کد خبر: ۵۸۰۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
ایران در ۴۰ سال گذشته از دوران‌های سخت و دشواری عبور کرده است

جهانگیری: سفر رئیس‌جمهوری به عراق اوج عظمت ایران را به نمایش گذاشت/ایران در عراق هزینه‌ای نکرده است/مردم دمشق در آرامش به سر می‌برند

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سفر سه روزه حسن روحانی به عراق و مقایسه این سفر با سفر اخیر رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به این کشور اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهوری اوج عظمت ایران را در دنیا به نمایش گذاشت.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه در ششمین کنگره ملی بزرگداشت شهدا که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، با تاکید بر لزوم شکرگذاری خدا برای نعماتی همچون سلامت و امنیت خاطرنشان کرد: گاهی از اینکه چه نعمات بزرگی در اختیار داریم، غفلت می‌کنیم و قدر آنها را نمی‌دانیم و تنها در شرایطی که آسیبی به این نعمات وارد می‌شود متوجه آنها می‌شویم؛ سلامت و امنیت از جمله این نعمات گم شده و ناشناخته هستند.

وی گفت: جامعه‌ای که از دو نعمت سلامت و امنیت محروم باشد، جامعه‌ای رو به پیشرفت و توسعه نیست و نمی‌تواند همه مشکلات خود را حل کند. پیش نیاز هر اقدام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، امنیت است و تنها در صورت برقرار بودن امنیت است که می‌توان گفت به دنبال آزادی و توسعه هستیم؛ چراکه بدون امنیت هرگونه سخن گفتن از توسعه اجتماعی و فرهنگی توهمی بیش نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت تأمین امنیت در جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال عمر این نظام اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته از دوران‌های سخت و دشواری عبور کرده است؛ نظام جمهوری اسلامی جنگ را آن هم در زمانی که یک نهال تازه قرس شده بود، پشت‌سر گذاشت.

جهانگیری با تاکید بر اینکه فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی سبب شد تا ما از جنگ تحمیلی سرافراز خارج شویم، افزود: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته از ترورها و اقدامات خشونت‌آمیز بسیار بزرگی عبور کرده است. جمهوری اسلامی آن دوران سخت را با ایستادگی نیروهای امنیتی خود پشت‌سر گذاشت.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ناامنی‌هایی که از سال‌های گذشته در کشورهای منطقه وجود دارد، اظهار کرد: در دو دهه اخیر در اطراف کشور ما اتفاقاتی افتاد که هر کدام قادر بودند یک کشور را از پای درآورند. در این سال‌ها ما شاهد وقوع جنگ در افغانستان، درگیری‌هایی در پاکستان، جنگ‌های اول و دوم خلیج فارس و حضور نظامی‌های آمریکایی در عراق بودیم؛ همه اینها در اطراف مرزهای ایران بود و نهایتاً ما مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه اقدام به تأسیس القاعده، داعش و گروه‌های تروریستی مختلف یکی پس از دیگری کردند؛ اگر هر کدام از این اتفاقات مورد تحلیل قرار بگیرد به این نتیجه دست می‌یابیم که هر کدام از آنها می‌توانست منطقه ما را به یکی از کانون‌های ناامنی دنیا تبدیل کند که متأسفانه در برخی از کشورهای اطراف ما این اتفاق افتاد.

وی افزود: در این میان تنها کشوری که توانست به سلامت از آشوب‌های ایجاد شده عبور کند و نه‌تنها مسائل خود را برطرف نماید بلکه به کشورهای دیگر منطقه کمک کند تا از صحنه روزگار نابود نشوند، جمهوری اسلامی ایران بود.

جهانگیری با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره هزینه‌هایی که این کشور در منطقه خاورمیانه انجام داده است، تاکید کرد: آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که بیش از هفت هزار میلیارد دلار در منطقه ما هزینه کرده‌اند. اما نتیجه این هزینه‌ها آن می‌شود که رئیس‌جمهوری این کشور که قصد دارد براساس سنت‌شان در شب اول سال میلادی به یکی از پایگاه‌های نظامی که در کشورهای خارجی دارند، سر بزنند؛ به صورت شبانه و مخفیانه به عراق سفر می‌کند؛ این اتفاق واقعاً موضوعی عبرت‌آمیز برای همه دنیا است؛ ترامپ مجبور است بعد از آنکه میلیاردها دلار هزینه می‌کند مخفیانه سفرش را انجام دهد و حتی اعضای کاخ سفید و مقامات عراق نیز از ماجرا اطلاع نداشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: این شرایط نتیجه هزینه کردن میلیاردها دلاری و نابود کردن منابع کشورهای اسلامی همچون عراق و افغانستان است. این در حالی است که در مقابل مقامات جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته و در شرایطی که از هفته‌ها قبل اعلام کرده بودند، به کشور عراق سفر کردند و در آنجا مورد استقبال مقامات عالی‌رتبه و گروه‌های سیاسی مختلف و همچنین مراجع بزرگ تقلید قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه سفر روحانی به عراق اوج عظمت ایران را در دنیا به نمایش گذاشت، گفت: این در حالی است که ایران در عراق هزینه‌ای نکرده و اتفاقاً هشت سال نیز با آنها جنگیده است.

جهانگیری با طرح این پرسش که چه اتفاقی افتاده که یک ملت، نظام و حکومت مانند ایران در قلب مسئولین و مردم منطقه قرار می‌گیرند و یک نظام همچون ایالات متحده آمریکا این‌گونه مورد نفرت مردم و مسئولین یک منطقه قرار می‌گیرند، تصریح کرد: این بدان معناست که جمهوری اسلامی با تدابیری که امام خمینی (ره) اندیشیدند و فرماندهی‌ای که مقام معظم رهبری انجام دادند، روشی را انتخاب کردند که به قلب‌های ملت‌ها حاکم شوند؛ آنجا که ملت‌های مسلمان در سختی قرار گرفتند و درخواست کمک کردند، جمهوری اسلامی ایران بدون چشم‌داشتی به کمک آنها شتافت و نه‌تنها با امکانات مالی بلکه با اهدای جان فرزندانش نشان داد که هیچ چشم داشتی از این کمک‌ها ندارد؛ این یعنی صدور و معنویت انقلاب اسلامی.

وی با اشاره به نقش شهدا در دستیابی جمهوری اسلامی ایران به جایگاه فعلی خاطرنشان کرد: شهدای مدافع حرف و شهدای عزیزمان در جایگاه‌های مختلف با به شهادت رسیدن، چنین جایگاه و عظمتی را برای ما در تاریخ ثبت کردند. بر همین اساس باید قدردان این شهدا، خانواده‌های آنها، ملت و فرماندهان عزیزمان باشیم که چنین افتخاراتی برای ما ثبت کردند.

معاون اول رئیس‌جمهوری از اعطای نشان ذوالفقار از سوی فرماندهی کل قوا به فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اظهار کرد: زمانی که من شنیدم مقام معظم رهبری به سرلشکر سلیمانی نشان ذوالفقار را به عنوان اولین و بالاترین نشان در جمهوری اسلامی اعطا کردند، از عمق دلم خدا را شکر گفتم که این فرمانده عزیز و شجاع چه در دورانی که کشور در جنگ بود و چه امروز جان خود را در دست گرفت و اینگونه درخشید.

جهانگیری با اشاره به سفر اخیر خود به کشور سوریه و همچنین سفر رئیس‌جمهوری سوریه به تهران در روزهای گذشته به تهران گفت: من چند ماه قبل در سوریه بودم و مشاهده کردم که برخلاف آنچه که در کشور ما برخی فکر می‌کنند دمشق بهم ریخته است، اوضاع آنجا مانند یک شهر مرتب است که مردم در آرامش به سر می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه شهدا ثمره بزرگی برای ایران، اسلام و انقلاب به ثبت رسانده‌اند، خاطرنشان کرد: خانواده شهدا باید قدر خود و شهدایشان را بدانند چراکه شهدای آنها در تاریخ این نظام ماندگار شده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در پایان با بیان اینکه امنیت بزرگترین دستاورد کشور است، تصریح کرد: بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران حتماً دست از سر این نظام برنمی‌دارند و ممکن است همچون گذشته ما در مسیر تأمین امنیت شهدایی تقدیم کنیم اما آنچه که مهم است این است که نیروهای مسلح با تلاشی که انجام می‌دهند از امنیت به عنوان بزرگترین دستاورد کشور حفاظت و حراست کامل خواهند کرد.

در این مراسم که با حضور وزیر اطلاعات و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، از تعدادی از خانواده‌های شهدای امنیت تقدیر شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین