیت غذایی ضریبی برای کشور قایل شویم. 

وی گفت: صحبت هایی توسط اتحادیه دامداران استان خراسان جنوبی در خصوص وضعیت گوشت مطرح شد و خوشحالیم که در استان در این زمینه به ما طرح ارایه شود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: شنیدن این موضوع که دام مولد از کشور خارج می شود، بسیار سخت است و برای امسال 13 میلیارد دلار و سال آینده 14 میلیارد دلار به منظور ترفیع مردم در تامین گوشت در نظر گرفته شده است. 

وی با اشاره به اینکه دشمن از هر راهی برای به زانو درآوردن این ملت بزرگ می خواهد استفاده کند افزود: دشمن نمی خواست 40 سالگی انقلاب را ببینیم اما مردم از همیشه باشکوه تر به میدان آمدند. 


** خواسته ها را به درستی بیان کنیم 
وی با بیان اینکه با جنس صحبت های نمایندگان مجلس آشنا هستم گفت: نمایندگان استان در این نشست کاستی ها را بیان کردند و این فن بیان است تا همکاری طرف مقابل را جذب کنند اما نمایندگان را درک می کنم بر اثر فشارها و مطالبه گری مردم اینگونه سخن می گویند. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه نحوه بیان مطلب موثر است گفت: فراموش نکنیم در نظام اسلامی آموزه های قرآنی می گوید چگونه حرف بزنیم و ما موظف هستیم به جای تحقیر، همدیگر را تشویق کنیم حتی در قرآن آمده در مجادله هم باید کلمات احسن به کار گرفته شود. 

وی بیان کرد: از روش خلق محمدی باید استفاده کرد بنابراین می توانیم همه مسایل و خواسته ها را به درستی بیان کنیم بدون اینکه طرف مقابل را تحریک کنیم همانطور که در قرآن آمده شیطان مهیاست از این کلمات دشمنی بیافریند لذا باید تلاش کنیم همه خواسته ها را به نحو مناسب بیان کنیم. 

** برنامه مکتوب برای خراسان جنوبی 
نوبخت گفت: در سفر به خراسان جنوبی برای حوزه های صنعت، کشاورزی و خدمات برنامه مکتوب آورده ایم و حداقل 706 میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شده است. 

وی ادامه داد: همچنین 660 میلیارد تومان تسهیلات، 70 میلیارد تومان برای وجوه اداره شده و یارانه سود و 76 میلیارد تومان برای کمک های بلاعوض استان خراسان جنوبی در نظر گرفته شد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: احداث 10 هزار واحد مسکونی در استان با همکاری کمیته امداد تا دهه فجر یا اسفند سال 98 به بهره برداری خواهد رسید. 

وی گفت: بخش مسکن می تواند به جهت وابستگی به سایر بخش ها اشتغال و سایر بخش ها را تحریک کند و در این زمینه حداقل 500 میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه گذاری خواهیم کرد که به غیر از ارقام سایر بخش ها خواهد بود. 

نوبخت بیان کرد: همچنین حدود 940 میلیارد تومان برای زیرساخت های خراسان جنوبی در قالب برنامه کوتاه مدت دو ساله در جهت توسعه استان استفاده خواهیم کرد که حداقل 560 میلیارد تومان آن برای توسعه راه ها و راه آهن خواهد بود. 

وی افزود: در این نشست کاستی ها و ظرفیت های استان در کنار یکدیگر توسط بخش خصوصی و دولتی بیان شد که بسیار خوب است و ما نیز منابعی در بخش های مختلف برای استان در نظر گرفته ایم. 

معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد این سازمان برنامه اعتباری را برای استان مشخص و تهیه خواهد کرد که در شورای برنامه ریزی استان تشریح می شود. 

وی گفت: بعد از دیدن برخی صحنه های زیبا از طبیعت، وضعیت صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات استان لذت بردم اما آن را به مثابه اینکه استان گل و بلبل است و مشکل ندارد، تلقی نکردم. 

نوبخت افزود: در این نشست مباحثی در خصوص جاده پرخطر بیرجند - قاین، محدودیت ها، ضرورت تجهیز مرزها، کمک های فنی و اعتباری مورد نیاز، مشکل آب، باروری ابرها و غیره مطرح شد که اقدامات لازم برای این موضوعات انجام خواهد گرفت. 

وی از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: امروز در شورای اقتصاد رقم هر کیلوگرم گندم از 1470 تومان به 1700 تومان افزایش یافت. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: به معادن کوچک استان خراسان جنوبی که نیاز به ماشین آلات دارند توجه بیشتری خواهیم داشت. 

وی ظرفیت گردشگری استان را مناسب و خوب دانست و اظهار داشت: برنامه ویژه ای برای گردشگری خراسان جنوبی داریم که مکتوب ارایه خواهد شد. 

نوبخت گفت: صندوق توسعه ملی با اساسنامه ای که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد اداره می شود البته دبیرخانه و هیئت امنای آن در سازمان برنامه و بودجه است اما ضوابطی برای پرداخت منابع وجود دارد. 

وی به مطالبه 200 میلیون دلاری فعالان اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم تا همین سقف به استان کمک کنیم در صورتیکه طرح های توجیهی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و سایر ارایه شود. 

معاون رئیس جمهوری بیان کرد: منابع صندوق توسعه ملی بلاعوض نیست بلکه تسهیلات می دهد لذا آمادگی داریم تا این دستور را بدهیم تسهیلات بیشتری به استان پرداخت شود چون اعتقاد داریم این استان از ظرفیت های لازم برخوردار است. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه معاونان و مدیران ارشد این سازمان شامگاه دوشنبه وارد فرودگاه بیرجند شد و مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت. 

محمدباقر نوبخت در سفر دو روزه به استان، ضمن بازدید از مناطق کمتر توسعه یافته، دیدار با فعالان حوزه اقتصادی و بررسی مسائل و مشکلات، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان حضور پیدا می کند. 

منبع: ایرنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین