کد خبر: ۵۸۰۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹

میلیاردها تومان از حساب بیمه شدگان به دست پزشکان افتاده

فعالان کارگری بر لزوم حفاظت از منافع بیمه شدگان تامین اجتماعی تاکید کردند و گفتند: طرح اصلاحات پارامتریک، یک طرح استثماری است.
آفتاب‌‌نیوز :
نشست کمیته‌های بیمه و درمان اتحادیه‌های پیشکسوتان جامعه کارگری سراسر کشور با مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران در اداره کل درمان تامین اجتماعی استان تهران برگزار شد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور) در این نشست با تاکید بر اینکه باید ساختار مدیریتی تامین اجتماعی را جوان کرد، گفت: در این سازمان کارگران ذینفع هستند و ما باید از اموال آ‌نها که با ریختن عرق جبین حاصل شده صیانت کنیم. در این میان افراد جوان و نخبه می‌توانند کمک بسیاری به سازمان تامین اجتماعی بکنند.

وی افزود: ما نباید اجازه دهیم به افراد من غیرالحق در سازمان تا مین اجتماعی ادعای ذینفع بودن بکنند.

وی با بیان اینکه مجموعه سازمان تامین اجتماعی و تحولات درونی آن را رصد می‌کنیم، گفت: ما از سازمان تامین اجتماعی مطالبه‌گری می‌کنیم. وزارت بهداشت در دوره آقای قاضی‌زاده هاشمی بیمارستان‌های تامین اجتماعی را تحریم کرد.

در ادامه عدلی (مدیر کل درمان تامین اجتماعی استان تهران) به شرح توضیحاتی در مورد ساختار درمان سازمان تامین اجتماعی و خدمات آن پرداخت.

وی گفت: تکمیل بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی فیاض بخش سرعت گرفته است. بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی هدایت برای نیمه دوم سال افتتاح می‌شود. بیمارستان هدایت پیش از این صرفا بیمارستان زنان بود اما ما نمی‌خواستیم که بیمارستان هدایت صرفا در این سطح بماند.

عدلی افزود: مرکز درمانی فشافویه تهران تقریبا آماده است و ۷۰ درصد کار ساخت بیمارستان رباط کریم هم تمام شده است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم بیمارستان قرچک تهران با کمک مسئولان استان ساخته شود،گفت:  مسئولان قرچک نباید این گونه تصور کنند که ساخت بیمارستان صرفا یک کار عام‌المنفعه است. در همه جای کشور اگر بخواهیم بیمارستان بسازیم مسئولان آن شهر پیشنهاد تامین زمین آن را می‌دهند اما در قرچک و شهرستان قرچک چنین نگاهی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه استان از لحاظ توسعه مراکز درمانی جزء استان‌های آخر است،گفت: با وجود اینکه تهران پایتخت کشور است حتی در توسعه مراکز درمانی پیشرو هم محسوب نمی‌شود به خاطر اینکه در جاهای فیزیکی درمان در تهران قدیمی هستند. امیدواریم که فضای فعلی را بهبود ببخشیم خصوصا بیمارستان‌های فیاض‌بخش و لواسانی بیشتر مورد توجه بوده‌اند.

عدلی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم از خروج نیروهای انسانی متخصص  با بازنشستگی پیش از موعد جلوگیری کنیم گفت:  از سال ۹۳ تا ۹۶ ، ۳۱۰ پرستار با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شد اما ما سن بازنشستگی را به ۲۵ سال رسانده‌ایم البته افرادی هم بودند که با ۲۰ سال بازنشسته شدند اما آنها کسانی بودند که درگیر بیماری‌های سخت مانند سرطان هستند.

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران آماری از میزان اعمال جراحی و میزان ضریب اشتباه تخت بیمارستانی را ارائه کرد: ضریب اشغال تخت در استان تهران ۷۳ درصد است. تعداد اعمال جراحی بیش از ۷۰ هزار، تعداد ویزیت پزشک عمومی بیش از چهار میلیون، تعداد ویزیت پزشک متخصص بیش از سه میلیون و ۶۰ هزار ویزیت توسط دندانپزشکان انجام شده است. از خود می‌پرسید که چه کنیم که این همه فرار دارویی و فرار درمانی پیش نیاید؟   

وی افزود: میانگین اقلام دارویی ۹ ماهه اول سال جاری استان تهران ۹.۱۹ درصد و میانگین آزمایشات تشخیصی ۷.۶۹ درصد بوده است.

در ادامه این نشست حمیدی (مسئول نظارت بر سازمان تامین اجتماعی) گفت: پایداری صندوق‌ها دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه نظرات و پیشنهادات نمایندگان کارگری و ک ارفرمایی را جویا شدیم و آنها را تنظیم و پالایش کردیم گفت: باید در مورد مواد ۳۶، ۳۷ ، ۵۰ و ۵۱ قانون تامین اجتماعی بحث شود.

حمیدی با بیان اینکه ۸۰ چالش مختلف سازمان تامین اجتماعی را تهدید می‌کنند به شرح تعدادی از آنها پرداخت: فقدان پایداری مالی، روند رشد بدهی، روند رشد طلب‌ها، تعدیل ساختار اقتصاید بدون در نظر گرفتن سازمان تامین اجتماعی، کاهش ضریب پشتیبانی، عدم اجرای کار شایسته و حکمرانی مطلوب، عدم ارزیابی هزینه‌های مبادله، فقدان نظام چند لایه تامین اجتماعی،  حفظ استقلال از دولت، عدم نظارت نمایندگان کارگری و کارفرمایی، نبود دستمزد شایسته و مکفی، عدم توجه به افق بلندمدت بین‌النسلی، سیاست‌های تعرفه‌ای ضد اشتغال، سهم بالای اشتغال غیررسمی و ... از این جمله هستند.

وی با بیان اینکه برخی از چالش‌ها از سوی قوه قضائیه، قوه مجریه‌ و قوه مقننه به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده‌اند گفت: ‌اینها را باید در کنار چالش‌های درون سازمانی در نظر گرفت در حال حاضر چاه‌هایی در سازمان تامین وجود دارند که این چالش‌ها را سبب شده است.

وی افزود: اگر هر اصلاح پارامتریکی در سازمان تامین اجتماعی بدون در نظر گرفتن چالش‌های درون سازمانی انجام شود جز خسران چیزی به بار نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه مطالعه دقیق حال گذشته و آینده بر اساس مدیریت بهینه و در نظر گرفتن افق بلند مدت بین‌النسلی ضروری است گفت: اگر می‌خواهیم برای آینده سازمان تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم، باید بر اساس اصول اکچوئری (محاسبات دقیق بیمه‌ای) بر اساس منابع و مصارف باشد.

وی افزود: ما استقبال می‌کنیم که ۸۰ چالش به ۳۰ چالش یا کمتر تبدیل شوند اما این مستلزم انجام گفت‌وگو میان شرکای اجتماعی با قوای سه گانه و انعقاد تفاهم‌نامه حول مسائل و مشکلات جاری است پس از اینکه تفاهم‌نامه حاصل شد باید آن را به قوه مقننه فرستاد تا ا گر قصد دارند قوانینی وضع کنند صرفا و صرفا در چارچوب این تفاهم‌نامه مبتنی بر گفت‌وگوی همه جانبه و ملی باشد.

حمیدی با بیان اینکه باید از نظرات موسسات شرکای اجتماعی، مرکز عالی پژوهش‌های تامین اجماعی، موسسه کار و تامین اجتماعی و قوه قضائیه و ... استفاده کنیم گفت: تمامی تجربیات جهانی در زمینه نظام تامین اجتماعی باید محور تصمیم‌گیری‌های ما باشد. این گونه می‌توانیم برای حل چالش‌های تامین اجتماعی اقدامات لازم را به عمل آوریم.

مسئول هیئت نظارت بر سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در هر ماه هشت هزا رمیلیارد تومان تعهدات نقدی دارد گفت: با توجه به حجم تعهدات بیمه بحران می‌تواند برای سازمان تامین اجتماعی بسیار جدی باشد به سازمان فنی اجتماعی برای سایر تعهدات باید پول تزریق شود.

وی در ادامه با اشاره به مصرف برخی از دارو و تخلفات برخی از پزشکان در زمینه تجویز دارو تنظیم نسخه گفت: در سال ۹۵ ، ۸۰ درصد از هزینه‌های دارو مربوط به  ۱۸۸ کد دارویی بود. در شش ماهه اول سال ۹۵ تعداد نسخ به ۵۰ میلیون رسیده است به این خاطر که دفترچه‌های تامین اجتماعی چک سفید امضا است.

وی با بیان اینکه مقام اول هزینه‌های دارویی متعقل به انسولین است گفت:‌ قیمت دفترچه‌ای انسولین با قیمتی که در بازار آزاد عرضه می‌شود تفاوت بسیاری دارد از این رو گرایش بالایی برای استفاده از انسولین با استفاده از دفترچه‌های تامین اجتماعی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در همین مدت متوجه شدیم که ۸۰ درصد از هزینه‌هایی که پزشکان با تجویز برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرده‌اند توسط کمتر از شش درصد آنها انجام شده است، افزود: تنها صد پزشک  ۲۰ درصد هزینه‌ها را ایجاد کرده بودند.

وی با بیان اینکه یک پزشک خانم در شش ماهه اول سال ۹۵ تنها شش میلیارد تومان دارو برای بیماران در نسخه‌ها نوشته بود، گفت: لیست پزشکانی که بیشترین داروها را تجویز کرده‌اند درآورده‌ایم ۱۰ نفر اول این پزشکان  جزو پزشکان عمومی است پزشکی که بیشرین دارو را تجوز کرده خانم مریم نصیری است پس از وی هم آقای علی‌اصغر عباسی بیشترین میزان داروها را تجویز کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۰۰ داروخانه نصف هزینه‌های دارویی کشور را بر روی دست سازمان تامین اجتماعی گذاشته‌اند گفت: داروخانه بیمارستان استان کرمان ۵۰ میلیارد تومان و داروخانه بیمارستان سقز ۲۹ میلیارد تومان، داروخانه ۱۳ آبان ۴۹ میلیارد تومان هزینه دارو فرونه بودند.

وی افزود: همه اینها هزینه‌هایی است که بر دست سازمان تامین اجتماعی گذاشته شده است که ایجاب می‌کند دید عمیق‌تری به منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی داشته باشیم.

در ادامه نشست گودرزی معاون مدیر کل غرب تهران در خصوص مشکلات بازنشستگان صندوق آینده ساز گفت: بازنشستگان این صندوق به دیوان عدالت اداریا شکایت کردند تا منابعی که نزد این صندوق گذاشته اند به صندوق بازنشتسگی سازمان تامین ا جتماعی منتقل شود این در شرایطی است که کارفرمایان آنها حق بیمه‌هایشان به صندوق آینده‌ساز واریز کرده بودند ما در این خصوص حرفی نداریم اما طبق قانون باید مابه‌التفاوت این انتقال منابع پرداخت شود که رقم بالایی است.

چکینی (مسئول کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری استان قزوین) با بیان اینکه از سال ۱۳۷۴ هیچ گونه ارتقای درمانی در استان قزوین انجام نشده است گفت: این در شرایطی است که جمعیت استان از سال ۷۴ تاکنون سه برابر شده است.

وی هشدار دارد که از اواخر اردیبهشت ماه مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در استان قزوین دارو نخواهند داشت.

چگینی افزود: لذا تشکل‌های کارگری از مطالبه‌گری خود از سازمان تامین اجتماعی دست برنخواهند داشت.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در تامین تجهیزات بیمارستانی در استان قزوین وجود دارد گفت: از این رو اگر می‌خواهیم از خدماتی استفاده کنیم بیش از اندازه به دردسر می‌افتیم در حال حاضر زمانی که بیماران استان قزوین می‌خواهند از مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی وقت بگیرند تازه ساعت ۱۲ تا یک نصف شب نوبتشان می‌شود.

وی با بیان اینکه شستا متعلق به دولت نیست که دولت بخواهد برای آن تصمیم بگیرد گفت: زمانی که اعضای بیمه و درمان استان برای بازپس‌گیری قانون واریز سهم درمان کارگران به خزانه‌داری دولت به مجلس رفته بودند نمایندگان به ما گفتند حق اظهار نظر در این مورد را نداریم حالا هم به گونه‌ای در مورد شستا صحبت می‌کنند که انگار ما در آن هم اختیاری نداریم.

در ادامه پورطالبان دبیر اجرایی خانه کارگر اسلامشهر و رئیس کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان این شهرستان گفت: به تازگی در مورد قانونی شدن طرح اصلاحات پارامتریک صحبت‌های زیادی شده ما فکر می‌کنیم کسانی که از این طرح دفاع می‌کنند از چیزی خبر ندارند و یا اینکه در دنیا زندگی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه کشور ما پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد گفت: کشور ما یک کشور ذلیل و بی‌منبع نیست ایران از لحاظ ذخائر زیرزمینی و روزمینی کشور ثروتمندی است با این حال از این پتانسیل‌ها برای ایجاد رفاه استفاده نمی‌شود.

پورطالبان افزود: در چنین شرایطی عده‌ای صحبت از افزایش سن بازنشستگی و افزایش حق بیمه مطرح می‌کنند و ایران را با کشورهای پیشرفته مانند آلمان و سوئیس که سن بازنشستگی در آ‌نها بالاتر از ایران است مقایسه می‌کنند.

وی در ادامه گفت: اینها که این حرف‌ها را می‌زنند توجهی ندارند که یک مرد یا زن ۷۰ ساله سوئیسی بر اساس شاخص‌های رفاه و سلامت مانند یک انسان ۲۵ ساله در کشوری مانند ایران امکانات دارد اما در ایران همین انسان ۲۰ ساله به خاطر نداشتن امکانات، رفاه و اشتغال مانند یک انسان ۷۰ ساله است در چنین شرایطی می‌گویند باید سن بازنشستگی را افزایش داد! طرح اصلاحات پارامتریک بزرگترین استبداد و استثمار است.

وی افزود: میلیاردها تومان از حساب بیمه شدگان به دست پزشکان افتاده است.

وی افزود: من بررسی کردم اگر من مبالغی که برای بازنشستگی در این ۳۰ سال پرداخت کرده ‌بودم را به دلار تبدیل کرده و در بانک سرمایه‌گذاری می‌کردم، بانک به من ماهی ۱۲ میلیون تومان سود می‌داد اما نگاه کنید که هم اکنون یک بازنشسته چقدر حقوق می‌گیرد من معتقدم از ما بهتران هر بلایی سر کارگران می‌آورند.

وی در مورد امکانات بیمارستان اسلامشهر سازمان تامین اجتماعی گفت: نام این بیمارستان امام رضا است اما ای کاش نام این امام شهید را برای این بیمارستان نمی‌گذاشتند متاسفانه داروخانه این بیمارستان ساعت ۲ بعد از ظهر تعطیل می‌شود.

در ادامه اکبر شوکت (عضو کارگری هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی) گفت: متاسفانه معاون درمان سازمان تامین اجتماعی، به جلسات کمیته‌های بیمه ودرمان سراسر کشور نمی‌آید و امروز هم حضور پیدا نکرده است. دفعات پیش یک نفر از معاونت درمان به نشست‌ها می‌آمد اما امروز حتی یک نفر را هم نفرستادند تا در جریان مشکلات درمان در استان‌ها قرار بگیرند.

وی افزود: این در شرایطی است که از تمام استان‌های کشور امروز در اینجا جمع شدیم. حتی از دورترین استان‌ها نمایندگان به این نشست آمده‌اند آن هم با این هزینه‌های رفت و برگشت. متاسفانه بی‌توجهی مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی، مسائل و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

وی با اشاره به کهنه بودن ساختمان بیمارستان‌های تامین اجتماعی که بیمارستان‌های نسل سوم حساب می‌شوند، گفت: شرکت خانه سازی ایران متعلق به سازمان تامین اجتماعی است در وظایف خود کوتاهی می‌کند. هم اکنون بیمارستان‌‌هایی که ۲۵ تا ۳۰ سال پی شناخته شده‌اند باید نوسازی و به بیمارستان‌های نسل جدید تبدیل شوند اما این شرکت برای نوسازی این بیمارستان‌ها تنها اقدامی که می‌کند تغییر کف‌پوش و عوض کردن سنگ است که قاعدتا نمی‌توان به چنین بیمارستان‌هایی نمره مناسبی داد.

شوکت در ادامه با اشاره به قانون اصلاحات پارامتریک گفت: هر کس از اصلاحات پارامتریک دفاع کند کلاه بزرگی سر بیمه‌شدگان گذاشته است.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین