کد خبر: ۵۸۰۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

ضرورت شناسایی زودهنگام اختلالات روحی روانی در مراحل اولیه بارداری

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شناسایی زودهنگام اختلالات روحی روانی در مراحل اولیه بارداری ضروری است.
آفتاب‌‌نیوز :
ثریا احسان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: در راستای حمایت روانی مادران باردار کارگروه‌های مختلفی را  تشکیل داده‌ایم.

وی اضافه کرد: در طرح حمایت روانی مادران باردار که مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی لرستان و سیرجان برگزار خواهد شد با هدف ترویج زایمان طبیعی از طریق حمایت‌های روحی روانی به مادران باردار است.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه اهمیت ابعاد روان‌شناختی و حالات هیجانی مؤثر در دوران بارداری می‌تواند رشد فیزیکی و روانی جنین در طول ماه‌های بارداری و حتی بعد از تولد را تحت تأثیر قرار دهد، بیان کرد: بارداری واقعه مهمی برای زنان محسوب می‌شود و حتی استرس ناشی از تولد اولین فرزند در جدول استرس‌های روانی و اجتماعی جزو استرس‌های شدید طبقه‌بندی می‌شود ازاین‌رو در این دوران احتمال بروز حالت‌هایی مانند اضطراب، افسردگی، ترس مرضی و وسواس برای مادران باردار زیاد است.

احسان‌پور اظهار کرد: شناسایی زودهنگام این اختلالات در مراحل اولیه بارداری و انجام مداخلات روان‌پزشکی و روان‌شناختی مناسب از  بروز مشکلات متعددی که در آینده  برای کودک ایجاد می‌شود، جلوگیری خواهد کرد.

وی در مورد بازه انجام مداخلات روان‌پزشکی و روان‌شناختی گفت: این بازه پیش از بارداری، حین بارداری، حین زایمان و پس از زایمان در نظر گرفته می‌شود.

احسان‌پور با بیان اینکه هدف اکثریت برنامه‌های آموزشی روانی تولد، زنان هستند ولی در سال‌های اخیر از مردان انتظار می‌رود که نقش بسیار فعالی در تولد و مراقبت از بچه به عهده بگیرند، اضافه کرد: همچنین مطالعات متعدد شیوع اختلالات روان‌پزشکی ازجمله اضطراب و افسردگی پس از زایمان را در میان پدران گزارش کردند ازاین‌رو حمایت از پدران موضوع مهمی بوده و نقش عمده‌ای در بهداشت روان مادران و فرزندان قبل از تولد و بعد از آن است.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه آموزش روانی به والدین برای تغییرات دوران بارداری و کمک به آن‌ها جهت سازگار شدن با این تغییرات است، افزود: این تغییرات در تصور مادر نسبت به خود و تغییر عقاید و ارزش‌ها، اولویت‌ها و الگوی رفتاری، عدم توجه به همسر و سایر فرزندان به دلیل تمرکز مادر بر خود، تغییر در میل جنسی یا کاهش آن به دلیل ترس از سقط و آسیب جنسی، کاهش فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی به دلیل تغییر شکل ظاهری، ایجاد مشکلات مالی، اجتناب از تعهدات خانه‌داری وظایف و نقش‌های معمول به دلیل تغییر در وضعیت جسمی و روانی مادر، در کل نگرش زن و شوهر نسبت به تغییرات جسمی و عاطفی باعث بروز مشکلات و تعارض می‌شود.

احسان‌پور در مورد آموزش مهارت‌های زندگی به والدین عنوان کرد: این آموزش شامل مدیریت استرس، تقویت سلامت جسمی و روانی، تقویت و افزایش اعتمادبه‌نفس و احترام به خود، تقویت روابط بین فردی، مدیریت هیجانی و آموزش حل مسئله است، آموزش این مهارت‌ها موجب ارتقاء سطح سلامت روان مادران شده و از بروز مشکلات رفتاری و اختلالات روانی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

وی در مورد آموزش مهارت‌های فرزندپروری و کمک به والدین جهت پذیرش نقش والدین گفت: در این آموزش به والدین کمک می‌شود نقش خود را در تربیت فرزند مشخص کند همچنین مهارت‌های آن‌ها ارزیابی و نگرانی آن‌ها بررسی و به والدین کمک می‌شود با مراحل رشد کودکان و اختلالات و مشکلات هر مرحله رشدی آشنا شده و نحوه برخورد با این مشکلات آموزش داده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین